Mercedes-Benz chystá budoucnost bez řidičů

Také konstruktéři Daimler Benz se rozsáhle zabývají vývojem zcela samostatných automobilů. A dotáhli to již docela daleko.

Autonomně se pohybující, chovající a možná i myslící vůz, to je meta řady konstruktérů a jistě i části běžných motoristů. A není to jistě jen zásluhou pohádkového Kitta (přípona „a“ není překlepem, neboť tento stroj považujeme za životný). Začalo to nejrůznějšími asistenčními systémy od ABS přes pre-safe až po hlídání mrtvého úhlu zrcátek, jež mají za úkol napravovat chyby řidiče a nedokonalost jeho smyslů, ale nejmodernější technika s citlivými čidly a rychlými počítači nyní přiblížily dobu, kdy by se po našich vozovkách mohla běžně pohybovat auta bez řidičů.

Například koncern General Motors ve spolupráci se studenty pennsylvánské univerzity Carnegie Mellon před třemi lety představil prototyp The Boss. Stroj vycházející ze sériového Chevroletu Tahoe dokázal, že je schopen zcela somočinného provozu na základě zpracovávání údajů z čidel instalovaných na povrchu jeho karoserie. Na světové výstavě v Šanghaji letos stejný tým uvedl trojici podobně chytrých vozítek s označením EN-V, jež jsme vám představili na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozadu nezůstávají ale ani v Německu, značka Mercedes-Benz nás nyní nechala nahlédnout pod pokličku svého vývoje samohybných automobilů a metod pro jejich praktické zkoušení. Prof. Bharat Balasubramanian, šéf konstruktérů v koncernu DaimlerBenz, k tomu poznamenal: „Naše nové testovací metody nám pomáhají plnit náročné požadavky na kvalitu a pracovní bezpečnost a dále rozšiřují schopnosti našich současných asistenčních soustav.“

U Mercedesu nyní pracují na tom, aby mohli některé náročné manévry přenechat na způsob leteckého autopilota přímo na samotném automobilu, aniž by přitom riskovali bezpečnost zkušebních řidičů a konstruktérů. A ti nás nyní ujišťují v tom, že jejich někdy až dětinsky působící konstrukty (všimněme si třeba simulované kolize Mercedesu řady S do plátěné makety nebo skákání skutečně připomínajícího bájný Kitt...) skutečně přispějí k ladění celé soustavy. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mercedes používá neprogramované roboty pro ovládání akcelerátoru, brzd a řízení, zatímco koordinační počítačové systémy ve funkci autopilota zajišťují jejich dokonalou vzájemnou sočinnost. Podle konstruktérů lze touto zkušební soustavou osadit prakticky jakýkoli současný model značky Mercedes-Benz. Technici sledují všechna data na svých monitorech v kontrolním centru a mohou jízdu kdykoli přerušit, zatímco diagnostika na palubě vozu průběžně vyhodnocuje veškeré vstupní údaje a umožňuje jejich vyhodnocování a porovnávání při opakovaných zkouškách konkrétního manévru

Nyní nám nezbývá než těšit se, až se tato monstra vměstnají do struktury sériových vozů, z našich silnic postupně vytlačí často zmatečné chování řidičů v krizových situacích a nahradí jej... již zcela nepředvídatelným chováním nemyslícího stroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes to s „autopilotem” myslí vážně
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků