Ministr Bárta obrátil. Hands-free za volantem se nebude zakazovat

Přestřelil, ustoupil tlaku veřejnosti, policie, mobilních operátorů nebo výrobců komunikační techniky? Těžko říct, ale jisté je, že telefonování při řízení automobilu s pomocí sady hands-free, jak to chtěl prosadit ministr dopravy Vít Bárta, se nebude postihovat.

„Stahuji svůj návrh na zákaz telefonování s hands-free při jízdě. Jsem velmi rád, že jsem tím rozpoutal vášnivou debatu,“ obrátil Bárta nečekaně v poněkud kontroverzní části zákona o silničním provozu.

Klepněte pro větší obrázek

Od začátku byli z předkládané novely rozpačití policisté, kteří tvrdili, že pro ně bude problém dokazovat, zda dotyčný řidič skutečně telefonoval. I když nyní může debata utichnout, ministerstvo dopravy ji považuje za užitečnou. „Domníváme se, že naším úkolem není jen předkládat dokumenty, s nimiž je stoprocentní souhlas, ale i nabízet témata k diskuzi,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

Záměrem bylo otevřít téma?

„Ministr rozvířil debatu proto, že měl po vyhodnocení testů a vyjádření dopravních psychologů na mysli ochranu života a zdraví cestujících. Za poslední měsíc ale přešla diskuse až do osobních ataků, které přestaly opouštět odbornou rovinu, a to byl okamžik, kdy se ministr rozhodl debatu ukončit,“ vysvětlil situaci mluvčí.

Odpor proti zákazu hands-free byl prý ze strany veřejnosti tak silný, že by nebyla šance na jeho prosazení. „Teď nemá cenu jitřit emoce a chodit hlavou proti zdi s dokumentem, s nímž je tak masivní nesouhlas. Záměr otevřít toto téma se podle nás naplnil, ale v této chvíli od návrhu upouštíme,“ uzavřel Ptačinský.

Přitroublý nápad

Kdyby se zákaz podařilo prosadit, byl v Evropě patrně ojedinělý, navíc některé vozy mají systém zabudovaný již v palubní desce. „Pokud by pan Bárta na omezení telefonování s hands-free trval, logicky by mělo skončit i poslouchání rádia a CD přehrávače při jízdě, mluvení se spolujezdcem a také by se měl vymezit prostor řidiče od zbytku vozu, aby ho nic nerušilo,“ poznamenal pro AutoRevue.cz ekonom a analytik Liberálního institutu Miroslav Ševčík.

„Odvolání zákazu je určitě i důsledek ekonomického tlaku ze strany výrobců telefonů. Podle mě mají někteří ministři občas přitroublé nápady,“ vyjádřil svůj názor.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků