Mercedes-Benz 500K (1934): jeden z nejdražších veteránů vůbec

Model Mercedes-Benz 500K patří k nejhodnotnějším historickým vozidlům současnosti. Vůbec nejcennějšími jsou pak vozy s karoserií Spezial Roadster.

Krok k řadě 540K

Na první pohled se vozy Mercedes-Benz 500K (W29) často pletou s následující sérií 540K (W24). Pravda, zvláště u roadsterů je vzhled u většiny vozů velmi podobný, stejně jako základní koncepce a většina konstrukčních řešení, ovšem model 540K vynikal podstatným způsobem modifikovaným, výrazně odlehčeným trubkovým rámem přímo odvozeným ze závodních „stříbrných šípů“. Ale to poněkud předbíháme.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 500K jako uzavřený Sports Sedan z roku 1935

Model Mercedes-Benz 500K (W29) slavil svoji výstavní premiéru na berlínském autosalonu v roce 1934 a do roku 1936, kdy jej ve výrobě nahradila právě řada 540K, vzniklo jen 342 kusů. Vůz přímo navazoval na řadu Mercedes-Benz 380/380K (W22), jež byl představena teprve v roce 1933! Situace se totiž velmi rychle měnila a v Německu raketovým tempem rostl počet zámožných zákazníků, kteří žádali ještě větší motory a okázalejší karoserie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
500K Spezial Roadster na snímcích z roku 1936 (vpravo záběr na expozici značky Mercedes-Benz na berlínském autosalonu v roce 1936)

Z tohoto pohledu je možno řadu 500K považovat za odrazový můstek k modelu 540K, jenž se vyráběl až do válečného roku 1940 a zapsal se do dějin jako vrchol celé této konstruktérské větve začínající modely S/SS/SSK z hloubi dvacátých let. Vozy Mercedes-Benz 500K vynikaly typicky dlouhou kapotou a vyráběly se v celé řadě karosářských verzí. Zákazníci odebrali několik desítek samostatných podvozků pro karosování u externích dodavatelů, ovšem nejcennějšími jsou tovární dvoumístné vozy Spezial Roadster z dílen v Sindelfingenu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes 500K Spezial Roadster, 1935

Mercedes-Benz 500K stál na konvenčním, samostatném rámu, ovšem vynikal nezávislým zavěšením všech kol modifikovaným z řady W22. Přední kola spočívala na párech lichoběžníkových závěsů a ta zadní na výkyvných poloosách, všechna pak byla doplněna vinutými pružinami. Většina vozů byla opatřena sedmnáctipalcovými drátovými koly Rudge Whitworth a velkými světlomety dodávanými firmou Carl Zeiss (jejich účinek byl tehdy vynikající, ovšem také díky 12V soustavě).

Kompresor a 30 l/100 km

Brzdy sice ještě měly bubny na všech kolech, ale byly ovládány kapalinovou soustavou doplněnou podtlakovým posilovačem Bosch (patent jeho vynálezce Belgičana Alberta Dewandrea). Řízení s oběhem kuliček se ještě muselo obejít bez posilovače, což při pohotovostní hmotnosti vozů často překračující 2,5 t vyžadovalo značné úsilí zvláště při manévrování v omezených prostorech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster, 1935

O pohon modelu Mercedes-Benz 500K se staral řadový zážehový osmiválec řady M24 převrtaný oproti řadě 380 z 3,8 až na 5,0 l. Zachoval si však vrchové plnění OHV s jedním sacím a jedním výfukovým ventilem pro každý válec i jediný, byť dvojitý karburátor. Písmeno „K“ v názvu vozu napovídalo o použití mechanického kompresoru Roots, s nímž motor při kompresním poměru 6,5:1 dosahoval výkonu 163 koní (120 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tento Mercedes-Benz 500K Spezial Roadster jsme viděli před pěti lety na moskevské Oldtimer Gallery, kde si jej jeho majitel považoval na celkem odvážných 10 mil. Eur. Vrak vozu byl objeven na počátku 90. let v kazažském Almaty, renovace proběhla v Německu. 

Standardem byla čtyřstupňová převodovka se synchronizací horních dvou stupňů, příplatkový „pětikvalt“ měl synchronizovanou i pětku. Kompresor se spínal plným prošlápnutím plynového pedálu, ovšem spotřeba paliva se pak pohybovala okolo 30 l/100 km. Vozy Mercedes-Benz 500K jezdily až dech beroucích 160 km/h. Je ale třeba dodat, že podobnými rychlostmi se o několik let později proháněli němečtí důstojníci, často vlastnící M-B 500K či 540K, s konfiskovanými automobily Tatra T77/T87 s méně než polovičním výkonem…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro srovnání: vlevo 500K (1935), vpravo následnický 540K ze Samohýlovy sbírky na Oldtiomer Festrivalu v roce 2008 (vůz strávil většinu svého raného života v Československu jako osobní vůz jistého německého důstojníka odpovědného mimo jiného také za tělovýchovu).

Vozy Mercedes-Benz 500K byly dodávány ve třech délkách podvozků, z nichž ten nejkratší vynikal rozvorem náprav 2 980 mm a stal se rovněž základem všech 25 vozů s jedinečnou tovární karoserií „Spezial Roadster“. Není známo, kolik z těchto vozů se dochovalo do dnešních dnů, ale třeba Ecclestoneův 500K Spezial Roadster se před šesti lety vydražil v přepočtu za 28 milionů Kč…

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 409 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků