Kapitoly článku:
Poněkud hranaté SLS AMG
Dost bylo řečí. Sice máme klíčky od slabšího osmiválce, ale vzhledem k udávaným jízdním výkonům je to úplně jedno. Třída G AMG je absolutní špička, kde se nehledí na cenu, ale pouze na výsledek, který má být pokud možno co nejluxusnější. Je to znát jak na designu, tak především v interiéru. Při pohledu zvenku vás zaujmou především dvacetipalcová kola a za nimi se ukrývající obří kotouče o rozměru 375 x 36 mm vpředu a 330 x 20 mm vzadu. Pomyslnou třešničkou na dortu je výfuk vyvedený po obou stranách před zadními koly.
Vrcholná verze si žádá patřičné provedení interiéru. Ten je samozřejmě maximálně luxusní.
Interiér je přehlídkou luxusních materiálů a toho nejpreciznějšího zpracování. Kdybych vám ukázal pouze fotku palubní desky, vsadím se, že by nikdo netipoval její původ z třídy G. Kde není kůže, tam je karbon, kde není karbon, tam je pravý kov. Nechybí sedačky kompletně nastavitelné, vyhřívané a především velice pohodlné. Docela vtipným detailem je trojice luxusně se tvářících knoflíků ovládajících uzávěrky všech tří diferenciálů. Těžko předpokládat, že tohle budoucí majitelé někdy využijí, ale pravdou zřejmě zůstává, že potenciální zájemci o tento vůz chtějí prostě a jednoduše úplně všechno. A Mercedes jim to rád dá.
Tohle auto vypadá skvěle a má skvělý interiér, nicméně největší kouzlo se ukrývá pod kapotou. Jedno otočení klíčkem a každý má jasno, proč existují zákazníci, kteří neváhají vysolit bezmála 3,5 mil. Kč za slabší G 63 AMG. Motor naskakuje s hlasitým bafnutím, a pokud zrovna stojíte venku nebo sedíte vzadu a máte otevřené okno, ovane vás horký vzduch a dost možná vás i poleje naopak studený pot. Zvuk motoru je dost extrémní a všem přítomným dává jasně najevo, že tahle s odpuštěním krabice bude absurdně rychlá.
Absurdní, to je přesně to slovo, které jsem si za volantem opakoval stále dokola. Stačí polechtat plynový pedál a ta zběsilá krabice se začíná stavět na zadní kola a okamžitě chce vyrazit kupředu. Jakákoliv akcelerace je zážitkem. Můžete mít klidně rychlejší Porsche nebo Jaguar nebo cokoliv jiného. Zdaleka ale ani jedno auto není při zrychlení tak působivé. Mix toho, že člověk sedí strašně vysoko, před sebou má kolmé sklo, obří kapotu, v kombinaci s vědomím šílené hmotnosti je silně návykový. Mám těžké auto s koeficientem odporu vzduchu asi tak jedna a stejně jsem nejrychlejší.
Možná si budete říkat, že to je póza, že si majitelé budou cosi kompenzovat a tak dále, třeba to může být i částečně pravda, ale pravda také je, že kdo tohle nevyzkouší, neví o čem je řeč. Musím se přiznat, že mě G 63 AMG těžce dostalo. Přestože jsem šel spát na dvoudenní prezentaci kolem třetí hodiny ráno, neváhal jsem vstávat v půl šesté, abych byl hned na sedmou na parkovišti a mohl si znovu půjčit ostré géčko na test. Sečteno a podtrženo, vezměte SLS AMG, nacpěte jej do šatní skříně a dostanete zběsilý offroad, který aktuálně nemá na trhu konkurenci.
G 63 AMG je při jízdě nejprve slyšet a pak teprve vidět. Zvuk motoru vás dostane.
Pánem tvorstva za 6,7 mil. Kč
Samozřejmě nic není tak skvělé, jak se na první pohled zdá. Pořád jde o auto pro rychlou jízdu zoufale nevhodné. Přepracovaný podvozek sice dělá, co může, ale na klikatých silničkách se na vás logicky bude lepit kdejaký ostřejší Mini Cooper. Na rovinkách nemá šanci, v zatáčkách nemá šanci „géčko“. G 63 AMG je určeno na dálnice, kde z pozice vládce světa bude tlačit v levém pruhu všechny ostatní odsouzené do pozice vašich poddaných. Věřte tomu, že každý, kdo uvidí ve zpětném zrcátku masku (čelní okno je už moc vysoko), vám velice rád a velice rychle uhne.
Každá sranda něco stojí. Tedy ne že by to bylo v tomto případě nějak důležité, ale jen čistě informačně… Spotřeba běžně kolem dvacítky. Párkrát na to šlápnete a máte na palubním počítači třicítku jak vyšitou. Tak a teď se posaďte, případně se pevně držte. G 63 AMG má coby součást standardní výbavy systém start/stop. Na mě to působí, jako kdyby si u Mercedesu dělali z EU srandu. "Když je to tedy nutné, tak jim to tam dáme. Beztak je to úplně jedno."
Mercedes G 63 AMG a G 65 AMG jsou již v prodeji, a to i na českém trhu. Za slabší nebo řekněme základní AMG zaplatíte 3 498 000 Kč. Kdo potřebuje opravdu všechno, ten nechť si připraví 6 720 000 Kč. Docela tučný příplatek za vyšší spotřebu a zrychlení z nuly na stovku o desetinku vteřiny lepší. Ale nezoufejte, můžete si auto vzít i na splátky. Měsíčně zaplatíte pouze 98 000 Kč.