Mercedes-Benz E350 BlueTec: devítistupňová převodovka v detailech

Dostihy v počtu převodů pokračují. Automobilka Mercedes-Benz představuje devítistupňovou rychlostní skříň 9G-Tronic pro svoji třídu E.

Před dvěma lety jsme vám představili první devítistupňovou převodovku ZF, přičemž již na sklonku loňského roku jsme vás informovali o tom, že podle ZF je devět limitním počtem. Proč stále více převodů? Důvody pro navyšování počtu rychlostí jsou jasné: čím více stupňů, tím přesněji lze volit převod vyhovující aktuálním provozním podmínkám a snižovat tím spotřebu a emise. Na to se hraje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Devítistupňová převodovka 9G-Tronic se nejprve objeví v sedanech a kombi M-B E350

Do hry nedávno vstoupily koncerny Ford a GM, které potvrdily probíhající společný vývoj nových, až desítistupňových „automatů“, jež budou určeny k službě v osobních vozech a menších pick-upech. Navíc vývoj desetistupňové převodovky Hyundai potvrdil již v lednu loňského roku. Nyní přichází devítistupňová převodovka do sériové výroby v rámci čerstvé modernizace modelové palety Mercedes-Benz třídy E.

Design | Mercedes-Benz | Kombi

Mercedes-Benz třídy E po faceliftu se představuje na prvních fotkách

V rámci této modernizace se třída E dočkala celé řady úprav, jež se většinou týkají právě pohonných ústrojí, ovšem nejvýznamnější novinkou je zavedení zmíněné devítistupňové automatické převodovky 9G-Tronic. Ta se objeví nejprve v modelu Medrcedes-Benz E350 BlueTec, v němž nahradí dosud používanou sedmistupňovou skříň 7G-Tronic. Tento vůz z 0 na 100 km/h zrychlí za shodných 6,6 s, ale přednosti nového převodného ústrojí mají spočívat jinde.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nová převodovka s názornými popisky, zcela vpravo pro srovnání starší agregát 7G-Tronic
 

Nová devítistupňová skříň 9G-Tronic má v modelu E350 BlueTec snížit průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km na výsledných 5,3 l/100 km. Spotřeba mimo město zůstává na nezměněné hodnotě 4,7 l/100 km, ovšem ve městě poklesne o 0,5 l na 6,4 l/100 km. Identická spotřeba v mimoměstském provozu ale zůstává trochu záhadou, protože Mercedes-Benz pokládá za jednu z největších výhod nové skříně pokles otáček ve vyšších rychlostech, model E350 BlueTec tak má údajně při 120 km/h točit jen 1 350 ot./min.

Zajímavosti | Technika | Byznys | Příslušenství | Ostatní značky

ZF: devět stupňů je pro „automaty“ limitem

Rozpětí dopředných převodů bylo u 9G-Tronic rozšířeno až na 9,15. Pro zajímavost, aktuální dvouspojková skříň Mercedes-Benz 7G-DCT vyniká rozdílem 7,99. Nová převodovka 9G-Tronic je postavena pro přenos točivého momentu do hranice 1 000 Nm a její konstrukce počítá s pohonem zadních, nebo všech kol včetně možnosti adaptace hybridní pohonné soustavy.

Zajímavosti | Design | Mercedes-Benz | Premiéry | Fascinace

Mercedes-Benz třídy S 2014: první živé setkání (+ 62x foto)

Oproti stávající převodovce 7G-Tronic má být nová skříň při podobných rozměrech dokonce lehčí, přičemž záměrem výrobce bylo také omezit počet jejích elementů. 9G-Tronic má samozřejmě kapalinový měnič momentu s přemosťováním a vystačí si se čtyřmi sadami planetových převodů. Detaily konstrukce této skříně si můžete prohlédnout na přiložených řezech.
 

Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2006
Stav: 341 928 km
Cena: 105 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 307 000 Kč
Mercedes Třídy B 1.699
Rok výroby: 2009
Stav: 73 802 km
Cena: 195 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků