Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

28 komentářů

st
26. července • 14:05

Papírově to vypadá hezky... ale ruku na srdce není lepší dobře odstupňovaný manuál? Který pokud se včas vymění olejová náplň je takřka nezničitelný. Obávám se že tahle honba za snižováním CO2 se uživatelům sakramentsky prodraží...
Každopádně děkuji pánům v diskusi, za hezké technické objasnění.

Jan taraba
26. července • 14:20

A proc by planetovy automat mel byt mene trvanlivy?

x12345678
28. července • 21:06

To by mě taky zajímalo. Všechna ozubení v trvalém záběru, žádné synchrony ani přesuvná ozubení, žádná suchá spojka, ovlivnitelná dementovou levou nohou. S elektronickým voličem tam ani nejde narvat P za jízdy. Na tom při pravidleném servisu oleje nemá co odejít.

Armani
25. července • 22:41

Devět stupnu ke zlateeeee ;-).bravo MB.

x12345678
26. července • 13:36

Nad čím tak bujaře jásáš? 9HP od ZF je na trhu už dva roky.

jogurt
26. července • 10:29

Ta pravá legrace nastane, až se jim jedenáctikvalt nevejde do podvozku a začnou dávat dvě převodovky za sebe.......:-P

plejtvak
25. července • 15:47

Kdyz vidim kam smeruje vyvoj novych aut, tim vic si rikam ze nejlepsi auto je Trabant.

Kankunen
25. července • 13:33

V současné době se kvalty natahují, čili se šestikvalt dostal tam, kde byl kdysi čtyřkvalt a stupně byly daleko od sebe. Zapomeň na spotřebu a na vše ostatní, pokud chceš aby se ti motor po dálnici jen válel a zároveň při rozjezdu nemusel stupně moc vytáčet, aby se další chytl je taková převodovka akorát. Mám šetikvalt a je to málo.

Vana666
25. července • 15:07

když je šestikvalt málo, svědčí to spíše o malém rozsahu otáček motoru

x12345678
25. července • 17:42

To ne, on má pravdu. Víc stupňů umožňuje víc rychlostních bodů v optimu otáček. S rozsahem to nemá nic společného, na to stačí 3 kvalty. Pokud ale konkrétní motor má optimum efektivity v určité zátěži (třeba) v 2250ot/min, bude devítikvalt mít větší rozsah rychlostí, kdy tam těch 2250 může držet než šestikvalt. Jde o desetinky litrů a gramy CO2,. Dalším plusem jsou menší skoky mezi převody a tedy příjemnější jízda. Kdo jel někdy s CVT nebo multitronikem, jistě potvrdí, že když pomine to, že je to divné, když auto zrychluje ale motor drží stejné otáčky, ale každopádně velmi příjemné, bez cukání. On už osmikvalt ZF, který používá Audi, BMW a VW, dává velmi příjemnou jízdu s téměř neznatelným řazením.

Vana666
26. července • 8:49

x12345678: ten problém je ale pořád stejný - motor má malý rozsah otáček kdy pracuje efektivně

jogurt
26. července • 10:24

Tak to je snad typickou vlastností všech pístových spalovacích motorů. Jedna věc je moment, který u přeplňovaných motorů je k dispozici v obrovském poměru otáček, kdy reálné poměry jsou 3 a víc. Jenže pořád je to spalovací pístový motor a tak jeho energeticky výhodné spektrum je holt omezené.

Antiautomat
25. července • 12:54

Ciste prakticky, vyssim poctom stupnov /9 oproti 7/ sa samozrejme nijaky meratelny rozdiel v spotrebe nedosiahne /cire klamstvo prehriateho marketingu/. Dosiahne sa to znizenim vnutornych strat (mensimi toleranciami, napln apod), co je samozrejme dobre, len si treba ujasnit suvislosti. To, ze aj napriek tomuto vsetkemu vykazuje auto rovnaku spotrebu mimo mesta, dokazuje jedine to, ze to bude viac radit hore - dolu ako tahat. V meste sa zase nizsia spotreba dosiahne nizsou hmotnostou no a dalsim vhodnym, no...nazvime to slusne 'doladenim' testovania za ucelom ziskania co najlepsieho papieroveho vysledku a vhodneho masirovania mozgov za ucelom placebo efektu. Co by prekvapive nebolo.Mna skor zaujima ako to bude so spolahlivostou, servisnymi nakladmi apod. Takisto, pise sa ze ma byt dimenzovana do 1000Nm. A to ma byt kazda? Nebude to nahodou tak, ze jedna rada bude povedzme na 500, dalsia na 800 a dalsia na 1000Nm? Aby sme sa potom vyhli omylom ked niektori autori testov uvadzaju 1000Nm prevodovku pri aude s dvojlitrovym dieselom ....

Vana666
25. července • 12:45

Stejně je paradox jak tihle výrobci cpou do převodovek co nejvíc kvaltů aby se přiblížili vysněnému ideálu, což je plynulá bezestupňová převodovka
A naopak výrobci CVT ten ideální plynulý rozsah uměle a nesmyslně rozdělují virtuálními stupni, jen proto že řidiči mají k ideální plynulé změně převodů vesměs odpor

Vana666
25. července • 7:45

Uff, neuvěřitelné jak dokážou konstruktéři komplikovat auta. Čím dál víc fandím elektromobilům.Drobná poznámka: těch 7,99 u rozpětí převodovky není rozdíl, ale poměr.
A taky by mě docela zajímalo, jaké mají tyhle orloje ztráty ve srovnání s normálním dvouhřídelovým manuálem

x12345678
25. července • 9:08

Dobrá poznámka :-).
Je dobře si připomenout, kde vznikají ztráty v přenosu výkonu:u manálů, robotů a dsg: pohybem rotujících částí ve viskózním prostředí oleje, třením v uložení, odvalováním evolventních ploch zatížených a nezatížených soukolí a diferenciálem, který můžeme vynechat, protože u M i A je plusminus stejný.u automatů navíc v hydroměniči a planetovém soukolí, což je zjednodušeně zdvojené soukolí. Jinak řečeno, každý převod v planetovém automatu při dvou satelitech na stupeň= 4 kontaktní ozubení proti jedinému u dvouhřídelového manuálu resp. dvěma u tříhřídelového. Viskózní ztráty satelitů, kroužících v oleji (ten má ale menší vizkozitu než klasický převodový).Velmi zjednodušeným odhadem proti dvouhřídelové mechanické převodovce budou ztráty v automatu 2-3x vyšší pro každé soukolí. Pokud 6stupňový manuál má 6 stupňů dopředu a jeden dozadu, je to mechanickými ztrátami velmi zjednodušeně totéž, jako 3stupňový automat... a teď jich má tenhle "orloj" 9....Hnidopichům se omluvám za brutální zjednodušení problematiky, realita bude samozřejmě složitější, neboť nezatížené soukolí maří energii jinak, než zatížené atd.... Tohle bylo pro názornost.

Jarda
25. července • 11:44

"převod v planetovém automatu při dvou satelitech na stupeň= 4 kontaktní ozubení"Co si tym myslel?A na uvazenie je:
1. pripad cely vykon 29 KW prechazda cez jeden kontakt (2 kolesa) teda 2 zubov v zabere
2. pripad cely vykon 29 kW prechazda cez jeden kontakt (2 kolesa) teda 6 zubov v zabere.Existuje optimalny pocet zbov pre najmensie trenie, ak zaberaju len 2 zuby mozu klast vyssim talkom na styku vacsi odpor ako 4 zuby.
Druha vec je neporovnatelne ine rozmery kolies v planetovej planety a obycajneho kolesa vacsieho u celnej.Myslim si ze tie odpory tam aj tak nehraju taku ulohu v stratach ako menic, ten moze byt zablokovany pri ustalenej tychlosti napevo, straty su fic, ak sa casto preraduje moze naopak dojst k usporam lebo sa vyuzije motora j pri preradovani keby manulana prevodovka bezi naprazdno.Vp vysledku automat aj tak zerie viac, malo sa preraduje, za specifickych podmienok casteho preradovania napriklad v New yorku by mohol aj usetrit.Tuto ide o to usterit plaivo aby motor pti orznych rychlostiach isiel na nizsie otacky a tu moze bezny motor s 6 prvodmi tromfnut v spotrebe, NAPRIKLAD NA DIALNICI kde si bude tocit menej, ale aj indde v beznej premavke bude castejsie NA NOZSICH OTACKACH AKO MANUAL kde sa ludom nechce radit. Asi tak.V specifickych podmienkach o ktyrch dosiahnutie ide moez aj suporit proto beznej prevodovke aj napriek vascim stratam v ozubeni lebo to dobehne v ovela lepsom vyuziti motora. Tazko by sa niekomu chlo preradovat manualom na 13O tku 9 krat a o to tu ide vyuzit to a usetrit palivo.

Jarda
25. července • 11:46

Teda tato prevdodoka ma tolko stupnov a radi tak casto ako by sa uz ludom nechcelo.

x12345678
25. července • 17:35

To ani ne, SW automatů je dnes vymakaný opravdu špičkově, navíc drtivá většina má i manual-mode. Odpověď o patro výš: dvouhřídelová - nejčastější manuální - převodovka má v záběru jediné soukolí, tedy opravdu dva zuby, planetový automat - pokud by teoreticky měl pouze dva satelity na stupeň, má v záběru 4 zuby, protože satelity běhají po středovém a uvnitř obvodového ozubení, tedy každý dva kontakty současně. Jenže většina automatů má satelity 3 nebo dokonce 4 a tedy 6-8zubů současně v záběru a ještě to celé lítá kolem dokola, takže 9kvalt se třemi satelity bude mít 6zubů najednou v záběru ale navíc tam plandá dalších 24satelitů (8x3) bez zátěže plus zpátečka, což představuje jisté tření v oleji a jisté tření v nezatížených kontaktech zubů. Protože za provozu se to točí úplně všechno..

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jarda
25. července • 21:14

Nie je to tak ako pises.Automat ma v zabere viac kolies ale to je pri celkovom prenose vykonu zanednatelne pokial motor na dialnici toci na nizsie otacky. Vtedy moze usetrit viac ako manualna aj preto ze ma viac prevodov aj preto ze menic mozno zamknut aj preto ze jednotlive planetovky mozno komplet pouzamkynat/poodomkynat kym manulane prevody sa musia tocit vsetky.

jogurt
26. července • 10:14

To jsi úplně špatně pochopil. Navíc drtivá většina automatů neodemyká oba konce převodu ale jen jeden, takže se tam skutečně točí všechno. S měničem to navíc nemá absolutně nic společného.

Jarda
26. července • 11:42

:-))))))))))))

x12345678
26. července • 13:34

Nevím, čemu se přitrouble usmíváš, jogurt to napsal sice hodně zjednodušeně, ale správně. Ve většině současných planetových automatů jsou všechna soukolí trvale v pohybu, žádné se neodpojuje do klidového stavu. A s měničem to už nemá vůbec nic společného. 7,8 a 9stupňové automaty, například 7G, 8HP a 9HP mají obvykle 4 převodové sety, které jsou různě zapojované za sebe pomocí lamelových spojek, což nijak nesouvisí s měničem, ten nahrazuje vstupní spojku, nic jiného. každopádně během provozu žádný ze setů soukolí není v klidovém stavu, ať už aktuálně přenáší moment nebo ne
.

Jarda
26. července • 20:33

:-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

x12345678
28. července • 21:01

Ano, zcela souhlasím, dnes bylo opravdu horko. Měl sis lépe chránit hlavu a pít dost vody.

><
25. července • 9:12

Ještě by mě zajímalo, jak moc se toto projeví na agilitě vozidla, když srovnáme automat a manuál se stejnou motorizací. Dík

x12345678
25. července • 17:18

u dvouspojky a robotu nijak, u planetového automatu jako když ubereš motoru 5-10% výkonu

Doporučujeme

Články odjinud