Mercedes Zetros: speciál pro mongolského lovce

Obvykle na AR o nákladních vozech nepíšeme, ale tento extrémní prototyp o Mercedesu si zaslouží udělat výjimku…

Tento unikát vznikl ve dvou bezmála identických provedeních na objednávku mimořádně zámožného zákazníka z Mongolska přímo v továrně Mercedes - Benz. Podle vyjádření výrobce byly teprve před několika dny dopraveny do mongolského hlavního města Ulánbátaru. „Dva dobří přátelé s nimi nyní podnikají vícedenní výlety do pohoří Altaje, oba jsou vášnivými lovci vlků a orlů,“ stojí v oficiální zprávě Mercedesu. Podvozky jejich strojů Zetros mají pohon všech tří náprav, pocházejí ze sériové řady Actros/Axor a pohon zajišťuje řadový vznětový šestiválec s objemem 7,2 l, výkonem 326 koní (240 kW) a točivým momentem 1 300 Nm dostupným v rozmezí od 1 200 do 1 600 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na tuto pohonnou jednotku navazuje šestistupňová, plně automatická převodovka Allison 3000 SP/PR. Převodná soustava obsahuje trojici nápravových uzávěr ovládaných otočným přepínačem poblíž volantu. To jsou ale prvky, které najdeme také v sériových strojích řady Zetros, určené vesměs pro službu v nejtěžších provozních podmínkách nebo k instalaci účelových nástaveb, nicméně prakticky vše ostatní bylo „ušito na míru“ specifické objednávce. Kapotová budka disponuje pohodlnou postelí k odpočinku řidiče, oddělenou klimatizací, vyspělou audiosoustavou doplněnou changerem CD, konektivitou Bluetooth a sedmipalcovým monitorem, na který se navíc přenáší obraz couvací kamery. Oba stroje jsou navíc opatřeny dvojicí palivových nádrží s celkovým objemem 500 l.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automobilka Mercedes – Benz tvrdí, že jsou oba vozy takřka stejné, jednou z mála odlišností je instalace zadní nástavby pro čtyřkolku na jednom z nich. Tyto komfortní, ale v terénu prý nepřekonatelné těžké off-roady jsou dlouhé 10 700 mm (+ dalších 600 mm pro ten s nosičem čtyřkolky), 2 700 mm široké a 4 200 mm vysoké. Podrobnější oficiální snímky interiéru Mercedes – Benz neuvolnil (alespoň v nízké kvalitě najdete několik obrázků na stránkách Mercedes Fans), nicméně Mercedes tvrdí, že útroby skříňových nástaveb připomínají spíše pokoje luxusního hotelu než palubu nákladního vozu.

Obytná část každého z obou vozů nabízí ložnici s dvojicí plochých obrazovek, pohodlné posezení pro šest osob, opulentní koupelnu s mramorovou podlahou, kuchyňskou linku s keramickými vařiči, mikrovlnnou troubu kombinovanou s grilem, ledničku s mrazákem, bar i kávovar. Zmínit bychom měli také dvojici vodovodních okruhů pro pitnou a užitkovou vodu se zásobníky o celkovém objemu zhruba 250 litrů, rezervoár pro odpadní vodu (asi 100 l) nebo vestavěný, vodou chlazený a automaticky spínaný dieselový generátor, jenž zásobuje elektrické soustavy vozů pracující s napětím 24V i při delších zastávkách. Inu, to vypadá na parádní piknik…  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes - Benz Zetros v několika "civilních" verzích
 
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 160 929 km
Cena: 195 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.987
Rok výroby: 2009
Stav: 229 044 km
Cena: 230 000 Kč
Mercedes Viano 2.143
Rok výroby: 2012
Stav: 106 900 km
Cena: 517 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků