Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Dostihy v počtu převodů pokračují. Automobilka Mercedes-Benz představuje devítistupňovou rychlostní skříň 9G-Tronic pro svoji třídu E.

Před dvěma lety jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž již na sklonku loňského roku jsme vás informovali o tom, že podle ZF je devět limitním počtem. Proč stále více převodů? Důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová převodovka 9G-Tronic se nejprve objeví v sedanech a kombi M-B E350

Do hry nedávno vstoupily koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu loňského roku. Nyní přichází devítistupňová převodovka do sériové výroby v rámci čerstvé modernizace modelové palety Mercedes-Benz třídy E.

Kombi | Mercedes-Benz | Design

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

V rámci této modernizace se třída E dočkala celé řady úprav, jež se většinou týkají právě pohonných ústrojí, ovšem nejvýznamnější novinkou je zavedení zmíněné devítistupňové automatické převodovky 9G-Tronic. Ta se objeví nejprve v modelu Medrcedes-Benz E350 BlueTec, v němž nahradí dosud používanou sedmistupňovou skříň 7G-Tronic. Tento vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za shodných 6,6 s, ale přednosti nového převodného ústrojí mají spočívat jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová převodovka s názornými popisky, zcela vpravo pro srovnání starší agregát 7G-Tronic
 

Nová devítistupňová skříň 9G-Tronic má v modelu E350 BlueTec snížit průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km na výsledných 5,3 l/100 km. Spotřeba mimo město zůstává na nezměněné hodnotě 4,7 l/100 km, ovšem ve městě poklesne o 0,5 l na 6,4 l/100 km. Identická spotřeba v mimoměstském provozu ale zůstává trochu záhadou, protože Mercedes-Benz pokládá za jednu z největších výhod nové skříně pokles otáček ve vyšších rychlostech, model E350 BlueTec tak má údajně při 120 km/h točit jen 1 350 ot./min.

Zajímavosti | Technika | Příslušenství | Byznys | Ostatní značky

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Rozpětí dopředných převodů bylo u 9G-Tronic rozšířeno až na 9,15. Pro zajímavost, aktuální dvouspojková skříň Mercedes-Benz 7G-DCT vyniká rozdílem 7,99. Nová převodovka 9G-Tronic je postavena pro přenos točivého momentu do hranice 1 000 Nm a její konstrukce počítá s pohonem zadních, nebo všech kol včetně možnosti adaptace hybridní pohonné soustavy.

Zajímavosti | Fascinace | Premiéry | Mercedes-Benz | Design

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Oproti stávající převodovce 7G-Tronic má být nová skříň při podobných rozměrech dokonce lehčí, přičemž záměrem výrobce bylo také omezit počet jejích elementů. 9G-Tronic má samozřejmě kapalinový měnič momentu s přemosťováním a vystačí si se čtyřmi sadami planetových převodů. Detaily konstrukce této skříně si můžete prohlédnout na přiložených řezech.
 

Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 80 440 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 160 929 km
Cena: 195 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.987
Rok výroby: 2009
Stav: 229 044 km
Cena: 230 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků