Mercedes-Benz 130 (W23): malá hvězdička

Malé vozy s třícípou hvězdou mají dlouhou tradici. Ve 30. letech nabízela společnost Daimler-Benz AG například modelovou řadu 130 (W23).

Typ 130 (W23) byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu, pokud mezi ně nebudeme počítat nejrůznější miniaturní vozítka.

Malý velký vůz

Mercedes-Benz 130 byl zcela novou konstrukcí podle velmi náročného zadání. Konstruktéři měli postavit na kola vůz, který by měl jízdní vlastnosti větších vozů s kyvadlovými nápravami, prostorový komfort vozu střední třídy a provozní náklady malého vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Studie karoserie pro budoucí Mercedes-Benz 130 z raného stadia vývoje.

Interiér typu 130 skutečně nebyl o mnoho menší než v šestiválcovém typu 170. Pohon zadních kol obstarával nově navržený vodou chlazený čtyřválec 1,3 litru, jehož výkon 19 kW (26 k) umožňoval nejmenšímu Mercedesu dosáhnout nejvyšší rychlosti 92 km/h, což bylo dokonce o chlup víc než u typu 170.

Krátká kariéra

Typ 130 byl k dispozici jako uzavřený dvoudveřový sedan nebo kabriolet s plátěnou skládací střechou. Pro speciální účely byly úřadům nabízeny rovněž otevřené cestovní vozy a vojenská terénní vozidla. Kromě toho existovaly plány prodávat podvozky pro speciální karoserie, ale jejich realizace není nijak doložena.

Naopak lze v dobovém odborném tisku nalézt kritiku tendence k náhlé přetáčivosti při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních zákonů, která je pro všechny vozy s motorem vzadu vzhledem k nevyváženému rozložení hmotnosti charakteristická.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.

Nástupcem modelové řady 130 se stal typ 170 H (W 28) se stejnou základní koncepcí, ale s vyšším výkonem, většími rozměry a vyšší cenovkou.

Klepněte pro větší obrázek
Sedan Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.
 

 

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků