Mercedes-Benz A 250 Sport – první jízdní dojmy

„Áčkový“ Mercedes-Benz třetí generace shodil obrazně řečeno obnošený kabát a oděl se do slušivého šatu. Nyní má opět na to, aby vyzval na souboj nejlepší představitele kompaktních hatchbacků - BMW 1 a Audi A3. A v závěsu číhající Volvo V40 a Lexus CT200h. A také Golfa, samozřejmě...

Zapomenuta je krabice na kolech s třícípou hvězdou a sendvičovou podlahou, už neuvidíme v nejmenším voze stuttgartské značky řidiče sedícího ve vzpřímené (téměř prkenné) pozici. U modelu třídy A se udály opravdu velké změny a jsou patrné na první pohled. 

Novinka má modernější a zároveň konvenčnější design. Už nevybočuje z řady. Patří dnes do skupiny kompaktních hatchbacků. Má výrazné, ostré rysy, sportovnější výraz. A trochu také připomíná liniemi oken, dynamickými křivkami a bočními liniemi kupé.   

Tvůrci nového vozu dostali očividně jediný úkol – postavit výjimečný hatchback pro výjimečné zákazníky. Nový model třídy A je tak nižší o 16 centimetrů, než bylo auto, které nahrazuje, a o 41 centimetrů delší. Jeho rozměry jsou 4292 x 1780 x 1433 milimetrů.

S „béčkovým“ Mercedesem-Benz sdílí společnou architekturu nazvanou MFA (Mercedes Front Wheel Architecture). „A třída a B třída sdílejí kolem osmdesáti procent dílů, ale většina z nich není zákazníkům na očích,“ řekl při představení modelu A Jorg Prigl, viceprezident Daimleru.   

Nový vůz, který má oslovit hlavně zákazníky ve věku 25 až 40 let, se v současnosti vyrábí v Rastattu v Německu a v novém závodě v Kecskemetu v Maďarsku.

V interiéru je vše, jak má být. Pokud čekáte ty nejkvalitnější materiály a látky, ano, jsou tam. Na ničem se nešetřilo, vše se vybíralo s citem, vkusem. Zadíváte-li se na kožené potahy testovaného vozu, máte pocit, že je sem právě dodali z nějakého zakázkového krejčovství. Horní díl přístrojové desky čalouněný kůží ARTICO – to je opravdu umělecké dílo.

Hodně mne také zaujal masivní třípaprskový multifunkční volant s 12 ovládacími tlačítky a displej s vysokým rozlišením o úhlopříčce 11,4 centimetrů. Ten se poprvé objevil loni v modelu třídy B. I když se na první pohled zdá, že je vyjímatelný, tak není. Neočekávejte, že by vám mohl nahradit tablet.

Chybu nemá ani sezení ve voze. Jak už jsem zmínil v úvodu, už nesedíte „v pozoru“ jako dříve, což je prima zpráva pro ty, kdo by se s vozem vydali na dlouhou štreku. Navíc sedadla jdou nastavit, jsou vyhřívaná a je tu ještě bederní opěrka nastavitelná čtyřmi směry. Vzadu je dostatek místa pro dva, pro tři rozhodně ne. 

Hrozný je ale výhled z vozu dozadu. Jako kdyby tvůrci počítali s tím, že budete hledět jen dopředu a nebude vás zajímat, co se děje za vámi. Na vině je malé zadní okno a široký C sloupek. Zavazadlový prostor je v podstatě stejně velký, jako mají konkurenti (341/1157 l). Tedy nic moc.

Testoval jsem nejdražší a nejvypiplanější verzi nového vozu – model A 250 Sport s nově vyvinutým čtyřválcovým zážehovým motorem s objemem 1991 cm³, s přímým vstřikováním a přeplňováním, o výkonu 155 kW (211 k) a 350 Nm, spřaženým s automatizovanou dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou 7G-DCT.

V nabídce je u nás ještě zážehový čtyřválec (1595 cm³) naladěný buď na 90 kW nebo 115 kW a dva čtyřválcové vznětové motory (1461 cm³ - 80 kW, 1796 cm³ - 100 kW).

Byznys | Mercedes-Benz | Názory

Mercedes-Benz třídy A: hit dnešních dnů

 

I když auto zrychlovalo „na sto“ za 6,6 sekundy a mělo maximálku 240 km/h, tak jsem neměl nikdy pocit, že bych byl ve vleku, že by mne postrkovalo k nějakým divočinám. Ne, nechovalo se jako zuřivý hot hatch. Ovšem na druhou stranu si nedovolím ho nazvat „dálniční polykač kilometrů“. Bylo to něco mezi. Motor měl neustále dost síly na lehký vůz (1445 kg).

Při jízdě jsem cítil každý hrbol, sebemenší výmol. Sportovní podvozek testovaného vozu naladěný od AMG nic neodpouštěl. Žádná radost na českých okreskách s tímto vozem řidiče tedy nečeká. Přitom je to zajímavý paradox – vždyť značka Mercedes-Benz, to je synonymum pro pohodlí. Na tom staví stuttgartská automobilka po léta. 

S vozem jsem ujel jen pár kilometrů, ale pod devět litrů na sto kilometrů jsem se nedostal. „Papírová“ spotřeba je přitom o více než tři litry nižší. Asi jsem tomu moc šlapal na krk, uvidíme při testu.  

Testovaný automobil měl nejvyšší výbavu a stál 875 428 korun. Na malý hatchback docela dost. První cena vozu začíná 599 000 korunách, za model A 180 BlueEFFICIENCY.

Cena je tedy poměrně vysoká, ale srovnatelná konkurencí. Ostatně ne nadarmo se říká, že za kvalitu se platí. A tady jí je přehršle. V modelu A 250 Sport naleznete například bezpečnostní systémy, na které jsou zvyklí majitelé mercedesů vyšších tříd - C a E.

Více v připravovaném testu…

Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.699
Rok výroby: 2008
Stav: 166 877 km
Cena: 98 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 289 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 7 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků