Mercedes Zetros: speciál pro mongolského lovce

Obvykle na AR o nákladních vozech nepíšeme, ale tento extrémní prototyp o Mercedesu si zaslouží udělat výjimku…

Tento unikát vznikl ve dvou bezmála identických provedeních na objednávku mimořádně zámožného zákazníka z Mongolska přímo v továrně Mercedes - Benz. Podle vyjádření výrobce byly teprve před několika dny dopraveny do mongolského hlavního města Ulánbátaru. „Dva dobří přátelé s nimi nyní podnikají vícedenní výlety do pohoří Altaje, oba jsou vášnivými lovci vlků a orlů,“ stojí v oficiální zprávě Mercedesu. Podvozky jejich strojů Zetros mají pohon všech tří náprav, pocházejí ze sériové řady Actros/Axor a pohon zajišťuje řadový vznětový šestiválec s objemem 7,2 l, výkonem 326 koní (240 kW) a točivým momentem 1 300 Nm dostupným v rozmezí od 1 200 do 1 600 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na tuto pohonnou jednotku navazuje šestistupňová, plně automatická převodovka Allison 3000 SP/PR. Převodná soustava obsahuje trojici nápravových uzávěr ovládaných otočným přepínačem poblíž volantu. To jsou ale prvky, které najdeme také v sériových strojích řady Zetros, určené vesměs pro službu v nejtěžších provozních podmínkách nebo k instalaci účelových nástaveb, nicméně prakticky vše ostatní bylo „ušito na míru“ specifické objednávce. Kapotová budka disponuje pohodlnou postelí k odpočinku řidiče, oddělenou klimatizací, vyspělou audiosoustavou doplněnou changerem CD, konektivitou Bluetooth a sedmipalcovým monitorem, na který se navíc přenáší obraz couvací kamery. Oba stroje jsou navíc opatřeny dvojicí palivových nádrží s celkovým objemem 500 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobilka Mercedes – Benz tvrdí, že jsou oba vozy takřka stejné, jednou z mála odlišností je instalace zadní nástavby pro čtyřkolku na jednom z nich. Tyto komfortní, ale v terénu prý nepřekonatelné těžké off-roady jsou dlouhé 10 700 mm (+ dalších 600 mm pro ten s nosičem čtyřkolky), 2 700 mm široké a 4 200 mm vysoké. Podrobnější oficiální snímky interiéru Mercedes – Benz neuvolnil (alespoň v nízké kvalitě najdete několik obrázků na stránkách Mercedes Fans), nicméně Mercedes tvrdí, že útroby skříňových nástaveb připomínají spíše pokoje luxusního hotelu než palubu nákladního vozu.

Obytná část každého z obou vozů nabízí ložnici s dvojicí plochých obrazovek, pohodlné posezení pro šest osob, opulentní koupelnu s mramorovou podlahou, kuchyňskou linku s keramickými vařiči, mikrovlnnou troubu kombinovanou s grilem, ledničku s mrazákem, bar i kávovar. Zmínit bychom měli také dvojici vodovodních okruhů pro pitnou a užitkovou vodu se zásobníky o celkovém objemu zhruba 250 litrů, rezervoár pro odpadní vodu (asi 100 l) nebo vestavěný, vodou chlazený a automaticky spínaný dieselový generátor, jenž zásobuje elektrické soustavy vozů pracující s napětím 24V i při delších zastávkách. Inu, to vypadá na parádní piknik…  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes - Benz Zetros v několika "civilních" verzích
 
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků