Mercedes Zetros: speciál pro mongolského lovce

Obvykle na AR o nákladních vozech nepíšeme, ale tento extrémní prototyp o Mercedesu si zaslouží udělat výjimku…

Tento unikát vznikl ve dvou bezmála identických provedeních na objednávku mimořádně zámožného zákazníka z Mongolska přímo v továrně Mercedes - Benz. Podle vyjádření výrobce byly teprve před několika dny dopraveny do mongolského hlavního města Ulánbátaru. „Dva dobří přátelé s nimi nyní podnikají vícedenní výlety do pohoří Altaje, oba jsou vášnivými lovci vlků a orlů,“ stojí v oficiální zprávě Mercedesu. Podvozky jejich strojů Zetros mají pohon všech tří náprav, pocházejí ze sériové řady Actros/Axor a pohon zajišťuje řadový vznětový šestiválec s objemem 7,2 l, výkonem 326 koní (240 kW) a točivým momentem 1 300 Nm dostupným v rozmezí od 1 200 do 1 600 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na tuto pohonnou jednotku navazuje šestistupňová, plně automatická převodovka Allison 3000 SP/PR. Převodná soustava obsahuje trojici nápravových uzávěr ovládaných otočným přepínačem poblíž volantu. To jsou ale prvky, které najdeme také v sériových strojích řady Zetros, určené vesměs pro službu v nejtěžších provozních podmínkách nebo k instalaci účelových nástaveb, nicméně prakticky vše ostatní bylo „ušito na míru“ specifické objednávce. Kapotová budka disponuje pohodlnou postelí k odpočinku řidiče, oddělenou klimatizací, vyspělou audiosoustavou doplněnou changerem CD, konektivitou Bluetooth a sedmipalcovým monitorem, na který se navíc přenáší obraz couvací kamery. Oba stroje jsou navíc opatřeny dvojicí palivových nádrží s celkovým objemem 500 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobilka Mercedes – Benz tvrdí, že jsou oba vozy takřka stejné, jednou z mála odlišností je instalace zadní nástavby pro čtyřkolku na jednom z nich. Tyto komfortní, ale v terénu prý nepřekonatelné těžké off-roady jsou dlouhé 10 700 mm (+ dalších 600 mm pro ten s nosičem čtyřkolky), 2 700 mm široké a 4 200 mm vysoké. Podrobnější oficiální snímky interiéru Mercedes – Benz neuvolnil (alespoň v nízké kvalitě najdete několik obrázků na stránkách Mercedes Fans), nicméně Mercedes tvrdí, že útroby skříňových nástaveb připomínají spíše pokoje luxusního hotelu než palubu nákladního vozu.

Obytná část každého z obou vozů nabízí ložnici s dvojicí plochých obrazovek, pohodlné posezení pro šest osob, opulentní koupelnu s mramorovou podlahou, kuchyňskou linku s keramickými vařiči, mikrovlnnou troubu kombinovanou s grilem, ledničku s mrazákem, bar i kávovar. Zmínit bychom měli také dvojici vodovodních okruhů pro pitnou a užitkovou vodu se zásobníky o celkovém objemu zhruba 250 litrů, rezervoár pro odpadní vodu (asi 100 l) nebo vestavěný, vodou chlazený a automaticky spínaný dieselový generátor, jenž zásobuje elektrické soustavy vozů pracující s napětím 24V i při delších zastávkách. Inu, to vypadá na parádní piknik…  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes - Benz Zetros v několika "civilních" verzích
 
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků