Kapitoly článku:
Druhý den se do terénu nepodíváme. Tedy alespoň doufám. Na programu máme svezení s verzí 45 AMG, zdivočelým a šíleným bratrem GLA.
Přes 180 koní na litr
Technika Mercedesu GLA 45 AMG se do puntíku shoduje s modelem A 45 AMG, který jsme tu nedávno měli ve srovnávacím testu se Subaru Impreza WRX STi. Pro připomenutí: maniakální čtyřválec dává z objemu 1991 cm3 výkon 360 koní v 6000 ot./min. a točivý moment 450 Nm v 2250-5000 ot./min. To znamená litrový výkon 181 k/l. Žádný div, že GLA 45 AMG zdolá stovku za 4,8 s.
Verze GLA 45 AMG funguje na silnici stejně dobře jako lehčí a menší A 45 AMG
Na všechna čtyři kola se síla motoru dostává pomocí stejného hardwaru jako u běžných GLA, ale upraveného pro ostré nasazení. Dvouspojková převodovka AMG Speedshift DCT-7 i pohon všech kol AMG 4Matic dostaly sportovní software. Odpružení je kompletně tužší, zavěšení nižší a brzdy větší.
GLA 45 AMG překvapivě nepůsobí o mnoho nápadněji než běžné verze, v koloně ostatních GLA je těžké je zběžným pohledem rozeznat. Pokud se tedy nejedná o speciální výbavu Edition 1. Její bílý lak, velké křídlo, červené třmeny a divoké polepy by se neztratily ani na tuningovém srazu.
Člověk se neubrání pochybnostem na smysluplností takto nadopovaného crossoveru. Nižší a lehčí třída A bude přece vždycky z principu schopnější. Když ale na konci města sevřete semišem potažený volant AMG, dloubnete do kovového pádla vlevo a poddáte se přívalu zrychlení, pochybnosti najednou nemají takovou váhu. A jakmile narazíte na pár zatáček, zmizí úplně.
Stejně jako ve velkých AMG je motor každého GLA 45 opatřen štítkem s „podpisem“ technika odpovědného za jeho montáž
GLA 45 AMG se pekelnou rychlostí protahuje sérií střídajících se oblouků. Nepropadne se do nedotáčivosti, ani když v nájezdu do vracečky otočíte strmým řízením trochu příliš zhurta, o naklánění ani neslyšela a když jí za vrcholovým bodem zatáčky pořádně naložíte, pohon všech kol si to nějak přebere a katapultuje vás vytouženým směrem.
A do toho ten zvuk. Při zrychlování GLA 45 AMG rozezleně řve, na odstavení plynu reaguje explozemi nespáleného benzínu ve sportovním výfuku. Málokterý čtyřválec dokáže hrát tak strhující divadlo jako tento.
Edition 1 má nejen bohatší výbavu, ale také polepy karoserie a červené brzdové třmeny; standardní provedení GLA 45 AMG (spodní řádek fotografií) vypadá podstatně střízlivěji
Dva detaily přitom trochu vadí, ale oba jsou řešitelné. Stabilizační systém ve výchozím nastavení intervenuje příliš horlivě. Můžete ho naštěstí vypnout, popřípadě zvolit benevolentnější režim Sport Handling, který se mně osobně zdá naprosto vyhovující. Druhá vada na kráse? Automatický sportovní režim převodovky není dost sportovní. Před zatáčkami nepodřazuje, ani když brzdíte naplno, a naopak narušuje plynulost výjezdů podřazováním při akceleraci ze zatáčky. Na náročné silnici je proto lepší přejít do režimu M jako manuální a starat se o volbu převodů vlastnoručně.
Skutečně – to nejlepší, co mohu o GLA 45 AMG říct, že bez možnosti přímého srovnání se zdá být stejně rychlá v přímce, schopná v zatáčkách a zběsilá naprosto všude jako ostrá třída A. Díky vyšší světlosti a prostornějšímu interiéru v oblasti zadních sedadel je přitom přece jen o chloupek praktičtější. Od běžných GLA si navíc půjčuje polohovatelná opěradla zadních sedadel, díky nimž lze zvětšit zavazadelník ze 421 na 481 litrů.
S přijímáním objednávek na GLA začal Mercedes už během února, byť sportovní verze AMG zatím v ceníku chybí. Základní GLA 200 CDI bez automatické převodovky a pohonu všech kol stojí 748 990 Kč, s oběma zmíněnými vymoženostmi pak 879 670 Kč. Zatím nejdražší nabízenou variantou je Mercedes GLA 220 CDI 4Matic za 935 330 Kč.
Mercedes-Benz GLA a GLA 45 AMG: Technické údaje
Model | GLA 200 | GLA 250/ 4Matic | GLA 200 CDI/4Matic | GLA 220 CDI/4Matic | GLA 45 AMG |
Objem (cm3) | 1595 | 1991 | 2143 | 2143 | 1991 |
Max. výkon (kW/k v ot./min.) | 115/156 v 5300 | 155/211 v 5500 | 100/136 v 3400-4000 | 125/170 v 3400-4000 | 265/360 v 6000 |
Max. točivý moment (Nm v ot./min.) | 250 v 1250-4000 | 350 v 1200-4000 | 300 v 1400-3000 | 350 v 1400-3400 | 450 v 2250-5000 |
Komb. spotřeba (l/100 km) | 5,9 | 6,0/6,5 | 4,3/4,9 | 4,4/4,9 | 7,5 |
Emise CO2 (g/km) | 137 | 141/151 | 114/129 | 115/129 | 175 |
Třída hospodárnosti | C | C | A | A | D |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 8.9 | 7.2/7.1 | 10.0/9.9 | 8.3/8.3 | 4,8 |
Max. rychlost (km/h) | 215 | 235/230 | 205/200 | 215/215 | 250 (limitovaná) |
Pokračujte na velkou fotogalerii: