Mercedes-Benz: Nová třída E

Mercedes-Benz: Nová třída E

Nová střední řada Mercedesu přijde na trh v polovině března 2002, automobilka do jejího vývoje investovala přibližně dvě miliardy Euro. Co všechno přinese nový model se můžete dočíst na následujících řádcích.

Obdobně jako u předchozího úspěšného modelu demonstruje stuttgartská značka v oblasti automobilové technologie i u nové limuzíny svoje vedoucí postavení. Ve vyšší automobilové třídě tak dochází opět k posunu dosavadních standardů, které přináší novinka udržující si i nadále ve všech důležitých disciplínách svoji roli průkopníka špičkové techniky.

Desing

Design nové Třídy E pokračuje v elegantním stylu jejího předchůdce a víc než dosud zvýrazňuje dynamický charakter vozu. Markantní jsou na nové limuzíně dvojité světlomety v samostatném uspořádání, se kterými Třída E překvapila poprvé v roce 1995 a mimoděk tak dala impuls pro nový módní trend. Nynější interpretace lehce šikmo skloněných zdvojených světlometů s čirou optikou ovlivňuje progresivně-dynamický vzhled čelní partie. Obdobně působí pohled z boku: typická Třída E, ale nyní i s výrazným sportovním nábojem a elegancí.

Komfortní i sportovní

Dynamický charakter dokazuje nová Třída E svojí příkladnou agilností, sportovnímu vozu podobnou ovladatelností a perfektním chováním při průjezdu zatáčkou. Technické předpoklady těchto vlastností vytváří nově vyvinutá čtyřprvková přední náprava a převážně z hliníkové slitiny vyrobená zadní náprava v prostorovém provedení. Vysoký bezpečnostní standard, který napomáhá řidiči zvládnout kritické situace, vytváří sériové zavedení elektrohydraulicky řízeného brzdového systému Sensotronic Brake Control (SBC) a elektronické funkce kontroly stability vozu ESP. Sensotronic Brake Control byl vůbec poprvé na světě představen teprve před několika měsíci ve sportovním voze Mercedes-Benz SL a nyní se tedy u nové Třídy E dostává do vozu vyráběného ve velké sérii.

Mercedes-Benz dále zvyšuje jízdní komfort novým systémem vzduchového odpružení AIRMATIC Dual Control, který prostřednictvím mikroelektroniky řídí současně odpružení i tlumení. Aby mohl být tlumící i pružící účinek stále optimální, upravuje se podle signálů čidel, které sledují stav vozovky, způsob jízdy a zatížení vozu. Řeší se tak cílový konflikt mezi perfektním komfortem a vysokou dynamikou jízdy vznikající při odlaďování podvozku. Nyní se tímto elegantním způsobem dají plnit rozmanitá přání zákazníků. Vzduchové odpružení patří do sériového vybavení špičkového modelu E 500 s motorem V8 a do všech ostatních vozů Třídy E ho lze dodat na přání.


Bezpečnost cestujících

Bezpečnost cestujících je dále zdokonalena nově vyvinutými zádržnými systémy, které se přizpůsobí chráněným osobám i konkrétní nebezpečné situaci. Kromě adaptabilních čelních airbagů je nová Třída E poprvé vybavena také dvoustupňovými omezovači síly v bezpečnostních pásech a automatickým zjišťováním hmotnosti spolujezdce. V kombinaci s přídavnými čidly nárazu umožňují tyto systémy ještě účinnější, skutečnému průběhu havárie odpovídající ochranu cestujících. K dalším sériovým komponentům bezpečnostního vybavení patří boční airbagy pro cestující na předních sedadlech, velkoplošné okenní airbagy, napínače bezpečnostních pásů, automatická registrace dětské sedačky nebo čidlo zachycující příznaky převrácení vozu.

V porovnání s předchozím modelem má struktura karoserie nové Třídy E v její přední části ještě větší deformační zóny. Ty umožňují účinnější pohlcení nárazové energie, takže vlastní tuhá kabina zůstává i při těžkých kolizích nepoškozená. Nová limuzína Mercedesu tak vyhovuje i těm nejpřísnějším bezpečnostním testům. Podíl vysokopevnostních plechů s minimální hmotností a maximální bezpečností se u nového vozu téměř zdvojnásobil. Kryt motoru, přední blatníky, víko zavazadlového prostoru a čelní i zadní modul jsou zhotoveny z hliníku.

Pohonné jednotky

Pro nové modely je zatím v nabídce pět motorů – tři benzínové se šesti a osmi válci ve výkonovém spektru od 130 kW (177 k) do 225 kW (306 k) a dva agregáty CDI ve čtyř- a pětiválcovém provedení s výkony 110 kW (150 k) resp.130 kW (177 k). Oproti dosavadním modelům došlo u vozů nové Třídy E ke snížení spotřeby až o 0,9 l na 100 km.

Nejvyšší točivý moment naftových motorů stoupl až o osm procent; špičkovou hodnotu 425 Nm dosahuje model E 270 CDI. Naftové agregáty s přímým vstřikem paliva patří již ke druhé generaci motorů CDI a mohou se pochlubit řadou technických inovací. Čtyřválec vozu E 220 CDI vybavili technici Mercedesu vůbec poprvé dvěma vyrovnávacími hřídeli, čímž docílili snížení hluku i vibrací. Později bude motorová paleta třídy E doplněna ještě novým benzínovým čtyřválcem přeplňovaným mechanicky poháněným kompresorem a dalšími motory CDI se čtyřmi, šesti a osmi válci.

CLASSIC, ELEGANCE, AVANTGARDE

K důležitým charakteristikám vozů Mercedes-Benz Třídy E patří odjakživa jejich individualita. Proto přání zákazníků plní z hlediska designu a výbavy tři samostatné řady: CLASSIC, ELEGANCE a AVANTGARDE. Již základní řada CLASSIC je připravena k prodeji vybavená autorádiem, automatickou klimatizací, elektrohydraulickými brzdami SBC, koly z lehké slitiny a spoustou dalších detailů z oblasti bezpečnosti a komfortu. Řada AVANTGARDE zaujme již zvnějšku svými charakteristickými, v dynamickém stylu tvarovanými nárazníky a bočními prahovými lištami, v interiéru pak čalouněním kombinujícím textil s kůží a přístroji s bílými číselníky. Do její základní výbavy patří ještě například výbojkové světlomety v bixenonovém provedení.

Také zábavná elektronika a telekomunikace je v nové Třídě E k dostání s řadou technických inovací. Autorádio 50 APS stejně jako vylepšený ovládací a zobrazovací systém COMAND APS (v dodávkách od čtvrtého čtvrtletí roku 2002) – oba s integrovaným navigačním počítačem – charakterizují barevné displeje s možností grafického zobrazování, na nichž je možné ve spojení s pevně zabudovaným telefonem mimo jiné také komunikovat prostřednictvím zpráv SMS, e-mailu a využívat on-line služby portálu Mercedes-Benz. Hlasová funkce LINGUATRONIC je poprvé u nové Třídy E rozšířená o ovládání navigačního systému.

Kdy přijde na trh

Do prodeje v Evropě by se mělo nové „éčko“ dostat v polovině března. Zástupci automobilky věří, že úspěšně naváže na svého předchůdce, který se svojí roční průměrnou výrobou na úrovni 200 000 vozů představoval ve světovém měřítku nejprodávanější limuzínu vyšší třídy. V České republice se například v loňském roce prodalo 209 ks třídy E, což ji činí pátým nejprodávanějším automobilem vyšší třídy.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud