Mercedes-Benz G: třicítka na krku

Je to neuvěřitelné, ale Mercedes Benz třídy G se i po třiceti letech vyrábí bez významných změn. A do důchodu se zatím nechystá.

V únoru to bylo třicet let, co začalo „géčko“ sjíždět z výrobních linek. Světu se toto robustní terénní vozidlo představilo v roce 1979 a do dnešních dní se jej prodalo na 200 000 exemplářů. Za tři dekády se na něm toho mnoho nezměnilo. Jeho karosérie je hranatá a módní vlivy se na ní v podstatě nepodepisují, má mimořádně tuhý podvozek a kompletní sadu uzávěrek diferenciálů, navíc jej lze objednávat i s mimořádně výkonnými pohonnými jednotkami včetně varianty AMG, které tomuto monstru udělují dynamické parametry srovnatelné se sportovním vozem.

Díky těmto specifickým rysům se Mercedes-Benz řady G stal kultovním, ale též velmi drahým vozem.

Klepněte pro větší obrázek
Původní nabídka karosářských verzí

Jeho robustní stavba pak skýtá kvalitní základ k řadě účelových dostaveb včetně těžkého pancéřování pro třídy B6 a B7 (odolá zásahům z krátkých i dlouhých ručních zbraní i výbušné náloži do specifikovaného účinku). Bez zajímavosti není, že jím jezdí i papež. Po tolika letech výroby je „géčko“ stále považováno za jeden z nejlepších terénních vozů, průběžně dostává další různá ocenění a korunuje současnou nabídku Mercedesu ve třídě SUV, která se během let rozrostla na současných pět řad. Nepřekvapí pak, že se jedná o vůbec nejdéle vyráběný Mercedes ve stodvacetileté historii značky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G, 1979

Koncern Daimler-Benz zahájil vývoj řady G (s označením W460) v roce 1972 a ke spolupráci přizval v tomto oboru renomovanou rakouskou společnost Steyr - Daimler - Puch z Grazu. Vůz vzniknul jako výsledek požadavku na vojenské vozidlo, který vznesl íránský šáh Réza Páhlaví, majoritní akcionář koncernu.

V roce 1975 se již sériová výroba začala rýsovat, současně byla zahájena výstavba patřičných kapacit v automobilce v Grazu, kde se vesměs ručně tyto vozy montují dodnes. V době prezentace modelu, tedy roku 1979, se nabízelo pět motorů s výkonem 53 až 110 kW a dvě délky rozvorů náprav, vůz byl dostupný jako kabriolet a kombík.

Během následujícího desetiletí vůz procházel dílčími konstrukčními úpravami, nejrozsáhlejší modifikace pak přišla v roce 1989. Upravený stávající model W460 (přeznačený na W461) byl nadále určen spíše pro čistě účelnou službu, nabídku však doplnil ještě typ W463, jenž se vydal spíše směrem k luxusu.

Typ W461 měl poháněna zadní kola a připojitelný pohon kol předních, přičemž oba diferenciály bylo možno uzamčít. Luxusní model pak disponoval zcela novým ústrojím trvalého pohonu všech kol se standardně montovanými uzávěrkami na předním, zadním i mezinápravovém diferenciálu. Do seznamu příplatkové výbavy přibylo ABS, vzhled interiéru se zcela změnil instalací nových sedadel, palubní desky s dřevěnými obklady, čalouněním dveří a střechy nebo středovou konzolí.

Od podzimu 2001 jsou Mercedesy G dodávány také s moderními elektronickými asistenčními systémy ESP, 4ETS či brzdovým asistentem, v tomto roce také byla ukončena výroba vozů W461 pro civilní účely.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G, 2001
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes G AMG, 2009

Současná nabídka do značné míry odpovídá paletě, jež byla k mání před třiceti lety. Mercedes G tak lze mít jako dlouhé a krátké kombi či jako kabriolet. Pod kapotou se alternativně nachází vznětový šestiválec CDI s výkonem 165 kW, zážehový osmiválec 5,5 l o výkonu 285 kW nebo vrcholný, kompresorem přeplňovaný osmiválec vyšlechtěný u AMG, který dává plných 373 kW.

Na oslavu tří dekád výroby nyní Mercedes dodává vozy řady G i ve dvou akčních sadách Edition30. Původně se zvažovalo, že stávající řada G bude v roce 2007 nahrazena řadou GL, od tohoto záměru však nakonec automobilka pod vlivem rozhořčených reakcí publika upustila. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nová Edition30 k výročí modelové řady G
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků