Mercedes DiesOtto: hybrid trochu jinak

Mercedes to zjevně myslí s kombinací zážehového a vznětového principu vážně. O jeho záměrech nyní víme více.

Motory s vnitřním spalováním benzínu a nafty mají své přednosti i neduhy. Myšlenka skloubit vysokou kompresi a účinnost spalování dieselu s rozsahem otáček a výkonem zážehového principu podle Ottova patentu z roku 1877 není nijak nová (tím za sebou zároveň máme etymologický rozklad slova DiesOtto z titulku tohoto článku). Vzpomeňme třeba bezsvíčkové motory HCCI, vícepalivové jednotky Omnivore nebo pokusné motory Lotus s proměnným stupněm komprese.

Zřejmě nejdále to ale s výše zmíněnou myšlenkou zatím dotáhl Mercedes, když pod kapotou své studie F700 z roku 2007 představil pohonnou jednotku příznačně nazvanou DiesOtto, vyvinutou ve spolupráci se specializovanou společností Ricardo proslulou především výzkumem spalovacích prostorů. Jde vlastně tak trochu o hybrid, místo obvyklé kombinace spalovacího a elektrického motoru zde ale máme Dieselův i Ottův motor v jednom.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ta se vyznačuje proměnnou kompresí, dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním. Při nižší kompresi výbušnou směs zapaluje svíčka, při kompresi vyšší se palivo vznítí samotnou kompresí jako u běžného dieselu. Stupeň komprese se mění v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Tento systém zajišťuje relativně vysoký točivý moment a tedy i výkon v nižších a středních otáčkách, jenž umožní delší zpřevodování, než jaké si může dovolit konvenční „benzín“, a zároveň nepoměrně vyšší otáčky v porovnání s dieselem. A kombinace těchto vlastností je předpokladem pro znamenitou výkonovou charakteristiku a nízkou spotřebu.

Výše zmíněný koncept Mercedes-Benz F700 je osazen motorem DiesOtto s objemem pouhých 1,8 l schopným spalovat běžně dostupný benzín. Výrobce tvrdí, že stejná jednotka, instalovaná před třemi lety do tehdejšího velkého sedanu S, vykázala průměrnou spotřebu rovných 6 l benzínu na 100 km.

V konceptu F700 prý činí průměrná spotřeba dokonce 5,3 l/100 km při emisích CO2 ve výši 127 g/km, což stroji potenciálně umožňuje splnit připravovanou normu Euro VI. Ze zdvihového objemu 1,8 l se konstruktérům podařilo dostat 238 koní (175 kW), což vozu F700 umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnout rychlosti 200 km/h. Na motor navazuje sedmistupňová automatická převodovka 7 G-Tronic s předřazeným elektromotorem přidávajícím v případě potřeby dalších 20 koní (15 kW).

Pokud by se princip DiesOtto v brzké budoucnosti dočkal sériové výroby, a podle posledních zpráv je to více než pravděpodobné, objevil by se zřejmě pod kapotou velkých sedanů Mercedes - Benz řady S. A jestli se vám zdá myšlenka čtyřválce v „esku“ jako šílená, pak připomeňme, že jde o realitu: na tomto místě jsme vás nedávno informovali o tom, že stávající řadu S právě obohatila verze S250 poháněná vznětovým motorem 2,2 CDI...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz F700 s motorem „DiesOtto”
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků