Milton Reeves a jeho osmikolový pokus

Rychlostní skříň s plynule měnitelným převodem, tlumič výfuku a osmikolový automobil: to vymyslel Reeves. Milton Reeves.

Dějiny automobilu jsou plné průkopnictví slepých uliček a výrobky Miltona Reevese k nim patřily. Tyto snahy vedly často až k bizarním konstrukcím, někdy ovšem s puncem geniality. Američan Milton Reeves postavil svoje první motorové vozidlo v roce 1896, ale s jediným záměrem: prakticky na něm předvést svůj patent pojmenovaný VST. Jednalo se v podstatě o jedinečnou převodovou skříň s plynule měnitelným převodem, jež se ovládala soustavou kladek o různém průměru. Reeves plánoval využití svého mechanismu především v těžkém průmyslu, ale prvně jej veřejnosti předvedl 26. září roku 1896 v podvozku svého automobilu, přičemž na postavení karoserie tehdy jaksi nebyl čas. Nebo ji Milton považoval ve svém konstruktérském rozmachu za zbytečnou? Tak či onak, první jízda dopadla poměrně dobře, zařízení pracovalo bezchybně, nicméně stroj to byl neuvěřitelně hlučný, což vedlo dokonce k řadě oficiálních stížností ze strany Reevesových sousedů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Reeves Motocycle / Milton Reeves prosazoval své převodovky VST i na závodních tratích

První tlumič výfuku v dějinách?

Ten byl proto nucen opatřit své pokusné vozidlo tlumicím mechanizmem, je tedy možné, že Milton jako první na světě instaloval tlumič výfuku. Reeves svůj samohyb nazval Motocycle a zaznamenal velmi dobrou odezvu veřejnosti, k níž jistě přispěl impozantní vzhled dodatečně dokončené karoserie z leštěného ebenového dřeva. Záhy pochopil, že by nakonec mohl prorazit na rodícím se trhu s automobily, a tak vyvinul vlastní vůz se vzduchem chlazeným motorem, jenž skrze převodovku VST poháněl párem řetězů kola zadní nápravy. O tento motor byl u mladých automobilek mimořádný zájem, takže Milton na čas upustil od produkce celých automobilů, aby se mohl soustředit na pohonné jendotky.

Jen firma Aerocar v té době objednala rovných 500 motorů. Aerocar však záhy zkrachoval a přebytky objednaných a neodebraných pohonných jednotek Miltona opět přivedly ke stavbě automobilů. To již jeho soustava VST konečně začala pronikat do průmyslového využití, což stále pro konstruktéra bylo hlavním cílem, a po vyrobení několika vozů byla jejich produkce opět přerušena. Tím však působení Miltona Reevese na poli automobilové konstrukce naštěstí nekončilo, to nejlepší teprve mělo přijít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Reeves Octauto se stal jedním z nejvýraznějších projektů roku 1911

Zrodil se osobní vůz s osmi koly

V roce 1911 byl představen nový model osobního vozu pod jménem Reeves Octauto, jenž disponoval nikoli čtyřmi, ale rovnou osmi koly. Otevřená, čtyřmístná karoserie faeton vypadala na dlouhém podvozku jako lokomotiva. Reeves zdůrazňoval, že se hmotnost jeho stroje rozkládala na osminy, což mělo podle něj dvě základní přednosti: vyšší odolnost proti zapadání do vyjetých „kolejí“ vedoucí k lepšímu komfortu jízdy a chopnost pokračovat v jízdě i po defektu jedné z pneumatik. Osmikolové monstrum bylo veřejnosti předvedeno na závodech 500 mil Indianapolis v roce 1911, kde se Milton dušoval, že jeho „idea osmikolového vozu je snadno aplikovatelná na jakýkoli druh vozidla“.

Zákazníky však tentokrát nenašel, kromě bizarního vzhledu a neprakticky dlouhé karoserie je odrazovala i vysoká cena. Reeves za svůj typ Octauto požadoval 3 200 dolarů, což by v přepočtu nyní znamenalo extrémní částku zhruba 80 000 dolarů. Nezdolný konstruktér o rok později představil nový model Sextoauto, jenž rezignoval na osm kol a spokojil se se šesti, a jeho autor sliboval, že dosahuje podobných předností jako Octauto. Je to jak z večerníčku o mašinkách, neboť první ze dvou prototypů Sextoauta vznikl zkrácením přídě neúspěšného typu Octauto a ten druhý pak modifikací sériového podvozku Stutz. S vysokou cenou si však Reeves nedal pokoj a vozů Sextoauto si cenil na plných 4 500 dolarů, takže by vás dnes přišel na nějakých 105 000 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Reeves Sextoauto měl "jen" tři nápravy, byl však dražší než Octauto

Milton ani tentokrát zákazníka nezískal, načež se v tichosti vytratil z automobilové branže, aby se soustředil na své výnosné průmyslové konstrukce. Milton Reeves zemřel ve svých šedesáti letech v roce 1925 a ze světa vezdejšího odcházel s více než jedním stem unikátních patentů na kontu. 

 

 


 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků