Mercedes DiesOtto: hybrid trochu jinak

Mercedes to zjevně myslí s kombinací zážehového a vznětového principu vážně. O jeho záměrech nyní víme více.

Motory s vnitřním spalováním benzínu a nafty mají své přednosti i neduhy. Myšlenka skloubit vysokou kompresi a účinnost spalování dieselu s rozsahem otáček a výkonem zážehového principu podle Ottova patentu z roku 1877 není nijak nová (tím za sebou zároveň máme etymologický rozklad slova DiesOtto z titulku tohoto článku). Vzpomeňme třeba bezsvíčkové motory HCCI, vícepalivové jednotky Omnivore nebo pokusné motory Lotus s proměnným stupněm komprese.

Zřejmě nejdále to ale s výše zmíněnou myšlenkou zatím dotáhl Mercedes, když pod kapotou své studie F700 z roku 2007 představil pohonnou jednotku příznačně nazvanou DiesOtto, vyvinutou ve spolupráci se specializovanou společností Ricardo proslulou především výzkumem spalovacích prostorů. Jde vlastně tak trochu o hybrid, místo obvyklé kombinace spalovacího a elektrického motoru zde ale máme Dieselův i Ottův motor v jednom.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ta se vyznačuje proměnnou kompresí, dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním. Při nižší kompresi výbušnou směs zapaluje svíčka, při kompresi vyšší se palivo vznítí samotnou kompresí jako u běžného dieselu. Stupeň komprese se mění v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Tento systém zajišťuje relativně vysoký točivý moment a tedy i výkon v nižších a středních otáčkách, jenž umožní delší zpřevodování, než jaké si může dovolit konvenční „benzín“, a zároveň nepoměrně vyšší otáčky v porovnání s dieselem. A kombinace těchto vlastností je předpokladem pro znamenitou výkonovou charakteristiku a nízkou spotřebu.

Výše zmíněný koncept Mercedes-Benz F700 je osazen motorem DiesOtto s objemem pouhých 1,8 l schopným spalovat běžně dostupný benzín. Výrobce tvrdí, že stejná jednotka, instalovaná před třemi lety do tehdejšího velkého sedanu S, vykázala průměrnou spotřebu rovných 6 l benzínu na 100 km.

V konceptu F700 prý činí průměrná spotřeba dokonce 5,3 l/100 km při emisích CO2 ve výši 127 g/km, což stroji potenciálně umožňuje splnit připravovanou normu Euro VI. Ze zdvihového objemu 1,8 l se konstruktérům podařilo dostat 238 koní (175 kW), což vozu F700 umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnout rychlosti 200 km/h. Na motor navazuje sedmistupňová automatická převodovka 7 G-Tronic s předřazeným elektromotorem přidávajícím v případě potřeby dalších 20 koní (15 kW).

Pokud by se princip DiesOtto v brzké budoucnosti dočkal sériové výroby, a podle posledních zpráv je to více než pravděpodobné, objevil by se zřejmě pod kapotou velkých sedanů Mercedes - Benz řady S. A jestli se vám zdá myšlenka čtyřválce v „esku“ jako šílená, pak připomeňme, že jde o realitu: na tomto místě jsme vás nedávno informovali o tom, že stávající řadu S právě obohatila verze S250 poháněná vznětovým motorem 2,2 CDI...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz F700 s motorem „DiesOtto”
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků