Mercedes-Benz 500K (1934): jeden z nejdražších veteránů vůbec

Model Mercedes-Benz 500K patří k nejhodnotnějším historickým vozidlům současnosti. Vůbec nejcennějšími jsou pak vozy s karoserií Spezial Roadster.

Krok k řadě 540K

Na první pohled se vozy Mercedes-Benz 500K (W29) často pletou s následující sérií 540K (W24). Pravda, zvláště u roadsterů je vzhled u většiny vozů velmi podobný, stejně jako základní koncepce a většina konstrukčních řešení, ovšem model 540K vynikal podstatným způsobem modifikovaným, výrazně odlehčeným trubkovým rámem přímo odvozeným ze závodních „stříbrných šípů“. Ale to poněkud předbíháme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 500K jako uzavřený Sports Sedan z roku 1935

Model Mercedes-Benz 500K (W29) slavil svoji výstavní premiéru na berlínském autosalonu v roce 1934 a do roku 1936, kdy jej ve výrobě nahradila právě řada 540K, vzniklo jen 342 kusů. Vůz přímo navazoval na řadu Mercedes-Benz 380/380K (W22), jež byl představena teprve v roce 1933! Situace se totiž velmi rychle měnila a v Německu raketovým tempem rostl počet zámožných zákazníků, kteří žádali ještě větší motory a okázalejší karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
500K Spezial Roadster na snímcích z roku 1936 (vpravo záběr na expozici značky Mercedes-Benz na berlínském autosalonu v roce 1936)

Z tohoto pohledu je možno řadu 500K považovat za odrazový můstek k modelu 540K, jenž se vyráběl až do válečného roku 1940 a zapsal se do dějin jako vrchol celé této konstruktérské větve začínající modely S/SS/SSK z hloubi dvacátých let. Vozy Mercedes-Benz 500K vynikaly typicky dlouhou kapotou a vyráběly se v celé řadě karosářských verzí. Zákazníci odebrali několik desítek samostatných podvozků pro karosování u externích dodavatelů, ovšem nejcennějšími jsou tovární dvoumístné vozy Spezial Roadster z dílen v Sindelfingenu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes 500K Spezial Roadster, 1935

Mercedes-Benz 500K stál na konvenčním, samostatném rámu, ovšem vynikal nezávislým zavěšením všech kol modifikovaným z řady W22. Přední kola spočívala na párech lichoběžníkových závěsů a ta zadní na výkyvných poloosách, všechna pak byla doplněna vinutými pružinami. Většina vozů byla opatřena sedmnáctipalcovými drátovými koly Rudge Whitworth a velkými světlomety dodávanými firmou Carl Zeiss (jejich účinek byl tehdy vynikající, ovšem také díky 12V soustavě).

Kompresor a 30 l/100 km

Brzdy sice ještě měly bubny na všech kolech, ale byly ovládány kapalinovou soustavou doplněnou podtlakovým posilovačem Bosch (patent jeho vynálezce Belgičana Alberta Dewandrea). Řízení s oběhem kuliček se ještě muselo obejít bez posilovače, což při pohotovostní hmotnosti vozů často překračující 2,5 t vyžadovalo značné úsilí zvláště při manévrování v omezených prostorech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster, 1935

O pohon modelu Mercedes-Benz 500K se staral řadový zážehový osmiválec řady M24 převrtaný oproti řadě 380 z 3,8 až na 5,0 l. Zachoval si však vrchové plnění OHV s jedním sacím a jedním výfukovým ventilem pro každý válec i jediný, byť dvojitý karburátor. Písmeno „K“ v názvu vozu napovídalo o použití mechanického kompresoru Roots, s nímž motor při kompresním poměru 6,5:1 dosahoval výkonu 163 koní (120 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tento Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster jsme viděli před pěti lety na moskevské Oldtimer Gallery, kde si jej jeho majitel považoval na celkem odvážných 10 mil. Eur. Vrak vozu byl objeven na počátku 90. let v kazažském Almaty, renovace proběhla v Německu. 

Standardem byla čtyřstupňová převodovka se synchronizací horních dvou stupňů, příplatkový „pětikvalt“ měl synchronizovanou i pětku. Kompresor se spínal plným prošlápnutím plynového pedálu, ovšem spotřeba paliva se pak pohybovala okolo 30 l/100 km. Vozy Mercedes-Benz 500K jezdily až dech beroucích 160 km/h. Je ale třeba dodat, že podobnými rychlostmi se o několik let později proháněli němečtí důstojníci, často vlastnící M-B 500K či 540K, s konfiskovanými automobily Tatra T77/T87 s méně než polovičním výkonem…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro srovnání: vlevo 500K (1935), vpravo následnický 540K ze Samohýlovy sbírky na Oldtiomer Festrivalu v roce 2008 (vůz strávil většinu svého raného života v Československu jako osobní vůz jistého německého důstojníka odpovědného mimo jiného také za tělovýchovu).

Vozy Mercedes-Benz 500K byly dodávány ve třech délkách podvozků, z nichž ten nejkratší vynikal rozvorem náprav 2 980 mm a stal se rovněž základem všech 25 vozů s jedinečnou tovární karoserií „Spezial Roadster“. Není známo, kolik z těchto vozů se dochovalo do dnešních dnů, ale třeba Ecclestoneův 500K Spezial Roadster se před šesti lety vydražil v přepočtu za 28 milionů Kč…

Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 84 738 km
Cena: 185 000 Kč
Mercedes Třídy M 2.987
Rok výroby: 2010
Stav: 152 626 km
Cena: 470 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 80 440 km
Cena: 186 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků