Městská policie již nebude moci měřit rychlost, schválila sněmovna

Poslaneckou sněmovnou včera prošel nový zákon o policii a související normy, které, pakliže je ve schválené podobě přijme i senát a podepíše prezident, přinesou poměrně zásadní změny ve fungování policie. Některé z nich se dotknou i řidičů, a tak se na ně pojďme v krátkosti podívat.

Měření rychlosti zpátky do rukou státní policie

Ačkoli vládní návrh novel přinášel několik absurdních úprav, jakými jsou např. povolení měření rychlosti soukromými subjekty nebo pokutování řidičů za přivolání policie k nehodě se škodou nižší než 100 tisíc Kč, výsledná podoba je pro rozumné jedince až nečekaně dobrou zprávou. Sněmovna se totiž nakonec hlasy poslanců napříč politickými stranami shodla mj. na tom, že měření rychlosti soukromým subjektům nedovolí a dokonce tuto pravomoc odebere i obcím, potažmo městským policiím.

Poslanci tak projevili až neuvěřitelnou míru inteligence, když „potrestali” obce za způsob, jakým k využívání této pravomoci přistoupily. Snad v žádné obci po celé zemi jsem neviděl jediný stacionární radar či jediné meření městskými strážníky, které by jakkoli napomáhalo bezpečnosti provozu a nebylo jen prachsprostým rýžováním peněz do městských kas. K něčemu takovému daná pravomoc sloužit nemá a nesmí a je příjemným překvapením, že takovému jednání poslanci chtějí učinit přítrž.

Neudělení podobné pravomoci i soukromým firmám, které navrhoval ministr Langr a které by jen dále zintenzivnilo současné zneužívání měření obcemi, je pak logickým vyústěním výše zmíněného, pro nás, rozumné řidiče, opět jistě pozitivním.

Policie jen k nehodám nad 100 tisíc Kč, bez pokut

Třetí nával inteligence postihl poslance při hlasování o zvýšení hranice škody pro volání policie k dopravním nehodám. Současný limit 50 000 Kč již beztak dodržoval málokdo a posun hranice ke 100 000 Kč lze označit za rozumný návrh. Potíž byla ovšem v tom, že vládní verze návrhu měla postihovat ty, kteří policii zavolají ke škodě nižší. Netuším, jak mohla podobná hloupost někoho napadnout, málokterý řidič je soudním znalcem či likvidátorem pojišťovny, aby škodu mohl přesně odhadnout, navíc jsem přesvědčen, že každý občan platící daně má v případě, že si není jist svým úsudkem, právo policii zavolat, i když je škoda nižší. Návrh, který prošel sněmovnou, pak vypadá přesně takto - hranice se zvýšila, ale pokud zavoláte policii ke škodě nižší, nemůže vás odmítnout, natož pak pokutovat.

Další důležité změny se již řidičů prakticky nedotýkají (pokud se tedy nestane novou módou používat proti „pirátům silnic” elektrické paralyzéry, které u nás mají být povolené, i když jejich použití označila i OSN za „formu mučení”) a nad schválenými změnami se snad můžeme i radovat. Vrácení jistého řádu alespoň do měření rychlosti a ponechání této pravomoci pouze v rukou těch, kteří z ní nemají finanční prospěch a kteří k získaní práce u policie museli projít náročnějším školením než základní školou, je dozajista dobrou zprávou.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2005
Stav: 158 540 km
Cena: 95 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků