Mercedes-Benz 130 (W23): malá hvězdička

Malé vozy s třícípou hvězdou mají dlouhou tradici. Ve 30. letech nabízela společnost Daimler-Benz AG například modelovou řadu 130 (W23).

Typ 130 (W23) byl představen na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně v březnu 1934 nejen jako nejmenší sériově vyráběný automobil a první čtyřválcový model společnosti Daimler-Benz, ale i jako první velkosériově vyráběný německý vůz s motorem vzadu, pokud mezi ně nebudeme počítat nejrůznější miniaturní vozítka.

Malý velký vůz

Mercedes-Benz 130 byl zcela novou konstrukcí podle velmi náročného zadání. Konstruktéři měli postavit na kola vůz, který by měl jízdní vlastnosti větších vozů s kyvadlovými nápravami, prostorový komfort vozu střední třídy a provozní náklady malého vozu.

Klepněte pro větší obrázek
Studie karoserie pro budoucí Mercedes-Benz 130 z raného stadia vývoje.

Interiér typu 130 skutečně nebyl o mnoho menší než v šestiválcovém typu 170. Pohon zadních kol obstarával nově navržený vodou chlazený čtyřválec 1,3 litru, jehož výkon 19 kW (26 k) umožňoval nejmenšímu Mercedesu dosáhnout nejvyšší rychlosti 92 km/h, což bylo dokonce o chlup víc než u typu 170.

Krátká kariéra

Typ 130 byl k dispozici jako uzavřený dvoudveřový sedan nebo kabriolet s plátěnou skládací střechou. Pro speciální účely byly úřadům nabízeny rovněž otevřené cestovní vozy a vojenská terénní vozidla. Kromě toho existovaly plány prodávat podvozky pro speciální karoserie, ale jejich realizace není nijak doložena.

Naopak lze v dobovém odborném tisku nalézt kritiku tendence k náhlé přetáčivosti při průjezdu zatáčkou na hranici fyzikálních zákonů, která je pro všechny vozy s motorem vzadu vzhledem k nevyváženému rozložení hmotnosti charakteristická.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.

Nástupcem modelové řady 130 se stal typ 170 H (W 28) se stejnou základní koncepcí, ale s vyšším výkonem, většími rozměry a vyšší cenovkou.

Klepněte pro větší obrázek
Sedan Mercedes-Benz 130 po modernizaci z roku 1935.
 

 

Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 74 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2006
Stav: 140 742 km
Cena: 85 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2010
Stav: 111 635 km
Cena: 340 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek