12
Fotogalerie

Mercedes DiesOtto: hybrid trochu jinak

Mercedes to zjevně myslí s kombinací zážehového a vznětového principu vážně. O jeho záměrech nyní víme více.

Motory s vnitřním spalováním benzínu a nafty mají své přednosti i neduhy. Myšlenka skloubit vysokou kompresi a účinnost spalování dieselu s rozsahem otáček a výkonem zážehového principu podle Ottova patentu z roku 1877 není nijak nová (tím za sebou zároveň máme etymologický rozklad slova DiesOtto z titulku tohoto článku). Vzpomeňme třeba bezsvíčkové motory HCCI, vícepalivové jednotky Omnivore nebo pokusné motory Lotus s proměnným stupněm komprese.

Zřejmě nejdále to ale s výše zmíněnou myšlenkou zatím dotáhl Mercedes, když pod kapotou své studie F700 z roku 2007 představil pohonnou jednotku příznačně nazvanou DiesOtto, vyvinutou ve spolupráci se specializovanou společností Ricardo proslulou především výzkumem spalovacích prostorů. Jde vlastně tak trochu o hybrid, místo obvyklé kombinace spalovacího a elektrického motoru zde ale máme Dieselův i Ottův motor v jednom.

Mercedes DiesOtto 01.jpg Mercedes DiesOtto 02.jpg Mercedes DiesOtto 03.jpg

Ta se vyznačuje proměnnou kompresí, dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním. Při nižší kompresi výbušnou směs zapaluje svíčka, při kompresi vyšší se palivo vznítí samotnou kompresí jako u běžného dieselu. Stupeň komprese se mění v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Tento systém zajišťuje relativně vysoký točivý moment a tedy i výkon v nižších a středních otáčkách, jenž umožní delší zpřevodování, než jaké si může dovolit konvenční „benzín“, a zároveň nepoměrně vyšší otáčky v porovnání s dieselem. A kombinace těchto vlastností je předpokladem pro znamenitou výkonovou charakteristiku a nízkou spotřebu.

Výše zmíněný koncept Mercedes-Benz F700 je osazen motorem DiesOtto s objemem pouhých 1,8 l schopným spalovat běžně dostupný benzín. Výrobce tvrdí, že stejná jednotka, instalovaná před třemi lety do tehdejšího velkého sedanu S, vykázala průměrnou spotřebu rovných 6 l benzínu na 100 km.

V konceptu F700 prý činí průměrná spotřeba dokonce 5,3 l/100 km při emisích CO2 ve výši 127 g/km, což stroji potenciálně umožňuje splnit připravovanou normu Euro VI. Ze zdvihového objemu 1,8 l se konstruktérům podařilo dostat 238 koní (175 kW), což vozu F700 umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnout rychlosti 200 km/h. Na motor navazuje sedmistupňová automatická převodovka 7 G-Tronic s předřazeným elektromotorem přidávajícím v případě potřeby dalších 20 koní (15 kW).

Pokud by se princip DiesOtto v brzké budoucnosti dočkal sériové výroby, a podle posledních zpráv je to více než pravděpodobné, objevil by se zřejmě pod kapotou velkých sedanů Mercedes - Benz řady S. A jestli se vám zdá myšlenka čtyřválce v „esku“ jako šílená, pak připomeňme, že jde o realitu: na tomto místě jsme vás nedávno informovali o tom, že stávající řadu S právě obohatila verze S250 poháněná vznětovým motorem 2,2 CDI...

Mercedes DiesOtto 04.jpg Mercedes DiesOtto 05.jpg Mercedes DiesOtto 06.jpg
Mercedes DiesOtto 07.jpg Mercedes DiesOtto 08.jpg Mercedes DiesOtto 09.jpg
Mercedes DiesOtto 10.jpg Mercedes DiesOtto 11.jpg Mercedes DiesOtto 12.jpg
Mercedes-Benz F700 s motorem „DiesOtto”

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud