Ministr Ťok opět předvedl, že fakta pro něj nic neznamenají [komentář]

Dan Ťok v televizi klidně přizná, že neví, co stojí za nepříznivým vývojem počtu obětí nehod. To mu ale nebrání vyrukovat se siláckými návrhy na drastické zvýšení postihů za vybrané přestupky.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) se včera v diskuzním pořadu Partie televize Prima znovu vyslovil pro razantní zvýšení pokut za některé dopravní přestupky. Informoval o tom mimo jiné deník E15.cz. Šéf resortu dopravy přitom neváhal přiznat, že s těmito radikálními návrhy přichází bez znalosti příčin stavu, který chce napravit, a navíc tvrdil zřejmé nepravdy. Redakce AutoRevue.cz nemá jinou možnost než na výroky pana ministra upozornit a vyzvat veřejnost, aby se zamyslela nad tím, jak kvalitní může být práce politika, který nakládá s fakty tímto způsobem.

Ministerská deformace časoprostoru

„Za posledních patnáct let se ceník pokut a bodový systém neměnil. Nechceme zdražovat o patnáct dvacet procent. Chceme výrazně zdražit ty největší přestupky a bagatelní ponechat,“ řekl v televizi Ťok. Bylo by to snad i úsměvné, kdyby nešlo o řidičáky a často i obživu lidí, kteří mnohdy nikoho neohrozili, nezpůsobují nebezpečné situace a nechovají se v provozu bezohledně. Připomeňme tedy panu ministrovi, že ten bodový systém, který se podle něj 15 let nezměnil, v roce 2000 ani neexistoval!

Zajímavosti | Život řidiče | Bezpečnost

Policie nakoupí 88 nových aut s radary za peníze z povinného ručení

Zaveden byl v roce 2006, v roce 2011 byl poměrně rozsáhle novelizován a za celou dobu prošel několika dílčími úpravami. Ani sazby finančních pokut dnes nejsou stejné jako v roce 2000 a od zavedení bodového systému došlo k několika výrazným zpřísněním přestupkového zákona. Uveďme třeba zpoplatnění práva nevypovídat, mediálně obvykle prezentované jako „zrušení osoby blízké“.

Zajímavosti | Život řidiče | Bezpečnost | Krimi

Nebojte se správního řízení, můžete si tím zachránit body i řidičák

Jestliže tvrzení o patnácti neměnných letech bychom mohli považovat za málo podstatný detail nebo nepovedenou řečnickou hyperbolu, další výrok pana ministra – který zpravodajská média včetně veřejnoprávních přešla bez povšimnutí – nemůžeme než v kontextu jeho návrhů označit za nehorázný: „Na našich silnicích umírá 700 lidí ročně a tak jak číslo klesalo, tak už zase stoupá. Nevím, čím to je, jestli je to dáno tím, že se systém vyčerpal. Chceme se podívat na výchovu a samozřejmě ruku v ruce s výchovou musí jít represe,“ prohlásil Ťok.

Příčiny? Nezájem, pokuty to vyřeší

Čtete správně. Nevím, čím to je. NEVÍM, ČÍM TO JE. Tohle klidně prohlásí ministr dopravy v debatě, do které přišel obhajovat návrh na drastické zvýšení pokut za konkrétní přestupky. Možná jsem naivní, ale čekal bych, že když Ťok v televizi horuje pro pětadvacetitisícové pokuty a zvýšení bodové sazby za překročení rychlosti o 40 km/h, vytáhne podrobné grafy a neprůstřelné analýzy, kterými doloží, že právě tento přestupek je nejčastější příčinou tragických dopravních nehod. Ale ne. Nejenže se tak nestane, ale on si ještě klidně prohlásí, že neví, čím to je.

(Měl bych několik alternativních vysvětlení, ale zatím si je nechám pro sebe. Rád je přednesu panu ministrovi při vhodnější příležitosti, než je redakční komentář.)

Není to poprvé, co ministr dopravy předvedl, že jeho fixace na vymáhání rychlostních limitů není opřená o žádné kloudné argumenty. Když se pro výrazné zvýšení pokut za rychlost vyslovil dříve, vyzvali jsme ho, aby návrh odůvodnil:

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

V odpovědi, na kterou jsme čekali dva týdny, pan ministr kladl rovnítko mezi nevěnování se řízení a telefonování za volantem (ze statistik nic takového nevyplývá a policie to ani netvrdí) a hovořil o nepřiměřené rychlosti tam, kde jsme se ptali na překračování rychlosti povolené. Jako by nevěděl, že to není totéž:

Život řidiče | Bezpečnost

Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Zdá se, že kombinace siláckých opatření a neinformovanosti (popřípadě účelového ohýbání reality, to nechám na vás) není Danu Ťokovi cizí ani v jiných záležitostech: vzpomeňte na jeho teatrální a zbytečný pokus s měřením emisí, který z principu nemohl odhalit žádnou nepravost. Tomu jsme se ještě mohli pousmát, ale když jde o naše peněženky a řidičáky, legrace končí.

Třeba je to celé nějaké nedorozumění. Třeba má ministr dopravy všechny ty svoje nápady dokonale podložené a jen je nemohl v televizi řádně vyargumentovat. Proto slibuji čtenářům, že se pokusíme zajistit, aby Dan Ťok obhájil svůj přístup k řešení bezpečnosti provozu přímo na AutoRevue.cz. 

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 84 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků