BMW zveřejnilo první informace a fotografie nejmenšího přírůstku do rodiny automobilky MINI. Novinka se jmenuje MINI Coupé a představí se s motorem o výkonu až 211 k.
Kde je střecha?
Špatnou zprávou hned na úvod je fakt, že ačkoliv byla zveřejněna oficiální fotogalerie, to nejdůležitější stále zůstalo skryto. Nově tvarovaná střecha MINI Coupé totiž dostala maskování s grafikou známou z dřívějších modelů BMW. Na úplné odhalení si budeme muset ještě chvíli počkat. Nicméně už tak jsou známa základní technická fakta.
Tři verze
MINI Coupé se bude prodávat ve všech verzích. Na své si tedy přijdou jak příznivci benzínu, tak dieselu no a vrchol obstará nejsilnější provedení John Cooper Works. Nabídka zážehových motorizací vychází ze čtyřválce o objemu 1.6 litru. Základ disponuje maximálním výkonem 123 koní a točivým momentem 160 Nm. Stovku zvládá za rovných devět sekund. Silnější alternativou je Coupé S se stejným motorem osazeným turbem. Výsledkem je 184 koní a 240 Nm, stovka za 6,9 sekund a maximální rychlost 230 km/h.
Také MINI Coupé se představí v atraktivní variantě JCW. Opět bude pod kapotou přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1598 ccm, tentokrát poskytne 211 koní a 260 Nm. Tyto parametry stačí ke zdolání stokilometrové rychlosti během 6,4 s a k dosažení maximálky 240 km/h. Pro zájemce o dieselový agregát je v nabídce připraveno provedení SD využívající naftový čtyřválec s variabilním turbem a výkonem 143 koní. Vrchol točivého momentu má hodnotu 305 Nm. V tomto případě je nejzajímavější spotřeba. Vystačit byste si měli v kombinovaném provozu jen se 4,3 l/100 km.
Čistě dvoumístný
MINI Coupé je dlouhé 3728 mm, verze S Coupé a JCW jsou ještě o šest milimetrů delší. Na šířku vůz měří 1683 mm a vysoký je 1378 mm, respektive 1384 mm (S Coupé a JCW). Nápravy jsou od sebe vzdáleny 2467 mm. Novinka je označována za první MINI, které využívá tříprostorovou karoserii. Vůz je koncipován čistě jako dvoumístný. Designéři měli za cíl vytvořit karoserii s jasně oddělenou střechou, s prosklením připomínajícím štít přilby a důrazně odděleným zbytkem karoserie. Výrobce také udává, že nové kupé dostalo variabilní zavazadelník. V nouzi lze na straně spolujezdce propojit zavazadlový prostor a interiér.
Vzadu najdeme aktivní spoiler, který má za úkol optimalizovat aerodynamiku. Automaticky se vysune po překročení rychlosti 80 km/h, jakmile rychlost klesne pod 60 km/h, sám se zase „uklidí“. Řidič jej může ovládat samostatným tlačítkem. Druhý spoiler je pak intergrován do střechy a podle rychlosti jízdy usměrňuje vzduch podél zadního okna nebo přímo na zadní aktivní spoiler. Výsledkem má být omezený vztlak a stabilnější jízda.
Jako motokára
Jako u každého MINI, ani zde nebudou chybět jízdní vlastnosti motokáry. Přední náprava využívá zavěšení typu McPherson, vzadu najdeme víceprvkovou nápravu. Navíc jsou zadní podélná ramena vyrobena z hliníku, čímž se snižuje jejich hmotnost. Každá motorizace bude mít jinak naladěný podvozek. Nejvýkonnější JCW dostane oproti ostatním ještě o 10 mm nižší světlou výšku, stabilizátory s větším průměrem a tužší tlumiče. Už se na ni těšíme.
Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.
V roce 2001 se objevila nová generace v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.
Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman