Mercedes Attention Assist půjde za rok do výroby

Pokles pozornosti je jedním z největších strašáků dopravních expertů. Mercedes se s ním pustil do křížku a zákazníci to poznají již brzy.

Také statistiky nehodovosti varují před tím, že mikrospánek patří mezi nejhorší postrachy řidičů, a to zvláště na dlouhých cestách a při jízdě ve tmě. Snížit riziko „schrupnutí si“ za volantem má za úkol sofistikované zařízení Attention Assist vyvinuté automobilkou Mercedes – Benz. Ve své předprodukční verzi se představilo na sklonku loňského roku a společnost právě uvedla, že jej ve vybraných modelech začne nabízet již na počátku roku příštího.   

Hrozba mikrospánku nebo jen vteřinové nepozornosti je nebezpečím pro každého řidiče. Podle studií může být reakční doba řidiče na náhlou situaci až dvojnásobná již po čtyřhodinové, nepřetržité jízdě. Nebezpečí nehody je tedy o čtyřech hodinách dvojnásobné, ale po šesti hodinách dokonce již osminásobné. Situace navíc může být ještě horší při cestě tmou nebo monotónní krajinou.    

Systém Attention Assist sleduje chování řidiče, na bázi získaných údajů vytvoří jeho profil a ten neustále porovnává s proudem dat od snímačů. Při zohlednění aktuální rychlosti a podélného i příčného zrychlení sleduje kromě jiného pohyby volantu a pedálů a konfrontuje je s vnějšími vlivy včetně povrchu vozovky či bočního větru. Podle výzkumů jsou právě pohyby volantem skutečně směrodatným ukazatelem klesající pozornosti, protože unavený řidič začíná dělat pro udržení vozidla v kýženém směru stereotypní pohyby a často přehnaně koriguje i drobné odchylky, což systém snadno rozpozná.

Během prvních několika minut po zahájení jízdy celý systém shromáždí údaje o standardním chování konkrétního řidiče a tento model pak neustále porovnává s aktuálním stavem. Tato zdánlivě jednoduchá myšlenka přitom systému dovolí, aby rozpoznal klesající pozornost a rostoucí únavu řidiče vozu. V takovém případě se rozsvítí kontrolní světlo a vozidlo k vám promluví ve smyslu „tady je áš Attention Assist. Jste unaven, zastavte“.   

Jakkoli se nám mohou podobné systémy zdát nevyzpytatelne nebo nedůstojné, buďme všicni rádi za to, že jejich přípravě automobilky věnují tolik pozornosti. Vždyť již na prahu stojí doba, kdy se normou stanou třeba adaptivní tempomaty se schopností brzdit před překážkou, na kterou řidič nereaguje, nebo systémy hlídající vybočení ze zvoleného pruhu.

Klepněte pro větší obrázek

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 77 076 km
Cena: 185 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků