31
Fotogalerie

Mercedes-Benz W116 (1973): první S-Class nastupuje

Přesně před čtyřiceti lety slavila oficiální premiéru zcela nová vlajková loď automobilky Mercedes-Benz, jež byla v řadě ohledů přelomovou.

Model W116 představil nový stylistický jazyk s vodorovně situovanými světlomety, který v nabídce Mercedesu pokračoval až do hloubi devadesátých let, resp. zastavení výroby řady 190. Byl to vůbec první sériový automobil, jenž mohl být opatřen soustavou ABS. Tehdy ji u Mercedesu ještě označovali „A-B-S“ (Anti-Blockier-System) a koncern Daimler-Benz ji vyvinul ve spolupráci s firmami Bosch a Teldix.

Mercedes W116 Zeneva 73 2.jpgMercedes W116 Zeneva 73.jpgMercedes w116 08.jpg
Oficiální výstavní premiéra modelu Mercedes-Benz W116 na ženevském autosalonu v roce 1973
 

První generace tohoto systému sloužila k testování a v modelu W116 se již nacházela jeho druhá generace. Při vývoji první S-Class (Sonderklasse) byla mimořádná pozornost věnována aktivní i pasivní bezpečnosti. Za zmínku stojí kromě uvedeného ABS také do blatníků protažené a ze stran lépe čitelné blinkry, palivová nádrž přemístěná ze zavazadlového prostoru nad zadní nápravu nebo plochá, měkce polstrovaná palubní deska bez výběžků a s deformovatelnými ovládacími prvky.

Z hlediska bezpečnosti byla zřejmě nejdůležitější přítomnost speciálně vyvinutých deformačních zón vpředu i vzadu. Struktura skeletu střechy a podlahy včetně prahů a sloupků tvořila mimořádně tuhou ochrannou klec okolo posádky. Tvar předních i zadních světel byl částečně inspirován dvoudveřovou řadou Mercedes-Benz R107, jež se vyráběla v letech 1971 až 1989 (!).

Mercedes Benz 280S 2.jpgMercedes Benz 280S.jpg
Základní provedení Mercedes-Benz 280S (W116)

Vývoj velkého sedanu Mercedes-Benz W116 byl zahájen již v roce 1966, tedy pouhý rok po náběhu výroby řady Mercedes-Benz W108/9, kterou první S-Class nahradila. Ve svém finálním provedení se světu ukázala již na podzim roku 1972, ovšem na svoji oficiální premiéru si musela počkat až na březnový autosalon v Ženevě následujícího roku.

Mercedes SL R107 1971 2.jpgMercedes SL R107 1971 1.jpgMercedes C111 II 1970.jpg
Nový stylistický jazyk započatý v řadě W116 načrtly již vozy Mercedes SL (R107), některé konstrukční prvky pak pocházely z experimentálních vozů série C111

Šlo o luxusní čtyřdveřový sedan s tříprostorovou karoserií a klasickým uspořádáním pohonného ústrojí s motorem vpředu podél a pohonem zadních kol. Všechna kola byla zavěšena nezávisle a pružena vinutými pružinami s nesoustředně uloženými tlumiči vpředu. Zadní náprava byla tvořena vlečenými trojúhelníkovými rameny, dvouokruhová brzdová soustava měla standardně kotouče na všech kolech a posilovač.

Mercedes w116 04.jpgMercedes w116 05.jpgMercedes w116 06.jpg
Značná pozornost konstruktérů Mercedesu byla při stavbě řady W116 věnována tuhé kabině a deformačním zónám

Přední náprava měla trojúhelníková ramena vespod a jednoduchá nahoře a odvozena byla ze série koncepčních zkušebních prototypů Mercedes-Benz C111 z šedesátých a sedmdesátých let. Sériový model Mercedes-Benz W116 se zprvu nabízel ve třech verzích. Vozy 280S a 280SE byly opatřeny řadovými šestiválci DOHC s objemem 2 746 ccm (M110) a jedním dvojitým karburátorem Solex (160 koní/120 kW), resp. nepřímým vstřikováním Bosch D-Jetronic (185 koní/136 kW).

Mercedes w116 02.jpgMercedes w116 03.jpgMercedes w116 01.jpgMercedes w116.jpgMercedes w116 07 ABS.jpg
Náhled do stavby sedanů W116, vpravo pak názorná ukázka výhod ABS

Špičkové provedení 350SE disponovalo osmiválcem M116 s objemem 3 499 ccm a výkonem 200 koní (150 kW), ovšem záhy mu přes hlavu přerostla varianta 450SE s novým motorem M117 o objemu 4 520 ccm, výkonu 225 koní (165 kW) a točivém momentu 377 Nm. Převodovky byly alternativně čtyř a pětistupňové manuální, nebo třístupňové automatické. 

Mercedes 450SEL 69 1975 (5).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (6).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (7).jpg
Špičkové provedení 450SEL 6.9 při své premiéře a pohled na jeho impozantní motor

Kromě nejlevnější karburátorové verze byly všechny modely alternativně k dispozici v porozvedení SEL s o 100 mm prodlouženým rozvorem náprav a karoserií, jež nabízela ještě více místa pro nohy cestujících vzadu a zvenčí se pozná podle delších zadních dveří.

Mercedes Benz 280SE.jpgMercedes 350SEL 2.jpgMercedes 350SEL.jpg
Varianty 280SE a 350SEL

Skutečným vrcholem první generace S-Class se stala verze Mercedes-Benz 450SEL 6.9, jež stála třikrát tolik co standardní 280S (70 000 vs. 23 800 marek) a pod svojí kapotou hostila největší motor od dob meziválečného modelu Mercedes-Benz 770.

Technické údaje: Mercedes-Benz 450SEL 6.9

Rok
1975
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/2 • OHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 6 834 cm3
Vrtání • zdvih
107,0 mm • 95,0 mm
Stupeň komprese
8,8:1
Nejvyšší výkon
210 kW (286 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 250 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
550 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,4 s
Nejvyšší rychlost
225 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 3 stupňů
Objem palivové nádrže
96 l
Hmotnost: provozní • celková
1 985 kg • 2 420 kg
Prům. spotřeba: komb.
16,0 l/100 km
Rozvor náprav
2 965 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 521 mm • 1 505 mm
Rozměr pneumatik
215/70 HR14
Rozměry: délka × šířka × výška
5 060 × 1 870 × 1 430 mm

Šlo o vidlicový osmiválec M100 s objemem 6 834 ccm, výkonem 286 koní (210 kW), točivým momentem 550 Nm a vstřikováním Bosch K-Jetronic, jež dostaly ve stejném roce také ostatní verze řady W116.

Mercedes 450SEL 69 1975 (2).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (8).jpgMercedes w116 300 SD.jpg
Evropské verze měly na obou koncích karoserie dvojici tenkých nárazníků, varianty pro zákazníky v USA poznáme podle kulatých světlometů a nárazníků masivnějších

Byl to vlastně převrtaný agregát 6 330 ccm ze starších vozů W109 a limuzín 600 a vozu 450SEL 6.9 umožnil v kombinaci s třístupňovou automatickou převodovkou zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosáhnout rychlosti 225 km/h.

Mercedes 450SEL 69 1975 (1).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (3).jpgMercedes 450SEL 69 1975 (4).jpg
Provedení 450SEL 6.9 stálo třikrát tolik co základní šestiválec 280S a disponovalo třeba plynokapalinovým pérováním, prvním v německé sériové produkci

Zároveň to byl také první německý automobil s plynokapalinovým pérováním a samočinnou nivelací světlosti. Za ABS bylo možno připlácet od roku 1978, v následujícím roce se ABS objevilo v seznamu prvků příplatkové výbavy také pro levnější verze S-Class.

V roce 1977 byl na autosalonu ve Frankfurtu představen model 300 SD Turbodiesel opatřený vznětovým pětiválcem OM617 s objemem 3 005 ccm a nepřímým vstřikováním, který díky přeplňování turbodmychadlem Garrett dosahoval výkonu 112 koní (82 kW) a točivého momentu 228 Nm. Jako jediný člen rodiny W116 dostal automatickou převodovku se čtyřmi stupni a určen byl překvapivě výhradně pro export do USA.

Mercedes W126 1979 (2).jpgMercedes W126 1979 (1).jpgMercedes W126 1979 (3).jpg
Generaci W116 nahradila v roce 1979 představená řada W126

V roce 1979 slavila na autosalonu ve Frankfurtu premiéru nová generace S-Class v podobě modelu W126, ale vozy původní řady W116 v Sindelfingenu vyráběli až do roku 1980. Celkem jich tam během sedmi let vzniklo více než 473 tis.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud