Michael Schumacher na tapetě: hon na čarodějnice

Minulý závod na italské Monze se dá bez nadsázky nazvat travnatou velkou cenou. Vzpomínáte, hned po startu předjel Fernando Alonso (po trávě) Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela, protože na jiný manévr tam místo nezbylo. Jen o pár chvil později Vettel překonal Alonsa po vnější straně zatáčky Curva Grande, a také při tom využil trávy. A nakonec při obranných snahách Schumacherových zavřel sedminásobný šampion Lewise Hamiltona tak nečekaně, že i on nakonec neměl jinou možnost, než vyjet na trávu. Nakonec to byl ale pouze Schumacher, který byl podroben těžké palbě ze strany kritiků. Do jaké míry je to ale problém Schumacher a do jaké míry se jedná o problém evropského okruhového závodění?

Klepněte pro větší obrázek

Nejasná pravidla

V pravidlech nenajdete přesně napsáno, kde je hranice mezi povolenou a již přehnanou nebo nebezpečnou obranou. Najdete tam, že nesmíte vytlačovat soupeře mimo trať a nesmíte jej svými manévry ohrožovat. To se ale mísí s nepsaným právem na ‚ideální závodní stopu‘. Ta například v zatáčce na pravou ruku vede nejprve u levého okraje vozovky, v zatáčce se přesouvá k pravému okraji, a na výjezdu ze zatáčky zase k levému.

Pokud si pilot drží v nájezdu do zatáčky svou ideální stopu, prostor pro jeho pravé ruce se zmenšuje tím rychleji, čím je zatáčka rychlejší. Pokud útočící soupeř nestihne do tohoto prostoru najet včas tak, aby se v nájezdu k takzvanému vrcholu zatáčky dostal po bok předjížděného pilota, ale jenom zčásti, najednou nemá kam jet, neboť prostor před ním se zavře pilotem vepředu, z pohledu útočícího pilota jakoby přejíždějícím zleva doprava. Mezi závodníky se tomu říká „zavřít dveře“.

Jiný případ je, brzdí-li se z vysokých rychlostí do pomalých zatáček. Tam jezdci brání svou pozici ne držením ideální závodní stopy, ale naopak vyjetím z ní, aby pilotovi za sebou zabránil najet po jeho bok. Není bez zajímavosti, že zatímco v Evropě se tomu říká obrana, v Americe (zakázané) blokování. Jakoby v tomto ohledu byla Amerika podstatně napřed.

Klepněte pro větší obrázek

Dříve či později někdo zemře

Nejde ani tak o to, jak velkou míru defenzivního stylu závodění umožnit, jako spíš o to, že je to nebezpečné. Obzvlášť u formulí s holými koly. Sám bývalý závodník formule 1 a současný komentátor britské televizní stanice BBC Martin Brundle řekl: „Dříve nebo později zemře závodník, traťový maršál nebo formule vletí na tribuny mezi diváky. Blokování je mor už od juniorských formulí.“

V případě Michaela Schumachera a Velké ceny Itálie nešlo jen o ‚zavření dveří‘ Hamiltonovi, ale také o jeho obrané manévry v nájezdu do první zatáčky Lesmo a před šikanou Ascari. Schumacher vyjel mimo ideální stopu ve snaze ubránit svou pozici, a následně se do ní vrátil. Jde o dva pohyby, přičemž k tomu druhému dochází v době, kdy už jezdci brzdí do zatáčky. To mají mezi sebou přísně zakázáno. Však byl Schumacher prostřednictvím Rosse Brawna také varován Mezinárodní automobilovou federací, že to dělat nemůže.

S celým případem je spojena jedna nejasnost: po závodě se nechal jeden ze sportovních komisařů Derek Daly, sám bývalý pilot F1, slyšet, že Schumacher měl dostat penalizaci. Ředitel závodů Charlie Whiting odpověděl ‚absolutně ano‘ na dotaz, zda komisaři sami mohou podniknout šetření, ze kterého případně vyplyne trest, zatímco z komentářů komisařů samotných vyplývalo, že si toho nejsou vědomi a že mohou reagovat pouze na podněty, které jsou jim předloženy. To je ale na jiný příběh a možná tím FIA odhalila nedostatek v chápání svých vlastních procesů.

Tím spíš, když traťoví maršálové mají k dispozici mimo jiné také černobílou vlajku. Je-li ukázána konkrétnímu jezdci, znamená to oficiální upozornění na nesportovní chování, po kterém může následovat trest, pokud by jezdec neuposlechl. V záznamech zpráv ředitelství závodu ale žádné takové upozornění není. Bylo by nanejvýš správné, aby Schumacher byl nejprve oficiálně (ne tedy pouze rádiovou zprávou bez oficiálního pokynu ředitelství závodu) varován, a teprve poté případně trestán. Ne rovnou trestán, jak po závodě žádal Derek Daly. Způsoby správného chování na dráze a rozdíly mezi tím, co je a co už není přípustné, na papíru popsat nelze.

Schumacher je oblíbený terč

Schumacher byl na televizních kamerách vidět dlouho, protože jel v o poznání horším voze než soupeř, a bránil dlouho a dlouho úspěšně. Po závodě nikdo nekomentoval Alonsovo vytlačení Vettela na trávu, ačkoli se Vettel po závodě dovolával u komisařů spravedlnosti. A nejde jen o Velkou cenu Itálie 2011. Měl-li být Schumacher za své manévry na letošní Monze potrestán, proč se tak zaprvé nestalo a proč nebyly potrestány desítky pilotů, kteří podobné prohřešky spáchali v minulosti před ním?

Klepněte pro větší obrázek

Vozit se po jméně Schumacher je snadné a laciné. A mnoho lidí po závodě v Itálii toho využilo ke své vlastní publicitě. Problém ale není v Schumacherovi. Problém je ve způsobu, jakým se v Evropě na okruzích závodí (vlastně brání). Pokud bude – v atletické hantýrce – povoleno vybočit ze své dráhy, abyste zablokovali rychlejšího soupeře, nejenže to neznamená, že si vítězství nezasloužíte, jedná se také o časovanou bombu. Přesně, jak to řekl Martin Brundle. Ve výsledku ale Schumacher jen využil možností, které mu současné zvyklosti dávají, byť takříkajíc na limitu. Ale pouze takovým způsobem se dá ve formuli 1 dosáhnout na úspěch.
 

Zdroj: www.F1Sport

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků