Mini Moke (1964): „malý Jeep“

Model Moke byl představen v roce 1964 a vycházel z armádního prototypu, který však byl pro službu v ozbrojených složkách díky své malé světlosti a drobným kolům nakonec shledán nezpůsobilým.

Po svém uvedení do sériové výroby však Moke zaznamenal u veřejnosti ohlas jako levné, kompaktní vozidlo pro rekreační účely a vyráběl se po celém světě. Jméno Moke je vlastně archaickým výrazem pro osla, což je v daném případě označení jednoznačně navozující dojem nezničitelné užitečnosti vozu. Model Moke připravil pro koncern British Motor Corporation (BMC) Sir Alec Issigonis, tvůrce legendárního Mini, z jehož konstrukčních celků Moke také vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Moke v prvních, ještě vojenských verzích 

Původně se mělo jednat o jakýsi „malý Jeep“ (vyvíjen byl v roce 1959 pod označením Buckboard) určený k přepravě čtyř vojáků, jemuž ale setnuly vaz slabá průchodnost terénem a nízký výkon motoru, ačkoli měl oslnit třeba schopností snadných výsadků z letadel. Alespoň vlahý zájem projevilo o Moke Královské námořnictvo, jež zvažovalo použití strojů Buckboard coby manipulačních vozidel na svých letadlových lodích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Po technické stránce Moke vycházel z Mini, otce mají totiž oba modely společného

Issigonis se nevzdával a záhy připravil několik upravených prototypů s označením Twini a pohonem všech kol. Jednalo se však o technicky příliš komplikovaná monstra s druhým kompletním pohonným ústrojím uloženým v zadní části vozu, jež disponovala vzájemně propojenými ovládacími segmenty spojek a převodovek. To však ani v nejmenším neřešilo potíže s nízkou světlostí a úspěch nepřinesla ani prezentace zástupcům americké armády.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mini Moke na záběrech z dobových italských prospektů. V horní řadě ve společnosti kombíčku Mini Traveller, ve spodní řadě vlevo pak snímek z prospektu připraveného ve spolupráci se zbrojařskou firmou Beretta.

Mimořádné popularity se tomuto stroji dostalo teprve jakožto plážovému vozidlu v Austrálii a USA, a právě na tuto tradici v roce 2009 navázal koncept Mini Beachcomber. Původní Moke používal kompletní mechanický spodek včetně motoru, čtyřstupňové převodovky a závěsů kol z běžných Mini. Rozvor náprav činil 2 020 mm, vůz široký byl 1 300 mm a vysoký nejvýše 1 400 mm, a to při vzpřímeném čelním skle a natažené střeše. Palivová nádrž pojala necelých 29 litrů benzínu, pohotovostní hmotnost prvních vozů činila pouhých 406 kg, ale i u pozdějších a lépe vybavených strojů dosahovala stále velmi příznivých 578 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo a uprostřed přebírání vozů pro hasičské sbory, vpravo jedna z armádních adaptací

Jeho výroba byla zahájena v oxfordské továrně Morris, aby byla záhy přesunuta do závodu BMC v Longbridge a řady továren po celém světě. Ve Velké Británii se Moke vyráběl v letech 1964 až 1968, kde vzniklo celkem 14 500 těchto vozů, přičemž pouhá desetina z nich zůstala na území ostrovního království. V australském Zetlandu (Nový Jižní Wales) byl Moke produkován mezi roky 1966 a 1981 (vyrobilo se zde 26 000 aut) a v Portugalsku v letech 1980 až 1993, kde výroba skončila na hranici 10 000 kusů.

Klepněte pro větší obrázek
Několik z vozů určených pro USA

Není bez zajímavosti, že Issigonis plánoval podobnou, zjednodušenou variantu již ve chvíli, kdy vyvíjel svůj stěžejní model Mini, přičemž jej vábil zejména úspěch Land Roverů v armádních zakázkách. Issigonis před tím pracoval na projektu Nuffield Guppy, který však skončil jednoznačným nezdarem. Teprve v roce 1963 nabylo BMC přesvědčení, že v armádních složkách novému stroji pšenka nepokvete a rozhodla se připravit jeho sériové provedení určené pro běžnou silniční službu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Unikátní snímky raritně řešených prototypů s motorem vpředu i vzadu

Ještě toho roku tak vzniklo několik prototypů, přičemž jeden z těch prvních se prý do dnešních dnů zachoval kdesi v Pinneru poblíž Londýna. Moke se na britském trhu představil v roce 1964, když jej homologační úřady k překvapení automobilky označily spíše za osobní než užitkový automobil. Britské provedení Mini Moke disponovalo základní pohonnou jednotkou v podobě čtyřválce s objemem 850 ccm naladěného na provoz s nízkooktanovým benzínem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Standardní výbava byla velmi spartánská (a tomu odpovídala základní cena pouhých 405 liber), ale za příplatek ji bylo možno obohatit o sedadla pro cestující vzadu, interiérová madla, topení, ostřikovač čelního skla nebo snímatelnou plátěnou střechu, přičemž majitelé museli tyto prvky instalovat osobně. První série Mini Moke disponovala jedním stěračem, nožním spínačem dálkových světlometů a jediným odstínem laku „zelená Spruce“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Moke sázel hlavně na svoji lehkou konstrukci a nízkou cenu

Modernizované provedení z roku 1967 disponovalo i druhým stěračem a ovladače houkačky a vnějšího osvětlení se přesunuly blíže k rukám řidiče, navíc bylo možno Moke objednat i v bílé barvě. Postupem času se v nabídce objevovaly i větší motory s objemem 998 a 1 098 ccm. Během sezóny 1968 nasazoval upravené vozy Moke cigaretový tým John Player v autokrosovém seriálu. Tyto stroje se vyznačovaly ochrannými klecemi a výkonnějšími motory 1 275 ccm z Mini Cooperu S.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 66 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků