Mexické vítězství „od zeleného stolu“ Prokopa moc nezahřálo

Tak dramatické okolnosti Martin Prokop při automobilové soutěži asi nepamatuje. Nejprve mu totiž reálně hrozilo, že kvůli náhlému onemocnění navigátora Jana Tománka do Mexické rallye s vozem Ford Fiesta S2000 vůbec neodstartuje. V prvním letošním dílu kategorie S-WRC pak posádka sváděla neobyčejně tvrdé boje zejména s Katařanem Al-Attiyahem a Finem Hänninenem, aby v cíli skončila za prvně jmenovaným sokem těsně druhá.

Jenže při následných technických kontrolách shledali komisaři na voze vítěze Rallye Dakar nedostatky a slavit tak mohli Češi. Prokopa ovšem hned po soutěži skolila nemoc, která na něj přeskočila ze spolujezdce. Druhým důvodem, proč nepropukly oslavy je skutečnost, že si vítězství od „zeleného stolu“ příliš nepovažuje.

Ve hře byl náhradní spolujezdec

I přes veškerou opatrnost dokáže člověka v exotických podmínkách skolit bacil, který z otrlého jedince udělá trosku, která touží maximálně po klidu v blízkosti toalety… „Jendův zdravotní stav se před rallye zhoršoval, takže jsme kromě léčby řešili i účast náhradního spolujezdce. Reálně se už rýsovala skutečnost, že si v Mexiku najmu českého mechanika ze spřáteleného týmu, který má platnou licenci a za sebou několik startů v malých soutěžích,“ vyprávěl Prokop o nezvyklém problému.

V Tománkově onemocnění pak ale naštěstí nastal obrat. Zmobilizoval všechny síly a po shakedownu se rozhodlo, že rallye absolvuje. Prakticky během celé soutěže se Prokop snažil dostihnout Nassera Al-Attiyaha a zároveň odolával tlaku útočícího Juho Hänninena s továrním speciálem Škoda Fabia S2000. Rozdíly se mezi touto trojicí stále ztenčovaly. „Byli jsme jako v kleštích. Bránili jsme druhé místo a útok na vedení byl spíš něco jako bonus, takže jsme po mexických erzetách docela letěli,“ přirovnal Prokop své postavení v průběhu nedělní etapy. Očekávané drama ale v úplném závěru Hänninen skrečoval.

Fin se chybami vyřadil z boje o prvenství

Seveřan ale chyboval už před tím. Nejdřív při divácké supererzetě po kontaktu s vysokým obrubníkem poškodil podvozek. V první etapě zase po hodinách vyletěl mimo trať. Se spolujezdcem museli Fabii dotlačit zpátky a při tom ztratili dvě minuty. V neděli se pak postaral o další kiks. Při snaze o snížení manka přehnal své úsilí a přes střechu havaroval. Sice se na trať rychle vrátil, ale definitivně ztratil šance na lepší výsledek.

„Z našeho výkonu mám výborný pocit, vždyť nás nerozhodily ani zdravotní problémy. Máme velice těžké soupeře a už nyní je jasné, že letošní sezona nebude vůbec nudná,“ říkal Prokop ještě ve chvílích, kdy netušil, že ho verdikt komisařů posune na první místo v hodnocení S-WRC. Pilot Czech Ford National Teamu prohrál na trati s Al-Attiyahem o třináct sekund, ale díky jeho vyloučení si sedmou příčkou v absolutním pořadí vylepšil nejlepší umístění v mistrovství světa.

Dakarskému hrdinovi chyběla kulička

„Povím to upřímně – taková výhra mě moc netěší. Už jsem to párkrát zažil. Po bojích na trati, kde se perete o vteřinky, dostanete trest za naprosto marginální rozpor s technickými předpisy. Mnohdy za něco, co vás v ničem nezvýhodnilo. Chápu, jak se Nasser musí po třech dnech bojů cítit,“ komentoval osmadvacetiletý pilot situaci, jejímž důvodem byla chybějící kulička v bezpečnostním ventilu odvětrání nádrže Fiesty dakarského hrdiny. Jejím účelem je v případě převrácení auta zabránit vytékání paliva z nádrže.

Podobné případy nejsou v rallye nijak výjimečné. Patří mezi technické sporty, v nichž nerozhoduje jen lidský faktor, ale kontroluje se i dodržování předpisů a homologací. Proto v motoristických disciplínách dochází k řadě diskvalifikací a následně i k protestům. Z rallye je možné vzpomenout na případ jezdců týmu Citroën Total WRT, kteří byli před dvěma roky v Austrálii penalizováni jednou minutou za to, že startovali s nehomologovaným předním stabilizátorem. Rozhodnutí komisařů tehdy přineslo triumf Mikko Hirvonenovi s fordem, Sebastien Loeb naopak klesl na druhé místo, což mu poněkud zkomplikovalo cestu k šestému titulu mistra světa.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Fiesta S2000 s posádkou Martin Prokop - Jan Tománek na trati Mexické rallye
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2004
Stav: 182 053 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků