Mercedes-Benz W 196 R vydražen za rekordní sumu

Stříbrný šíp, se kterým závodil Juan Manuel Fangio, změní majitele za téměř 21 milionů liber.

 Během Festivalu rychlosti v Goodwoodu obvykle padají rekordy zejména na trati místního demonstračního závodu do vrchu, okolo kterého se celý víkend točí. Tentokrát byl ale překonán i rekord poněkud jiného druhu. V aukci pořádané společností Bonhams byl prodán Mercedes-Benz W196 z roku 1954, který kdysi pilotoval samotný Juan Manuel Fangio. Částka 20 896 800 liber (v přepočtu 629 milionů korun) představuje historický aukční rekord. Zatím neznámý vítěz aukce přihazoval na dálku, po telefonu.

Zajímavosti | Video | Formule 1 | Sport

Juan Manuel Fangio a jeho kolo v Modeně „on-board” (video)

Mercedes-Benz W 196 R s číslem podvozku 006/54 byl vyroben v roce 1954 a dnes zůstává jediným poválečným „stříbrným šípem“ v soukromém vlastnictví. Šest exemplářů z celkem deseti dosud existujících opatruje sbírka Mercedes-Benz Classic, další tři se nacházejí v muzeích.

W 196 R znamenal v roce 1954 triumfální návrat trojcípé hvězdy do světa velkých cen. Juan-Manuel Fangio vyhrál s vydraženým vozem velké ceny Německa a Švýcarska.

„Stříbrné šípy“

Poetickým pojmenováním (v originále Silberpfeil) označoval předválečný německý tisk monoposty Auto Union a Mercedes-Benz. Pro formulové Mercedesy se používalo i po válce a v 90. letech jsme je slýchali v souvislosti s tehdejšími závodními vozy stáje McLaren. V roce 2010 pak Ross Brawn oficiálně představil monoposty Mercedes pro nadcházející sezónu jako „nové stříbrné šípy“.

Daimler vydal k aukci dokonce oficiální tiskovou zprávu, v níž zdůrazňuje, že předaukční přípravu vozu zajistila jeho divize Mercedes-Benz Classic, a „nenápadně“ nabízí novému majiteli své služby: „Rádi bychom poblahopřáli neznámému účastníkovi k vítězství v aukci. Bylo by nám potěšením nabídnout mu – bude-li to jeho přáním – naše služby v dalších fázích akvizice,“ cituje komuniké šéfa Mercedes-Benz Classic Michaela Bocka.

Částka 20,9 milionu liber je sice v kontextu automobilových aukcí rekordní, ale to ještě nedělá z Mercedesu W 196 R nejdražší automobil všech dob. Tím podle všeho zůstává Ferrari 250 GTO, vyrobené v roce 1962 pro Stirlinga Mosse. Transakce, která v loňském roce proběhla mezi dvěma soukromými majiteli, údajně dosáhla výše 35 milionů USD, tedy přibližně 698 milionů korun. A vy jste si mysleli, že Octavia 4x4 je drahá.

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 77 076 km
Cena: 185 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků