Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Dnešních víc než 50 procent Andreji Babišovi nestačí, chce z kapes řidičů vytáhnout další peníze – tentokrát na správu hmotných rezerv.

Ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO zvažuje zavedení nového poplatku, který by ve výsledku mohl vést ke zdražení pohonných hmot. Informuje o tom zpravodajský web iDnes.cz

Takzvaný „příspěvek do odvětví“ by podle ministerského návrhu sloužil k financování státních hmotných rezerv. Ty samozřejmě dnes také platíme všichni. Zásoby ropy a pohonných hmot nakupuje stát za peníze vybrané od občanů a firem, protože žádnými jinými nedisponuje. 

Babiš chce ale svěřit správu rezerv nové agentuře, v níž by měly podíl i soukromé firmy, a poplatek za udržování rezerv ve výši 1,5 miliardy korun přenést přímo na řidiče. Benzín i nafta jsou přitom zatížené značnými odvody již dnes.

Víc než 19 korun z litru si bere stát

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

České zdanění pohonných hmot je v rámci EU nadprůměrné, přičemž řidiči za své peníze rozhodně nedostávají nadprůměrnou kvalitu infrastruktury a služeb.

Už ví, jak na to 

Andrej Babiš má se saháním do kapes motoristů prostřednictvím státu bohaté zkušenosti už ze soukromé sféry. Jím ovládané společnosti patří k nejvýznamnějším dodavatelům surovin pro výrobu tzv. biosložek, které se do paliva přimíchávají ze zákona. Biosložka stojí v litru nafty asi 50 haléřů. 

Život řidiče | Technika | Byznys

Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá

Novelu zákona o ochraně ovzduší, která nařizovala zvýšení podílu biosložky, odsouhlasila v květnu 2010 tehdy už fakticky rozpuštěná sněmovna, která se kvůli tomu dokázala zázračně sejít pouhý den před volbami. Významně k tomu přispěl i dnešní premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Andrej Babiš se netajil tím, že za přehlasování prezidentského veta intenzivně loboval. 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků