Miniauta zklamala v přísnějším crash testu. 10 z jedenácti neuspělo

Nová metodika bariérové zkoušky amerického institutu IIHS ukázala, že když jde o bezpečí posádky, méně (auta) znamená opravdu méně (ochrany).

Nejmenší auta většinou neposkytují adekvátní ochranu posádky při čelním nárazu s částečným překrytím. Vyplývá to z výsledků bariérových zkoušek americké organizace IIHS. Z jedenácti miniaut testovaných podle nové, přísnější metodiky obdrželo pouze jediné hodnocení „přijatelné“. 

Klepněte pro větší obrázek
Na tuto tabulku výrobci miniaut hrdí nebudou

Jako vítěz vyšel z porovnání Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získaly hodnocení „slabé“. Další šestice testovaných modelů by jim ale mohla i to závidět. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) byly totiž označeny rovnou jako nevyhovující.

Nejvyšší možné hodnocení „dobré“ nezískalo žádné ze zkoušených miniaut.

„Malá, lehká vozidla mají vrozenou bezpečnostní nevýhodu. O to důležitější je vybrat si takové, které poskytuje cestujícím nejlepší ochranu,“ uvedl v oficiálním prohlášení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz jen čtvrtinou šířky

Od srpna 2012 používá IIHS upravenou metodiku bariérové čelní zkoušky. Vůz při ní narazí do překážky pouhou čtvrtinou své šířky, což podle techniků IIHS lépe odpovídá reálným scénářům dopravních nehod v běžném provozu. 

Energie nárazu se tak rozkládá do daleko menší plochy než v bariérové zkoušce Euro NCAP, která pracuje se 40% překrytím přední části vozu a deformovatelné překážky.

Nový postup už stihl odhalit slabiny v konstrukci mnohých populárních SUV, pohořela v něm i Toyota Corolla. 

Nelichotivé výsledky testů IIHS znovu poukázaly na rozdíly v metodice používané na obou stranách Atlantiku. Například Fiat 500 se v Evropě pyšní maximálními možnými pěti hvězdičkami Euro NCAP. 

Automobilky už dříve vyzvaly odpovědné instituce v Evropě i USA ke sjednocení homologačních předpisů.

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků