Mercedes oslavil 125 let automobilu

U příležitosti výročí zrodu automobilu koncern Daimler připravil sochu Aesthetivs 125, ale tím oslavy zdaleka nekončí.

V kalendáři stálo datum 29. ledna 1886, když si Karl Benz nechal pod číslem 37435 v berlínské patentové kanceláři registrovat „vozidlo poháněné spalovacím motorem“. Jistě to tehdy nebylo vůbec první vozidlo bez koní (úspěšné byly zejména pokusy s elektromotory a parními stroji, ale i motor s vnitřním spalováním byl již řadu let znám), ale datum 29. ledna 1886 se stalo orientačním bodem pro vznik „automobilu“. A vlastně vůbec nevadí, že první Benzův vůz měl jen tři kola a podobal se spíše dětskému kočárku.

Možná čtenáře napadne, proč toto jubileum slaví zrovna koncern Daimler AG. Bylo by to dlouhé povídání, jež postupně spojovalo jména Karl Benz, Emil Jellinek, Mercedes Jellinek, Wilhelm Maybach nebo Gottlieb Daimler, ale nejen ty, vždyť do rozvoje samohybů Benz v jeho počátcích zasáhl také liberecký Albin Liebisch, jenž se zasloužil nejen o propagaci automobilu coby užitečného partnera na daleké cesty, ale později též o vznik „nejdelších motocyklů světa“ Čechie – Böhmerland. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Benzem roku 1886 patentované "vozidlo poháněné spalovacím motorem" 

K dnešnímu dni patří koncernu Daimler již více než 80 000 patentů. K připomínce významného, byť nijak extra kulatého výročí vznikla maketa nazvaná Aesthetics 125. Právě umění má být jednou z oblastí, kterými Daimler AG na jubileum „vzniku automobilu“ hodlá upozornit. Podle svých tvůrců chce Aesthetics 125 s inspirací historií pomocí nejmodernějších postupů dneška (včetně technologie urychlené výroby prototypů) promluvit jazykem budoucnosti. Ale nutno dodat, že v otázce historické inspirace měl k původnímu Benzově tricyklu daleko blíže předloňský koncept Mercedes – Benz F-Cell.    

Tím to však s oslavami a výročími u Daimleru rozhodně nekončí. Jejich součástí bude kromě jiného také propagační jízda několika vozů Mercedes – Benz řady B s pohonem vodíkovými články, které by měly během 125 dnů objet celý svět. Zároveň má být navýšeno jmění Nadace Gottlieab Daimlera a Karla Benze, jež vznikla před 25 lety a soustředí se na podporu dlouhodobých projektů směřujících k rozvoji vztahů mezi člověkem, technikou a životním prostředím, na 125 milionů eur. Za připomenutí stojí, že si Mercedes – Benz letos připomíná také čtvrtstoletí své soustavy trvalého pohonu všech kol 4Matic. A zájemce o další letošní milníky na závěr ještě potěšíme konstatováním, že od roku 1945 do dnešních dnů bylo vyrobeno 30 milionů osobních automobilů Mercedes – Benz.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Letošní výroční studie s příznačným jménem Aesthetics 125

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků