63
Fotogalerie

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 (1984): rekordman

Kapitoly článku:


Vzhůru do série

Motor s označením M102.983 měl specifické sací i výfukové kanály stejné délky pro každý z válců, ve skeletu byl usazen vpředu na kapalinových tlumičích a všechno jeho příslušenství bylo hnáno jediným klínovým řemenem. Výrazně krátkozdvihový motor umožňoval spolehlivě točit až k 7 000 ot./min., takže odstupňování pětistupňové převodovky Getrag bylo zkráceno tak, že pětka netvořila ekonomický rychloběh, ale přímý záběr.

Rekord 4.jpgRekord 2.jpgRekord 3.jpg
Mercedes-Benz E 190 2.3-16 při rekordních jízdách na okruhu Nardó v srpnu roku 1983

Osazeny byly vstřikování K-Jetronic a nové písty a kroužky, naopak třeba ojnice byly ponechány z výchozí verze motoru. Sériové provedení modelu Mercedes-Benz E 190 2.3-16 dosahovalo výkonu 185 koní (136 kW) při 6 200 ot./min. a točivého momentu 236 Nm při 4 500 ot./min., zrychlení z 0 na 100 km/h se pohybovalo pod hranicí 8 s a nejvyšší rychlost přesahovala 230 km/h. To uvádím jen proto, že v připojené tabulce technických údajů najdete parametry trojice rekordních vozů z Nardó. Ty měly těžší stálý převod 2,65:1, zatímco u produkční verze byl 3,08:1.

23 (17).jpg23 (10).jpg23 (11).jpg
Mercedes-Benz E 190 2.3-16 ve své sériové podobě

Pokrokový podvozek se obešel bez zásadních změn (tuhost tlumení a geometrie pochopitelně upraveny byly), vzadu se nacházela plynokapalinová regulace světlé výšky (SLS). Součinitel odporu vzduchu cx byl omezen na velmi dobrých 0,32, vozy z Nardó byly však upraveny tak, že tento koeficient klesl až na 0,285 (demontáž zrcátek, snížení světlosti o 45 mm, atp.).

Na první pohled

Vozy Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 se pochopitelně odlišovaly od citelně levnějších standardních verzí. Všimneme si zejména sady aerodynamických doplňků snižujících odpor vzduchu, je třeba ale vyzdvihnout také řízení se zkráceným převodem a menším volantem i palivovou nádrž, jejíž objem narostl z 55 na 70 l. Interiér vynikal zástavbou čtveřice anatomických sedadel Recaro a ve středové konzole se objevily tři nové přístroje: digitální stopky, voltmetr a teploměr oleje.

1984 190 01.jpg1984 190 02.jpg1984 190 03.jpg

1984 190 04.jpg1984 190 05.jpg1984 190 07.jpg
Škála řady W201 v plné své šíři

Diferenciál byl samosvorný (LSD), později měl elektronicky řízenou svornost (ASD). S upravenými sériovými vozy 190 E 2.3-16 startovala v rozmanitých sériích celá řada soukromých týmů, tyto vozy zkrátka zajišťovaly skvělé jízdní výkony jak na běžných silnicích (jediným limitujícím prvkem byl poměrně vlažný výkon standardních aut), tak i v závodech. V roce 1988 byl v souvislosti s faceliftem řady W201 modifikován i její prestižní model přeznačený na 190 E 2.5-16.

25 (6).jpg25 (3).jpg25 (4).jpg25 (5).jpg25 (7).jpg25 (1).jpg
Rok 1988 přinesl v rámci řady 190 E 2.3-16 větší a výkonnější motor a přeznačení na 190 E 2.5-16

Jádrem se stal dále upravený motor s objemem zvýšeným na 2,5 l a výkonem 204 koní (150 kW) u verzí bez katalyzátoru. V březnu 1989 debutoval v Ženevě speciál Mercedes-Benz E 190 E 2.5-16 Evolution namířený přímo proti modelu BMW M3 Sport Evolution. Modely 190 E 2.3-16 a 2.5-16 byly ve své době mimořádně oblíbenými mezi individuálními úpravci, například u AMG tehdy pro 2.5-16 nabízeli paket zvyšující výkon na 224 koní (166 kW) při 7 200 ot./min. a točivý moment na 245 Nm při 5 000 ot./min….

Technické údaje: Mercedes-Benz 190

Rok • stupeň výbavy
1984 • 190 E 2.3-16
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 299 cm3
Vrtání • zdvih
95,5 mm • 80,3 mm
Stupeň komprese
10,5:1
Nejvyšší výkon
136 kW (185 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,3 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Objem palivové nádrže
160 l
Hmotnost: provozní
1 283 kg
Rozvor náprav
2 665 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 444 mm • 1 428 mm
Rozměr pneumatik
205/55 R15
Rozměry: délka × šířka × výška
4 430 × 1 706 × 1 331 mm

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud