Miniauta zklamala v přísnějším crash testu. 10 z jedenácti neuspělo

Nová metodika bariérové zkoušky amerického institutu IIHS ukázala, že když jde o bezpečí posádky, méně (auta) znamená opravdu méně (ochrany).
Miniauta zklamala v přísnějším crash testu. 10 z jedenácti neuspělo

Nejmenší auta většinou neposkytují adekvátní ochranu posádky při čelním nárazu s částečným překrytím. Vyplývá to z výsledků bariérových zkoušek americké organizace IIHS. Z jedenácti miniaut testovaných podle nové, přísnější metodiky obdrželo pouze jediné hodnocení „přijatelné“. 

Klepněte pro větší obrázek
Na tuto tabulku výrobci miniaut hrdí nebudou

Jako vítěz vyšel z porovnání Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získaly hodnocení „slabé“. Další šestice testovaných modelů by jim ale mohla i to závidět. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) byly totiž označeny rovnou jako nevyhovující.

Nejvyšší možné hodnocení „dobré“ nezískalo žádné ze zkoušených miniaut.

„Malá, lehká vozidla mají vrozenou bezpečnostní nevýhodu. O to důležitější je vybrat si takové, které poskytuje cestujícím nejlepší ochranu,“ uvedl v oficiálním prohlášení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz jen čtvrtinou šířky

Od srpna 2012 používá IIHS upravenou metodiku bariérové čelní zkoušky. Vůz při ní narazí do překážky pouhou čtvrtinou své šířky, což podle techniků IIHS lépe odpovídá reálným scénářům dopravních nehod v běžném provozu. 

Energie nárazu se tak rozkládá do daleko menší plochy než v bariérové zkoušce Euro NCAP, která pracuje se 40% překrytím přední části vozu a deformovatelné překážky.

Nový postup už stihl odhalit slabiny v konstrukci mnohých populárních SUV, pohořela v něm i Toyota Corolla. 

Nelichotivé výsledky testů IIHS znovu poukázaly na rozdíly v metodice používané na obou stranách Atlantiku. Například Fiat 500 se v Evropě pyšní maximálními možnými pěti hvězdičkami Euro NCAP. 

Automobilky už dříve vyzvaly odpovědné instituce v Evropě i USA ke sjednocení homologačních předpisů.

Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2005
Stav: 168 078 km
Cena: 40 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků