Mercedes-Benz GLK 2012: první jízdní dojmy

Spolu s faceliftem slavného „géčka“ přišlo na trh také řádně přepracované malé SUV GLK. O něm automobilka mluví jako o nové generaci, což je tvrzení trochu odvážné, ale pravdou zůstává, že si Mercedes dal na faceliftu hodně záležet.
Seznam kapitol
  1. Ambientní osvětlení poprvé, Šest plus jedna, Nebojte se do terénu,
  2. Fotogalerie

Není facelift jako facelift. Třeba nedávno představené Infiniti FX dostalo novou masku chladiče a bylo vystaráno. Tedy málem bych zapomněl na detail v podobě verze Sebastian Vettel, ale to je pouze okrajová záležitost. Mercedes-Benz GLK je ale zcela jiný případ. Spoustu rozdílů v porovnání se starším provedením najdete jak na vnější karoserii, tak v interiéru a do jisté míry se měnila také technika.

SUV | Off-roady | Mercedes-Benz | První svezení

Mercedes-Benz G 63 AMG: první jízdní dojmy

Popisovat design myslím není potřeba, GLK modelového roku 2012 si určitě s tím předchozím nesplete. Vůz má nová světla, novou masku a především celkově už nepůsobí tolik jako s prominutím krabice. Svým vzhledem následuje většího sourozence ML nejnovější generace. I když je téma vzhledu hodně individuální, dovolil bych si tvrdit, že veškeré designové novinky autu prospěly. Ve výsledku především vypadá podstatně moderněji.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design nového GLK jde ve stopách ML. Vůz se opticky zakulatil a vypadá moderně.

Součástí modernizace jsou i nová kola. Vybírat můžete mezi sedmnácti, devatenácti a dvacetipalcovými disky. V rámci příplatkové výbavy lze sáhnout také po sedmnáctkách s designem upřednostňujícím aerodynamiku. Pětipaprsková devatenáctipalcová kola jsou součástí AMG Sports paketu. 

Ambientní osvětlení poprvé

U interiéru si dal Mercedes celkem jednoduchý úkol. Přenášet prvky výbavy dostupné dosud pouze pro luxusní automobily do těch menších a levnějších je obecným trendem a tento trend platí také pro GLK, což je dobře vidět právě v interiéru. Facelift měl poskytnout luxusnější a hodnotněji vypadající kabinu a to se bez debat povedlo. Úprav se dočkala celá palubní deska, hliníkové obložení je nově větší a za příplatek jej můžete vyměnit za dřevo. Nechybí ani nové kruhové výdechy ventilace vyvedené ve stylu SLS AMG, tříramenný sportovně tvarovaný volant, lepší čalounění, přepracovaná sedadla nebo vůbec poprvé u GLK i ambientní osvětlení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Interiér vypadá hodnotněji. Na pohled zaujmou nové výdechy ventilace a poprvé si můžete koupit do GLK také ambientní osvětlení.

Za zmínku stojí také barevný displej na přístrojovém štítu, který zobrazuje kde co a nově jakýsi „eco“ mód. Ve třech lištách řidič sleduje poměr jízdy konstantní rychlostí, jízdy, kdy brzdil motorem a akcelerace. Nebudeme si nic nalhávat, bez takového pomocníka bychom se klidně obešli. Ale třeba to někomu pomůže k nižší spotřebě. První kilometry strávené za volantem omlazeného GLK ukázaly ještě na jednu věc. Interiér je lépe odhlučněn a ve výsledku tak na cestující čeká komfort na úrovni poslední generace modelu ML.

Tuning | Mercedes-Benz

Mercedes GLK Lorinser: decentně, ale efektně

Šest plus jedna

Pro modernizované GLK připravil Mercedes celkem sedm motorizací. Na výběr je šest naftových verzí a pouze jedna benzinová. Nabídka začíná u GLK 200 a 220 CDI BlueEfficiency. V obou případech jde o čtyřválcový diesel o objemu 2143 ccm naladěný na 105 kW a 350 Nm, respektive na 125 kW a 400 Nm. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a pohon zadní nápravy.

Nejdostupnější čtyřkolkou je GLK 220 CDI 4Matic BlueEfficiency (125 kW, 400 Nm), nad ní stojí 220 BlueTec 4Matic, 250 BlueTec 4Matic (150 kW a 500 Nm) a coby vrchol naftové části nabídky nabízí německá automobilka GLK 350 CDI 4Matic s třílitrovým šestiválcem a parametry 195 kW a 620 Nm. Ten posílil díky faceliftu o 25 kW a měl by být o 17 procent úspornější. Jediným benzinovým motorem je šestiválec 3,5 l s parametry 225 kW a 370 Nm. Stovku zvládne za 6,5 s a maximálně se rozjede na 238 km/h. Všechny motorizace jsou standardně vybaveny systémem start/stop.

Jak už bylo řečeno, jízda je především komfortnější, ale také o něco jistější. Kromě všech novinek dostalo GLK vylepšený podvozek, kde se například navyšoval rozchod kol na obou nápravách. Větší pohodlí má na svědomí i zástup různých asistentů. Výčet můžeme začít třeba adaptivním tempomatem, aktivním asistentem pro jízdu v pruzích, sledování mrtvého úhlu, pokračujeme parkovacím asistentem, kamerami monitorujícími prostor kolem celého vozu, ESP vylepšeného o režim stabilizace při jízdě s přívěsem a tak dále. Na konci seznamu systémů známých z luxusnějších modelů německé automobilky najdeme paket pro jízdu v terénu. Také ten přišel spolu s faceliftem .

Nebojte se do terénu

Offroad paket znamená hlavně příslušné tlačítko, které změní chování převodovky, odezvy na plynový pedál, ESP a ABS. Pokud si připlatíte za Intelligent Light System, změní své chování po stisknutí tlačítka také světlomety. Navíc má vůz vybavený tímto paketem podvozek vyšší oproti sériovému provedení o 30 mm (světlá výška celkově 210 mm u 350 4Matic, u ostatních 207 mm), nechybí ochrana podvozku a na středovém displeji můžete sledovat kompas, nadmořskou výšku a natočení předních kol.

V rámci prvních testovacích kilometrů došlo také na projížďku lehčím až středně těžkým terénem. Systém 4Matic se stálým pohonem všech kol funguje velmi dobře, ale musím uznat, že jsem skoro až nečekal, že GLK zvládne mimo silnice tolik. Když přijde na věc, je největší překážkou strach majitele z nějakého poškození. Trochu nevěřícně jsem koukal na instruktora, který mi řekl, že pokud chci, můžu to vzít klidně přes větší kameny, které se válely na kraji cesty. Se slovy „žádný strach, to není moje auto a podvozek je přece chráněn“, jsme nakonec kameny i za cenu několika menších ran přejeli. GLK působí v terénu velice schopně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes-Benz GLK po faceliftu již můžete vesele objednávat. Nejdostupnější verze 200 CDI začíná s cenovkou 927 600 Kč, naopak za naftový šestiválec zaplatíte 1 272 000 Kč. Benzinové GLK 350 4Matic si u Mercedesu cení na 1 280 400 Kč. Čtyřkolky osazené prostřední a nejsilnější naftovou dva-dvojkou budou k dispozici později. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ambientní osvětlení poprvé, Šest plus jedna, Nebojte se do terénu,
  2. Fotogalerie
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 20 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků