Městská policie již nebude moci měřit rychlost, schválila sněmovna

Poslaneckou sněmovnou včera prošel nový zákon o policii a související normy, které, pakliže je ve schválené podobě přijme i senát a podepíše prezident, přinesou poměrně zásadní změny ve fungování policie. Některé z nich se dotknou i řidičů, a tak se na ně pojďme v krátkosti podívat.

Měření rychlosti zpátky do rukou státní policie

Ačkoli vládní návrh novel přinášel několik absurdních úprav, jakými jsou např. povolení měření rychlosti soukromými subjekty nebo pokutování řidičů za přivolání policie k nehodě se škodou nižší než 100 tisíc Kč, výsledná podoba je pro rozumné jedince až nečekaně dobrou zprávou. Sněmovna se totiž nakonec hlasy poslanců napříč politickými stranami shodla mj. na tom, že měření rychlosti soukromým subjektům nedovolí a dokonce tuto pravomoc odebere i obcím, potažmo městským policiím.

Poslanci tak projevili až neuvěřitelnou míru inteligence, když „potrestali” obce za způsob, jakým k využívání této pravomoci přistoupily. Snad v žádné obci po celé zemi jsem neviděl jediný stacionární radar či jediné meření městskými strážníky, které by jakkoli napomáhalo bezpečnosti provozu a nebylo jen prachsprostým rýžováním peněz do městských kas. K něčemu takovému daná pravomoc sloužit nemá a nesmí a je příjemným překvapením, že takovému jednání poslanci chtějí učinit přítrž.

Neudělení podobné pravomoci i soukromým firmám, které navrhoval ministr Langr a které by jen dále zintenzivnilo současné zneužívání měření obcemi, je pak logickým vyústěním výše zmíněného, pro nás, rozumné řidiče, opět jistě pozitivním.

Policie jen k nehodám nad 100 tisíc Kč, bez pokut

Třetí nával inteligence postihl poslance při hlasování o zvýšení hranice škody pro volání policie k dopravním nehodám. Současný limit 50 000 Kč již beztak dodržoval málokdo a posun hranice ke 100 000 Kč lze označit za rozumný návrh. Potíž byla ovšem v tom, že vládní verze návrhu měla postihovat ty, kteří policii zavolají ke škodě nižší. Netuším, jak mohla podobná hloupost někoho napadnout, málokterý řidič je soudním znalcem či likvidátorem pojišťovny, aby škodu mohl přesně odhadnout, navíc jsem přesvědčen, že každý občan platící daně má v případě, že si není jist svým úsudkem, právo policii zavolat, i když je škoda nižší. Návrh, který prošel sněmovnou, pak vypadá přesně takto - hranice se zvýšila, ale pokud zavoláte policii ke škodě nižší, nemůže vás odmítnout, natož pak pokutovat.

Další důležité změny se již řidičů prakticky nedotýkají (pokud se tedy nestane novou módou používat proti „pirátům silnic” elektrické paralyzéry, které u nás mají být povolené, i když jejich použití označila i OSN za „formu mučení”) a nad schválenými změnami se snad můžeme i radovat. Vrácení jistého řádu alespoň do měření rychlosti a ponechání této pravomoci pouze v rukou těch, kteří z ní nemají finanční prospěch a kteří k získaní práce u policie museli projít náročnějším školením než základní školou, je dozajista dobrou zprávou.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 155 460 km
Cena: 140 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků