Mercedes-Benz 600 W100 (1963-1981): Svatý grál

Mercedes-Benz 600 byl jedním z nejluxusnějších vozů své doby a dodnes vlastně nedostal adekvátního nástupce.
Seznam kapitol
  1. Vývoj a technika
  2. Jednotlivé verze
  3. Fotogalerie

Daimler-Benz postavil svou šestistovku série W100 proti konkurentům od Rolls-Royce a Bentley, nesmíme zapomínat ani na Cadillacy Fleetwood sérií 70 a 75 a Chryslerovu divizi Imperial. Ta byla sice poněkud „plebejštější“, ale vrcholné modely Crown Ghia poskytovaly také nebeský komfort.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První prototyp z roku 1960 se od pozdějších produkčních verzí dost lišil, mimo jiné i umístěím hlavních světel

Vývoj nového reprezentačního vozu navrhl 4. června 1955 technický ředitel Fritz Nallinger. O týden později došlo ke strašlivé tragédii v Le Mans, při které zahynul Pierre Levegh na prototypu 300 SLR a s ním i 82 diváků. Automobilka se 22. října téhož roku stáhla z velkých závodů a zůstala pouze v soutěžích, takže velká část zaměstnanců závodního oddělení mohla být přesunuta k pracím na limuzíně, které měl na starosti coby šéf Karl Wilfert.

Zajímavosti | Technika | Retro | Design | Fascinace | Kupé | Rolls-Royce

Rolls-Royce Camargue (1975): opulentní zvrácenost  

Takřka o pět let později, 4. října 1960, byly dokončeny dva sádrové modely, jeden se dvěma dvojicemi vodorovných hlavních reflektorů, další se svislými umístěnými nad sebou. Právě ten byl nakonec schválen. Dvanáctka funkčních prototypů a jejich jízdní zkoušky na sebe nenechaly dlouho čekat.

Vlajková loď

Mercedes-Benz s obchodním označením 600 a interním kódem W100 se světu představil v září 1963 na frankfurtské IAA a vidělo jej na šest stovek novinářů. I laické veřejnosti se zamlouval. V portfoliu značky byl umístěn nad sérii velkých křídláků W112. Nic dražšího v té době trojcípá hvězda nenabídla, říkalo se mu Grand, Großer (v obou případech prostě „velký“), nebo Pullman podle delší verze. Německou přezdívku měly mimochodem už předválečné modely 770, na název přejatý od luxusních železničních vagonů vlastní ve Stuttgartu práva dodnes.

Zajímavosti | Technika | Retro | Design | Fascinace | Cadillac

Cadillac V16 (1930): šestnáctiválcové znamení luxusu

Na designu se podíleli Friedrich Geiger, Bruno Sacco a Paul Bracq. I když byla W100 opravdu kus auta, pánové se snažili a vytvořili opticky neuvěřitelně lehkou karoserii, původní Bracqovy kresby s okřídlenou zádí ve stylu Heckflosse W111 byly zamítnuty. Samonosné „šaty“ se vyráběly z ocelového plechu. Sériová výroba byla zahájena až po roce od představení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz W100 byl vozem klasické koncepce, tovární kód korespondoval s označením motoru V8 (M100)

Šestistovku poháněl vidlicový osmiválec M100 s blokem i hlavami z lehkých slitin. Mercedes-Benz neměl do té doby v osobních vozech po druhé světové válce větší motor než šestiválcový třílitr (i v předchozích sériích W186 a 189). Rozměrné limuzíny si ovšem žádaly mnohem větší pohonnou jednotku. Původně zvažovaný V8 5,0 l byl nakonec ještě zvětšen. Podčtvercový kapalinou chlazený vidlicový agregát s rozvodem OHC dostal mechanické sekvenční vstřikování Bosch, vačkové hřídele poháněly dvojité řetězy.

Parametry vrtání (103 mm) a zdvihu (95 mm) odpovídaly objemu 6332 cm3. Z něj poskytoval při kompresním poměru 9,0:1 největší výkon 184 kW (250 k). Ten byl k mání ve 4000 otáčkách, točivý moment až 500 N.m/2800 min-1 putoval klasicky dozadu, mercedesy využívaly pouze čtyřstupňový automat se stálým převodem 3,23:1 a řazením pod volantem. Manuální ústrojí se nikdy nenabízelo a bylo by úplně zbytečné.

Komfort nadevše

Hydraulika poháněla ve vozech skoro vše od oken včetně střešního, víko zavazadelníku, posouvání sedadel, seřizování volantu až po otevírání těžkých dveří a jejich zámky. Elektromotorky totiž byly pokládány za příliš hlučné a k charakteru vozu se vůbec nehodily, obsluhovaly pouze topení a větrání. Systém pracoval při tlaku 150 barů, na druhou stranu ubíral motoru velkou část výkonu.

Mercedes-Benz | Premiéry | Luxusní auta | Autosalony | Ženeva 2015

Mercedes-Maybach S600 Pullman je demonstrací velkého bohatství

Elektrická instalace byla samozřejmě dvanáctivoltová a nechyběl ani alternátor, většina automobilů tehdejší doby využívala přitom ještě dynama. Nastavitelné pneumatické odpružení poskytovalo na svou dobu nebeský komfort, vzadu mělo dokonce samočinné udržování světlé výšky. Jeho vzduchové čerpadlo se nacházelo pod kapotou, světlost se dala zvýšit a tuhost pro změnu tradičních hydraulických tlumičů měnit pákou na volantu.

Kromě pryžových pružin jinak Stuttgart použil klasiku, tedy vpředu dvojitá trojúhelníková ramena, vzadu pak výkyvné polonápravy, na obou pochopitelně i příčné zkrutné stabilizátory. Kratší podvozek měl rozvor 2,9 mm, delší dokonce 3,2 m.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dlouhé limuzíny a částečně otevřené verze měly druhou řadu sedadel otočenou proti směru jízdy. Ve výbavě mohla být i lednička, bar a televize... 

Řízení bylo maticové kuličkové a nepostrádalo posilovač, stejně jako čtveřice kotoučových brzd, přední s průměrem 291 mm a dvoupístkovými třmeny, zadní dokonce větší, 295mm. Zásoba paliva až 112 l se hodila, průměrná spotřeba se pohybovala mezi 24 a 26 litry na 100 km podle provedení, uměla ovšem kolísat od 16 l až klidně po dvojnásobek. Hrdlo nádrže bychom našli až vzadu vpravo vedle registrační značky.

Zajímavosti | Retro | Design | Mercedes-Benz

Mercedes 190 (W110) „Heckflosse“ (1961): předchůdce třídy E

Limuzíny na patnáctipalcových kolech se speciálními pneumatikami přitom upalovaly dvoustovkou, krátké ještě o 5 km/h více, dokonce nepřetržitě po několik hodin. Akceleraci na 100 km/h zvládaly pod deset vteřin (za 9,5 s), což potvrdily i testy motoristických žurnalistů. Opravdu neskutečné výkony na tak rozměrné stroje, nestačily jim ani některé sporťáky, vždyť šlo s mírnou nadsázkou o „největší sportovní vozy všech dob“. I přes značené použití hliníku (hlavně na zavěšení) vážily prázdné 2440, respektive 2770 kg.

Následující kapitola
Mercedes Sprinter 2.148
Rok výroby: 2007
Stav: 157 991 km
Cena: 239 000 Kč
Mercedes GLK 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 137 500 km
Cena: 435 000 Kč
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2008
Stav: 183 700 km
Cena: 197 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků