Ministr Kuba navrhuje další daň na benzin

Vláda má na stole projekt, který posílí energetickou bezpečnost státu, ale ztíží situaci motoristům, kteří již dnes čelí vysokým cenám benzinu a nafty. Ministr průmyslu Martin Kuba kabinetu předložil návrh nové daně z ropných produktů, díky níž bude možné financovat zvýšení strategických rezerv ropy z devadesáti na sto dvacet dní.

„Návrh prošel jednáním legislativní rady vlády a v brzké době by jej měla projednat také vláda,“ potvrdil deníku E15 Tomáš Paták z odboru komunikace ministerstva průmyslu.

Nová daň, kterou zaplatí prodejci a dovozci pohonných hmot, se v konečném důsledku projeví na jejich ceně u čerpacích stanic. „Výše daně by měla být 140 korun za tisíc litrů ropných produktů či 140 korun za tunu ropných produktů,“ uvedl Paták.

Fakticky tak skončí dřívější praxe, kdy tvorbu ropných rezerv financoval stát. Třicet dní navíc má podle Patáka formou nové daně uhradit právě podnikatelská sféra.

Téma zvyšování rezerv je aktuální poté, co se v minulých dnech objevily nejasnosti kolem toho, zda ruští dodavatelé dodrží plány dodávek suroviny do Česka. Kolem návrhu nové daně však lze podle dostupných informací očekávat bouřlivou diskuzi.

Nová daň by teoreticky nemusela být zásadním problémem pro motoristy, kdyby vláda podpořila návrh na snížení už existující spotřební daně na benzin a naftu. Taková redukce by mohla být podstatně vyšší, než by činila celá nová daň, z níž se mají financovat strategické zásoby.

Návrh na snížení spotřební daně z pohonných hmot předkládá opoziční ČSSD, podle ministra financí Miroslava Kalouska by to mělo negativní dopad na státní rozpočet. Zastánci nižší spotřební daně z nafty naopak argumentují, že autodopravci dnes tankují v zemích, kde je to pro ně výhodnější.

 

„Daň by znamenala další finanční zátěž, která negativně ovlivní náklady petrolejářských společností a jejich konkurenceschopnost,“ řekl expert asociace petrolejářského průmyslu Václav Loula.

 

Upozorňuje, že spotřeba pohonných hmot klesá, a to i kvůli tomu, že se rozvíjejí daňově zvýhodněné alternativy, jako stlačený zemní plyn CNG nebo biopaliva.

Zatím není jasné, jaká část celkových strategických rezerv státu bude přímo v ropě a jaká v ropných produktech. Projekt nové daně je součástí novely zákona, který podle ministerstva průmyslu řeší pouze celkovou výši nouzových zásob a pravidla pro jejich uvolňování a skladování. „Druhy ropy a skladbu vybraných ropných produktů vhodných pro skladování v nouzových zásobách bude řešit prováděcí právní předpis,“ upřesňuje Tomáš Paták.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků