Mercedes GLA a GLA 45 AMG: Jízdní dojmy, tech. údaje a spousta fotek

Na jihu Španělska jsme se poprvé svezli v novém malém crossoveru, který bere techniku třídy A na výlet do (lehkého) terénu. Nejvíc jsme ale byli zvědaví na okřídlenou sportovní verzi GLA 45 AMG.
Seznam kapitol
  1. Mercedes GLA: Úvod, technika, dojmy
  2. GLA 45 AMG; Ceny a technické údaje
  3. Fotogalerie GLA 45 AMG
  4. Fotogalerie GLA 220 CDI a GLA 250

Mercedes-Benz myslí svoji ofenzívu v segmentu prémiových kompaktních modelů vážně. Nejnovějším důkazem je malý crossover Mercedes GLA, který automobilka Daimler představila novinářům na jihu Španělska. A vzala s sebou rovnou i ostrou verzi GLA 45 AMG.

Po hatchbacku třídy A, MPV třídy B a „sedanu, který chce vypadat jako kupé“ třídy CLA je GLA už čtvrtým modelem na nové platformě Mercedesu, určené pro auta nižší střední třídy s napříč uloženými motory a pohonem předních kol. V roce 2013 jich automobilka prodala po celém světě 371 399, ačkoliv crossover jí v této třídě zatím chyběl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
GLA se od třídy A odlišuje vnějšími rozměry i řadou stylotvorných detailů

Na první pohled vypadá Mercedes-Benz GLA jako třída A na zvýšeném podvozku. Bližší pohled ale odhalí řadu rozdílů: maska chladiče má mohutnější dvojici horizontálních lamel; jiný je tvar předních světel i nárazníku; blatníky jsou vytažené do šířky a nahoře lehce zploštělé po vzoru například GLK; spodní prolis na boku nestoupá tak strmě k víčku nádrže; na kapotě se objevila dvojice žeber, viditelných i z místa řidiče...

Lepší výhled a o trochu více prostoru

Výsledkem je nejen dobrodružnější vzhled, ale také více místa a lepší výhled pro ty, kdo sedí vzadu. Oproti klaustrofobické třídě A si budou v GLA připadat jako v běžném hatchbacku nižší střední třídy. Naopak řidič a jeho spolujezdec se budou cítit přesně jako v „áčku“. Uvidí před sebou totiž shodnou palubní desku s ohromnou dekorační lištou z (například) matného dřeva, trojicí centrálních výdechů ventilace a přístrojovým panelem tvořeným dvojicí tradičních ciferníků, mezi kterými se nachází informační displej.

Posaz ale není tak extrémně nízký jako ve třídě A – nejen vzhledem k silnici, ale i vzhledem ke karoserii jsou sedadla umístěna o něco výš, jak by se dalo od crossoveru očekávat.

Srovnání rozměrů Mercedesu třídy A a třídy GLA 

Model A 200 CDI GLA 200 CDI Rozdíl
Délka (mm) 4292 4417 +125 mm
Šířka (mm) 1780 1804 +24 mm
Výška (mm) 1433 1494 +61 mm
Rozvor náprav (mm) 2699 2699 0
Provozní hmotnost (kg) 1445 1505 +60 kg

Jak je u prémiových aut zvykem, celkové vyznění interiéru bude asi dost záležet na vaší ochotě zaškrtávat položky v seznamu příplatkové výbavy. Auta připravená v Malaze pro novináře měla kůží potažené palubní desky, nesmírně efektní lišty z už zmíněného matného dřeva a skvělé sportovní sedačky s integrovanými opěrkami hlavy.

Základní diesel je opravdu základní

Nejprve jsme naskočili do nejslabší vyráběné motorizace: GLA 200 CDI. Nešlo sice o úplně nejlevnější verzi s předním pohonem a ručním řazením, ale parametry motoru jsou shodné: 136 koní v 3400-4000 ot./min. a 300 Nm v 1400-3000 ot./min. Přenos hnací síly na kola obstarávala dvouspojková sedmistupňová převodovka 7G-DCT a pohon všech kol 4Matic na bázi lamelové spojky, obojí z vlastní konstrukce Mercedesu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Palubní deska se od té v třídě A prakticky neliší, ale zavazadlový prostor má objem
421 (v pětimístné konfiguraci) až 1235 litrů

Buďme k sobě upřímní: takto motorizovaný Mercedes GLA vyhoví jen zákazníkům bez velkých nároků na dynamiku. Městem se proplétá ochotně a převodovka se jen vzácně nechá nachytat na holičkách, ale síla chybí. V dálničních stoupáních se mnohdy přistihnete, že držíte plyn na podlaze, aniž byste se vědomě snažili jet „co to dá“.

Pravda je, že čtyřkolka s automatem je o 90 kg těžší než GLA 200 CDI s pohonem předních kol a navíc jsme v ní seděli tři včetně zavazadel.

Při plné zátěži motor bručí nepřeslechnutelně dieselovým zvukem, v cestovním tempu ale neobtěžuje. GLA celkově působí jako tiché auto, což je nepochybně výsledkem propracovaného těsnění dveří i dobré aerodynamiky – Mercedes se chlubí součinitelem odporu Cd s hodnotou 0,29 a především čelní plochou jen 0,66 m2.

 

Povětšinou bezchybný asfalt testovací trasy nám nedal příliš možností odhadnout, nakolik bude Mercedes GLA na katastrofálních českých silnících smířlivější k vašim ledvinám než prkenná třída A. V několika táhlejších obloucích přímořské silnice, která kopíruje pobřeží mezi Malagou a Motrilem, zato malý crossover ochotně předvedl, jak strmé má řízení, jak zdatně odolává náklonům a jak odhodlaně stabilní dokáže být v rychle projeté zatáčce.

Testy | Technika | Mercedes-Benz | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety

Test Mercedes-Benz E 350 CDI kabriolet: nejsilnější diesel a plátěná střecha

Bylo by to ještě lepší, kdyby elektrický posilovač řízení poskytoval konzistentnější odezvu. Když se zrovna nesnaží simulovat sportovní dojem z jízdy náhlým a nevěrohodným tuhnutím, má potřebu kompenzovat rušivé momenty (boční vítr, podélné nerovnosti) – a nedokáže to dělat nenápadně.

To je ale jen detail, ve kterém by nemělo zaniknout, že GLA se zatáček opravdu nebojí. I hezky jezdící malá SUV jako Audi Q3 nebo Range Rover Evoque jsou proti němu nejméně o půl úrovně houpavější a méně přesná, zejména v úvodní fázi zatáčky. GLA si přitom musí vystačit s konvenčními tlumiči pérování. Adaptivní tlumení neumí mít ani za příplatek.

Lehčího terénu se nezalekne, ale vaše plomby ano

Jakkoliv nepravděpodobné je, že by to zákazníci někdy zkoušeli, Mercedes počítal při konstrukci GLA s nutností obstát i v lehčím terénu.

Pohon všech kol pro tento model automobilka nabízí jen v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou, protože vývod pohonu k zadním kolům je integrován do její skříně. Na druhém konci dvoudílné hnací hřídele, jejíž pružné uložení tlumí přenos kmitů od sestavy motor/převodovka, se nachází velmi kompaktní elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka. K jejímu sepnutí dochází během několika milisekund po zaznamenání rozdílu v rychlosti otáčení předních a zadních kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekZájemcům o výlety mimo asfalt nabízí Mercedes off-road podvozek, zvýšený o 30 mm

Základní terénní schopnosti vašeho GLA budou ale nejvíc záviset na tom, který ze tří nabízených podvozků si vyberete. Vedle standardního „komfortního“ a o 15 mm sníženého sportovního nabídne Mercedes také off-road podvozek. Světlost zvýšená o tři centimetry nepochybně přijde vhod při překonávání větších překážek, jako jsou hluboké výmoly nebo ostré terénní zlomy.

SUV | Mercedes-Benz | První svezení | Off-roady

Mercedes-Benz G 63 AMG: první jízdní dojmy

Oproti příbuzným modelům bez off-road ambicí dostal Mercedes GLA dvě nová tlačítka: jedno pro aktivaci terénního režimu, které znecitliví plynový pedál a povolí otěže ESP i ABS, a druhé pro kontrolované sjíždění svahů. Novinkou je také off-road režim displeje, který zobrazuje natočení předních kol a úhel podélného i příčného náklonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohon všech kol je realizován elektrohydraulicky ovládanou vícelamelovou spojkou; Mercedes tvrdí, že jeho řešení je o čtvrtinu lehčí než „konkurenční systémy“ (čti Haldex)

Všechny tyto funkce jsme si mohli vyzkoušet na improvizované terénní trati, kterou Mercedes vytyčil v kopcovité krajině mezi olivovníky kousek od Granady. Velkou díru i příčný náklon zvládne GLA se ctí, ale přesto si troufám tvrdit, že do terénu se s ním vydáte jen jednou – ze zvědavosti. Tuhý podvozek v kombinaci s velkými osmnáctipalcovými koly vám i na běžné kamenité cestě za chvíli vytřese plomby ze stoliček. Auto to možná vydrží, ale vy ne.

Jízdní dojmy z GLA 45 AMG a technické údaje všech motorizací najdete v následující kapitole:

Následující kapitola
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků