Ministr Bárta obrátil. Hands-free za volantem se nebude zakazovat

Přestřelil, ustoupil tlaku veřejnosti, policie, mobilních operátorů nebo výrobců komunikační techniky? Těžko říct, ale jisté je, že telefonování při řízení automobilu s pomocí sady hands-free, jak to chtěl prosadit ministr dopravy Vít Bárta, se nebude postihovat.

„Stahuji svůj návrh na zákaz telefonování s hands-free při jízdě. Jsem velmi rád, že jsem tím rozpoutal vášnivou debatu,“ obrátil Bárta nečekaně v poněkud kontroverzní části zákona o silničním provozu.

Klepněte pro větší obrázek

Od začátku byli z předkládané novely rozpačití policisté, kteří tvrdili, že pro ně bude problém dokazovat, zda dotyčný řidič skutečně telefonoval. I když nyní může debata utichnout, ministerstvo dopravy ji považuje za užitečnou. „Domníváme se, že naším úkolem není jen předkládat dokumenty, s nimiž je stoprocentní souhlas, ale i nabízet témata k diskuzi,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

Záměrem bylo otevřít téma?

„Ministr rozvířil debatu proto, že měl po vyhodnocení testů a vyjádření dopravních psychologů na mysli ochranu života a zdraví cestujících. Za poslední měsíc ale přešla diskuse až do osobních ataků, které přestaly opouštět odbornou rovinu, a to byl okamžik, kdy se ministr rozhodl debatu ukončit,“ vysvětlil situaci mluvčí.

Odpor proti zákazu hands-free byl prý ze strany veřejnosti tak silný, že by nebyla šance na jeho prosazení. „Teď nemá cenu jitřit emoce a chodit hlavou proti zdi s dokumentem, s nímž je tak masivní nesouhlas. Záměr otevřít toto téma se podle nás naplnil, ale v této chvíli od návrhu upouštíme,“ uzavřel Ptačinský.

Přitroublý nápad

Kdyby se zákaz podařilo prosadit, byl v Evropě patrně ojedinělý, navíc některé vozy mají systém zabudovaný již v palubní desce. „Pokud by pan Bárta na omezení telefonování s hands-free trval, logicky by mělo skončit i poslouchání rádia a CD přehrávače při jízdě, mluvení se spolujezdcem a také by se měl vymezit prostor řidiče od zbytku vozu, aby ho nic nerušilo,“ poznamenal pro AutoRevue.cz ekonom a analytik Liberálního institutu Miroslav Ševčík.

„Odvolání zákazu je určitě i důsledek ekonomického tlaku ze strany výrobců telefonů. Podle mě mají někteří ministři občas přitroublé nápady,“ vyjádřil svůj názor.

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků