Mercedesy ve filmech před rokem 1989: do kravína i na špionáž

Se skrytou či otevřenou reklamou domácích nebo západních automobilů si českoslovenští filmaři před rokem 1989 lámat hlavu nemuseli. Product placement se ještě nekonal a pokud nějaký vůz hrál významnější roli v ději, na jeho prodej to s ohledem na nedostatkovou stejně žádný vliv nemělo. Především na auta, která si mohli dovolit jen majitelé valutových kont a tuzexových bonů.

Mercedes-Benz se již nějakou dobu snaží bořit mýty, že jeho vozy nejsou drahé na pořízení a údržbu a že jsou symbolem solidnosti a úspěchu.

Hodně klišé si ale značka s sebou nese ještě z dob před rokem 1989. Mercedes-Benz byl totiž zcela jasně zaškatulkován jako symbol „zahnívajícího kapitalismu“ a auto, které vlastnili jen veksláci, západní diplomaté, agenti, zlotřilí emigranti a vůbec všechny prapodivné existence.

Pokud bylo nutné nějakým způsobem dotvořit v českých podmínkách atmosféru západního světa, mercedesky se vždy tu a tam mihly v záběru.

Bony a klid: v hlavní roli

Například v Třiceti případech majora Zemana v epizodě Kleště používá starší typ Mercedesu lékař (v podání Eduarda Cupáka), který se v Karlových Varech stará o agenta-chodce Pavla Bláhu (Radoslav Brzobohatý). Lékař je pochopitelně zavilým nepřítelem nového režimu a bídně skončí rukou západního agenta, jehož chtěl zradit.

Klepněte pro větší obrázek

Asi nejviditelněji se vůz s trojcípou hvězdou (typ w 123) prosadil do perestrojkového thrilleru ze světa pražských veksláků Bony a klid. Poměrně věrně se zde ukazuje, že tuto značku nejraději prezentovaly vekslácké malé ryby, opravdoví bossové se pohybovali ve škodovkách nebo žigulících (podobně jako kmotr František Mrázek).

Klepněte pro větší obrázek

Bílý Mercedes-Benz dostal ve filmu velký prostor, dnes si o podobné propagaci může české zastoupení značky jen nechat zdát.

Mercedesku vlastní i šéf baru White Lines a současně vedoucí tajné centrály CIA v Západním Berlíně v další z epizod seriálu Major Zeman nazvané Bílé linky (hraje ho Jiří Holý).

Klepněte pro větší obrázek

Rudolf Jelínek alias český James Bond se po rvačce s Jiřím Holým zmocní jeho auta a prchá v mercedesce ulicemi Západního Berlína (ve skutečnosti toho východního přeměněného na západní).

Do kravína s meďákem

V detektivce Zatykač na královnu se dcera vedoucího restaurace (kšeftuje s pančovaným alkoholem) nechá svádět Rakušanem, jak jinak než v MB (třída E).

Klepněte pro větší obrázek

V Akci v Istanbulu, poněkud komické a nechtěně parodické napodobenině bondovek, se Mercedesy (MB 200) několikrát mihnou jako taxíky, nebo jako vozy ředitelů podvratných západních špionážních centrál. Přirozeně – vše točeno v ulicích Prahy, ale s iluzí Západu.

Klepněte pro větší obrázek

Postarší Mercedes-Benz pronikl i do několika dílů televizního seriálu o kravíně Druhý dech, který v roce 1989 natočil Hynek Bočan.

Klepněte pro větší obrázek

Tady má však symbol západního luxusu docela komickou roli – primitivní družstevní údržbář ve vynikajícím podání Marka Vašuta koupí za 10 tisíc korun dosluhující vůz (třída S, typ W 111) a opraví ho vlastními silami, aby se pak mohl chlubit před spoluobčany i na Slovensku při návštěvě tchána s tchýní. Jeho seriálová manželka Veronika Žilková však červeného „medvěda“ zruší při havárii.

Mercedes vs gazík

Když podvodník, tak jedině ve voze s trojcípou hvězdou, řekl si režisér Václav Vorlíček a nechal zkrachovalého emigranta Jiřího Valu jezdit právě v mercedesu (S-Klasse) ve filmu Bouřlivé víno. Protože se jednalo o podvodníka, který ve Vídni jen vysedává v hospodě u skleničky, může si luxusní vůz dovolit jen z půjčovny.

Klepněte pro větší obrázek

Na moravské vesnici v Československu v období Pražského jara 1968 pochopitelně se symbolem zhýralého Západu přitahuje patřičnou pozornost. Místní závistivci se mu ale pomstí, odmontují mu kola a postaví auto na špalky… Je logické, že protihráčem negativní figurky emigranta je pozitivní předseda družstva (Vladimír Menšík) jezdící v družstevním gazíku…

Majitelem luxusního německého vozu je v detektivce Pumpaři od Zlaté podkovy Jiří Krampol. Může si drahý automobil dovolit, neboť kšeftuje s poukázkami na naftu, valutami a naftou pro západní řidiče kamionů.

Klepněte pro větší obrázek

V závěrečné honičce ho zradí zadní náhon, uvízne v písku a je dohoněn jiným vozem se zadním pohonem – Volhou 24 v barvách Veřejné bezpečnosti…
 

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků