Se skrytou či otevřenou reklamou domácích nebo západních automobilů si českoslovenští filmaři před rokem 1989 lámat hlavu nemuseli. Product placement se ještě nekonal a pokud nějaký vůz hrál významnější roli v ději, na jeho prodej to s ohledem na nedostatkovou stejně žádný vliv nemělo. Především na auta, která si mohli dovolit jen majitelé valutových kont a tuzexových bonů.
Mercedes-Benz se již nějakou dobu snaží bořit mýty, že jeho vozy nejsou drahé na pořízení a údržbu a že jsou symbolem solidnosti a úspěchu.
Hodně klišé si ale značka s sebou nese ještě z dob před rokem 1989. Mercedes-Benz byl totiž zcela jasně zaškatulkován jako symbol „zahnívajícího kapitalismu“ a auto, které vlastnili jen veksláci, západní diplomaté, agenti, zlotřilí emigranti a vůbec všechny prapodivné existence.
Pokud bylo nutné nějakým způsobem dotvořit v českých podmínkách atmosféru západního světa, mercedesky se vždy tu a tam mihly v záběru.
Bony a klid: v hlavní roli
Například v Třiceti případech majora Zemana v epizodě Kleště používá starší typ Mercedesu lékař (v podání Eduarda Cupáka), který se v Karlových Varech stará o agenta-chodce Pavla Bláhu (Radoslav Brzobohatý). Lékař je pochopitelně zavilým nepřítelem nového režimu a bídně skončí rukou západního agenta, jehož chtěl zradit.
Asi nejviditelněji se vůz s trojcípou hvězdou (typ w 123) prosadil do perestrojkového thrilleru ze světa pražských veksláků Bony a klid. Poměrně věrně se zde ukazuje, že tuto značku nejraději prezentovaly vekslácké malé ryby, opravdoví bossové se pohybovali ve škodovkách nebo žigulících (podobně jako kmotr František Mrázek).
Bílý Mercedes-Benz dostal ve filmu velký prostor, dnes si o podobné propagaci může české zastoupení značky jen nechat zdát.
Mercedesku vlastní i šéf baru White Lines a současně vedoucí tajné centrály CIA v Západním Berlíně v další z epizod seriálu Major Zeman nazvané Bílé linky (hraje ho Jiří Holý).
Rudolf Jelínek alias český James Bond se po rvačce s Jiřím Holým zmocní jeho auta a prchá v mercedesce ulicemi Západního Berlína (ve skutečnosti toho východního přeměněného na západní).
Do kravína s meďákem
V detektivce Zatykač na královnu se dcera vedoucího restaurace (kšeftuje s pančovaným alkoholem) nechá svádět Rakušanem, jak jinak než v MB (třída E).
V Akci v Istanbulu, poněkud komické a nechtěně parodické napodobenině bondovek, se Mercedesy (MB 200) několikrát mihnou jako taxíky, nebo jako vozy ředitelů podvratných západních špionážních centrál. Přirozeně – vše točeno v ulicích Prahy, ale s iluzí Západu.
Postarší Mercedes-Benz pronikl i do několika dílů televizního seriálu o kravíně Druhý dech, který v roce 1989 natočil Hynek Bočan.
Tady má však symbol západního luxusu docela komickou roli – primitivní družstevní údržbář ve vynikajícím podání Marka Vašuta koupí za 10 tisíc korun dosluhující vůz (třída S, typ W 111) a opraví ho vlastními silami, aby se pak mohl chlubit před spoluobčany i na Slovensku při návštěvě tchána s tchýní. Jeho seriálová manželka Veronika Žilková však červeného „medvěda“ zruší při havárii.
Mercedes vs gazík
Když podvodník, tak jedině ve voze s trojcípou hvězdou, řekl si režisér Václav Vorlíček a nechal zkrachovalého emigranta Jiřího Valu jezdit právě v mercedesu (S-Klasse) ve filmu Bouřlivé víno. Protože se jednalo o podvodníka, který ve Vídni jen vysedává v hospodě u skleničky, může si luxusní vůz dovolit jen z půjčovny.
Na moravské vesnici v Československu v období Pražského jara 1968 pochopitelně se symbolem zhýralého Západu přitahuje patřičnou pozornost. Místní závistivci se mu ale pomstí, odmontují mu kola a postaví auto na špalky… Je logické, že protihráčem negativní figurky emigranta je pozitivní předseda družstva (Vladimír Menšík) jezdící v družstevním gazíku…
Majitelem luxusního německého vozu je v detektivce Pumpaři od Zlaté podkovy Jiří Krampol. Může si drahý automobil dovolit, neboť kšeftuje s poukázkami na naftu, valutami a naftou pro západní řidiče kamionů.
V závěrečné honičce ho zradí zadní náhon, uvízne v písku a je dohoněn jiným vozem se zadním pohonem – Volhou 24 v barvách Veřejné bezpečnosti…