Ministr Stanjura škrtl první dálniční projekt PPP

Dlouho plánovaný projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na jihočeské dálnici D3 se neuskuteční. Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura navrhne ještě v březnu vládě jeho zrušení.

„Nápad vydělit z dálniční sítě pouhých 18 kilometrů a ty stavět pomocí PPP není dobrý. Budu pro tento úsek prosazovat klasický model,“ řekl na stavebním fóru ministr.

Zmíněný úsek od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice měl přitom sloužit jako model pro všechny další PPP projekty na dálniční síti. Ministerstvo dopravy tak píše další díl příběhu o tom, že velkým stavebním PPP projektům v Česku pšenka nekvete.

Financování jihočeské D3 soukromými penězi schválila vláda loni v červnu, už tehdy ale žádný jásot nezněl. Stavbaři vzali projekt na milost pouze jako doplňkový zdroj peněz na dopravní stavby.

Opatrný byl i premiér Petr Nečas. Uzavřením dohody se soukromým investorem podle něj vzniká „kvazimandatorní výdaj“ a jedním z problémů českých veřejných rozpočtů je právě příliš vysoký podíl mandatorních výdajů. „Není to zázračný šém, ale pokusu bychom se neměli zříkat,“ uvedl tehdy Nečas.

Podle Stanjury do budoucna pro PPP přichází v úvahu nějaká delší větev dálniční sítě, nejspíše léta plánovaná rychlostní silnice R35 ze severních Čech na střední Moravu.

Tendr na takzvaného koncesionáře pro D3 měl být podle původních plánů vypsán už loni, stavět se mělo začít v roce 2014. Aktuálně není jasné, kdy se poprvé na jih od Veselí nad Lužnicí kopne. Na nastartování prvního dálničního projektu PPP byl ochoten přispět i Brusel sumou 18 milionů korun. Celkové náklady státu se odhadovaly na pět miliard korun.

Vše neprostavíme

Letošní rozpočet SFDI ve výši 64 miliard korun se asi neprostaví. Na stavebním fóru to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Důvodem je podle něj fakt, že řada velkých zakázek leží po stížnostech firem u antimonopolního úřadu. Ten přitom nemá žádné lhůty na vyřízení námitek.

Zdroj: E15.cz

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků