Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Dostihy v počtu převodů pokračují. Automobilka Mercedes-Benz představuje devítistupňovou rychlostní skříň 9G-Tronic pro svoji třídu E.

Před dvěma lety jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž již na sklonku loňského roku jsme vás informovali o tom, že podle ZF je devět limitním počtem. Proč stále více převodů? Důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová převodovka 9G-Tronic se nejprve objeví v sedanech a kombi M-B E350

Do hry nedávno vstoupily koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu loňského roku. Nyní přichází devítistupňová převodovka do sériové výroby v rámci čerstvé modernizace modelové palety Mercedes-Benz třídy E.

Design | Kombi | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

V rámci této modernizace se třída E dočkala celé řady úprav, jež se většinou týkají právě pohonných ústrojí, ovšem nejvýznamnější novinkou je zavedení zmíněné devítistupňové automatické převodovky 9G-Tronic. Ta se objeví nejprve v modelu Medrcedes-Benz E350 BlueTec, v němž nahradí dosud používanou sedmistupňovou skříň 7G-Tronic. Tento vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za shodných 6,6 s, ale přednosti nového převodného ústrojí mají spočívat jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová převodovka s názornými popisky, zcela vpravo pro srovnání starší agregát 7G-Tronic
 

Nová devítistupňová skříň 9G-Tronic má v modelu E350 BlueTec snížit průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km na výsledných 5,3 l/100 km. Spotřeba mimo město zůstává na nezměněné hodnotě 4,7 l/100 km, ovšem ve městě poklesne o 0,5 l na 6,4 l/100 km. Identická spotřeba v mimoměstském provozu ale zůstává trochu záhadou, protože Mercedes-Benz pokládá za jednu z největších výhod nové skříně pokles otáček ve vyšších rychlostech, model E350 BlueTec tak má údajně při 120 km/h točit jen 1 350 ot./min.

Zajímavosti | Technika | Příslušenství | Byznys | Ostatní značky

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Rozpětí dopředných převodů bylo u 9G-Tronic rozšířeno až na 9,15. Pro zajímavost, aktuální dvouspojková skříň Mercedes-Benz 7G-DCT vyniká rozdílem 7,99. Nová převodovka 9G-Tronic je postavena pro přenos točivého momentu do hranice 1 000 Nm a její konstrukce počítá s pohonem zadních, nebo všech kol včetně možnosti adaptace hybridní pohonné soustavy.

Zajímavosti | Design | Fascinace | Mercedes-Benz | Premiéry

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Oproti stávající převodovce 7G-Tronic má být nová skříň při podobných rozměrech dokonce lehčí, přičemž záměrem výrobce bylo také omezit počet jejích elementů. 9G-Tronic má samozřejmě kapalinový měnič momentu s přemosťováním a vystačí si se čtyřmi sadami planetových převodů. Detaily konstrukce této skříně si můžete prohlédnout na přiložených řezech.
 

Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 296 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 183 700 km
Cena: 185 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2007
Stav: 201 363 km
Cena: 140 000 Kč
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

dnes | Milan Lažanský
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků