Mercedes slaví 25 let pohonu 4Matic

Mercedes-Benz letos oslaví čtvrtstoletí od premiéry soustavy pohonu všech kol 4Matic. Pojďme si krátce zrekapitulovat její historii.

Bez pořádného náhonu 4WD (nebo AWD, chcete-li) se dnes prakticky již žádná automobilka neobejde, což souvisí s vývojem trendů a požadavků zákazníků. Ačkoli bychom i v Německu jistě snadno našli značky, jež mají ve „čtyřkolkách“ delší tradici než Mercedes-Benz, přesto si i jemu podařilo některé ze svých konkurentů na tomto poli předběhnout. Ale vezměme to po pořádku.

Za počátek pohonu 4Matic považuje koncern DaimlerBenz rok 1986, kdy uspořádal na testovací dráze ve Finském Rovaniemi průlomový podnik. Odborné veřejnosti zde v praxi předvedl nejen svůj nový pohon všech kol 4Matic, ale také automatickou uzávěru diferenciálu ASD a protiprokluzovou soustavu ASR využívající čidel protiblokovací soustavy ABS (tento systém Mercedes do svých vozů dodává již od roku 1978). Systém byl představen v sedanu třídy E generace W124 v kombinaci se zážehovými šestiválci o objemech 2,6 a 3,0 litru, setkal se s pozivitními ohlasy a jeho pětadvacetileté (ne vždy úspěšné, jak si povíme později) pouti trhem již nic nestálo v cestě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První zmínky o 4Maticu jsou ale ještě starší, automobilka jej poprvé představila již na autosalonu IAA ve Frankfurtu v roce 1985. V tehdejší tiskové zprávě automobilka s nadšením slibovala „nejmodernější automobilovou mechaniku a hydrauliku v kombinaci s inteligentní elektronikou, která otevírá nové dimenze na poli kontroly trakce, která jde daleko za konvenční systémy řízení přenosu točivého momentu na vozovku“. Soustava 4Matic tehdy spočívala na třech vzájemně propojených okruzích a jejím úkolem bylo odvádět dobrou práci za všech myslitelných provozních podmínek a „zajistit nové standardy ve vztahu mezi člověkem a strojem”. 

Systém 4Matic využíval tehdy nejmodernější elektroniku a hydrauliku, umožňoval i za zhoršených adhezních podmínek spolehlivý přenos výkonu na vozovku a zároveň přišel vhod zákazníkům, kteří se z nějakého důvodu pohonu jen zadních kol obávali. První generace soustavy 4Matic nebyla permanentní „čtyřkolkou“, jak jsme dnes většinou zvyklí, takže připojení náhonu předních kol se vyznačovalo jistou prodlevou. V porovnání se standardně vybavenými Mercedesy své doby to byl ale přesto mohutný skok směrem vpřed. 4Matic sestával ze dvou uzávěrů diferenciálů, trojice předvolených režimů a automatického elektronického řízení. Diferenciál s automatickou, elektrohydraulickou uzávěrou (ASD) využíval sledování rychlosti otáčení kol hnaných a nehnaných. V případě její výraznější odchylky byl schopen uzavřít se na 100 %.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První generace 4Maticu byla v této podobě nabízena do roku 1991, v roce 1992 jej nahradila generace druhá. Ta se vyznačovala novou úzávěrkou středového diferenciálu, který využíval místo hydrauliky elektroniku. Systém se ale potýkal s problémy, kámenem úrazu přitom nebyla elektronická, ale mechanická část systému. Diferenciály s lamelovými spojkami byly náchylné k selhání a systém byl pouhý rok po svém uvedení do prodejů zcela stažen z nabídky.

Trvalo dlouhých pět let, než se v roce 1998 dočkala zrození druhá generace 4Maticu v třídě E generace W210. Ta je s ohledem na výśe zmíněné někdy označována i jako generace třetí. Takto pojatý 4Matic se již projevuje jako stálý pohon všech kol s regulací rozložení výkonu mezi jednotlivé osy i kola. Využívá třech otevřených diferenciálů (pochopitelně jednoho mezinápravového a jednoho pro každou z náprav) a maximální trakce je již kontrolována elektronicky.

Místo uzavírání nápravových diferenciálů tak systém využívá přibrzďování každého z kol, které v tu či onu chvíli pozbude trakce. O rozdělení výkonu mezi nápravy se stará jednostupňová převodovka s otevřeným centrálním diferenciálem. Ta je přímo spojená s převodovkou a tvoří společně s motorem a pohonem přední nápravy kompletní jednotkou.

Systém v této podobě najdeme v Mercedesech dodnes, pochopitelně jej ale doplňuje stále kvalitnější elektronika, která se ve spolupráci s ABS a ESP snaží dostat z celého systému maximum. V současnosti je možno aktuální generaci soustavy 4Matic objednat prakticky do všech „větších” nových Mercedesů od třídy C až po třídu S.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dobové obrázky z počátků historie pohonu 4Matic od Mercedesu
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků