Mercedes 320 (W142): vyšší střední z roku 1937

Berlínský autosalon v roce 1937 se stal místem premiéry nového modelu Mercedes-Benz 320. Inu, vlastně až tak úplně nový nebyl, ale svému účelu nakonec posloužil dobře.

V půli třicátých let měli ve Stuttgartu problém: chyběl jim dostatečně reprezentativní šestiválcový mezičlánek, který by efektivně propojil vesměs čtyřválcové střední modely s nejvyšší, osmiválcovou řadou 770 „Grosser“ (W07, po roce 1938 v rámci zavedení druhé série přeznačenou na W150). Jistě, byla zde řada 290 (W18), ale ta již od roku 1933 poněkud zastarávala a nabízela jen omezený výkon.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 320 jako kabriolet B z první série z roku 1937 

V Berlíně se tak v roce 1937 představil nový model Mercedes-Benz 320 (W142) s šestiválcem o objemu 3,2 l. Vycházel právě z typu 290 (W18) a pustil se do souboje s čerstvou konkurencí v podobě šestiválce Opel Admiral (nástupce typu Super Six), ale také kompaktních osmiválců Ford V8 (modely 74 a 78) a Horch 830BL/930V.

Klepněte pro větší obrázek
Podvozek typu W142 vycházel z konstrukce W18, ale hlavně závěsy kol prošly důkladnou modernizací

Mercedes-Benz 320 (W142) byl k dostání s podvozkem ve dvou délkách rozvoru náprav, základním 3 300 mm a zkráceném 2 880 mm, přičemž prodejně zdaleka nejúspěšnějším se stal delší z obou podvozků. Model M-B 320 (W142) vznikl modifikací starší konstrukce W18 s kořeny sahajícími až do hloubi dvacátých let k řadě W11.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro srovnání: vlevo nejkratší kabriolet A, vpravo střední kabriolet D

Základní koncepce samostatného rámu byla zachována, ale závěsy kol prošly rozsáhlou rekonstrukcí, díky níž dobový tisk nešetřil chválou oceňující jízdní stabilitu a komfort. Vylepšen byl také řadový šestiválec, který si sice zachovával konvenční „spodový“ rozvod SV, ale převrtáním ze 78,0 na 82,5 mm narostl jeho objem z 2,9 na 3,2 l.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes 320 jako luxusní limuzína Pullman, polokabriolet a aerodynamický sedan Autobahn Kurier

Použití dvojitého spádového karburátoru (namísto jednoduchého u W18) přispělo k nárůstu nejvyššího výkonu zhruba o 10 koní na výsledných 78 koní (57 kW) a v kombinaci se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou vozy Mercedes-Benz 320 (W142) dosahovaly v závislosti na použité karoserii rychlosti přes 130 km/h.

Design | Retro | Mercedes-Benz | Fascinace

Stuttgartský chrám automobilismu baví

Vozy Mercedes-Benz 320 (W142) byly dodávány v široké škále karosářských verzí, jež sahaly od uzavřených sedanů a limuzín Pullman přes polokabriolety se stahovací střední částí střechy až po nejrůznější kabriolety, jež byly pro usnadnění orientace označovány podle velikosti písmeny A až F.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kabriolet Mercedes 320 na letošním ročníku závodu Brno - Soběšice

Ceny kompletních vozů Mercedes-Benz 320 (W142) pokrývaly ve své době rozpětí od 8 950 marek za čtyřdveřový sedan do 14 500 marek za sedan s aerodynamicky optimalizovanou „dálniční“ karoserií, které se říkalo Autobahn Kurier. Pokud jste stáli o zakázkovou stavbu z dílen některé samostatné karosárny, mohli jste si pořídit samostatný podvozek za cenu 6 800 marek.

Zajímavosti | Mercedes-Benz

Test na neděli: Mercedesy a přezdívky

Karosářských variant byly desítky a najdeme mezi nimi také zajímavosti. Na kratším z podvozků například vznikala tzv. „kombinační kupé“, jež disponovala pevnou snímatelnou střechou, ovšem pokud jste na cestu vyrazili bez ní, v případě deště jste měli smůlu. Luxusní limuzíny Pullman, největší kabriolety F a některé další verze zase postrádaly uzavřený zavazadlový prostor, jehož úlohu suplovala sklopná police nad zadním nárazníkem, na kterou bylo možno upevňovat samostatné kufry, nebo za příplatek dodávané boxy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo největší kabriolet F a vpravo kompaktní kupé se snímatelnou tuhou střechou bez plátěné náhrady pro špatné počasí

Silueta vozů Mercedes-Benz 320 je u nás spjata zejména s pochmurnou historií druhé světové války. Výroba modelu W142 proběhla celkem ve čtyřech sériích v letech 1937 až 1942. Celkem vzniklo bezmála 7 000 vozů řady W142, z nichž takřka 1 800 bylo vyvedeno ve specifikaci vyžádané německou armádou.

Technické údaje: Mercedes-Benz 320 (W142)

  • Rok 1937
  • Počet válců/ventilů na válec 6/2
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 3 208 cm3
  • Vrtání • zdvih 82,5 mm • 100,0 mm
  • Stupeň komprese 5,6:1
  • Nejvyšší výkon 57,4 kW (78 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 4 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 218 Nm při 1 700 ot/min
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 4 stupňů
  • Objem palivové nádrže 72 l
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 475 mm • 1 500 mm
Mercedes Třídy A 1.992
Rok výroby: 2005
Stav: 144 423 km
Cena: 80 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.991
Rok výroby: 2006
Stav: 190 428 km
Cena: 73 000 Kč
Mercedes Třídy C 2.148
Rok výroby: 2001
Stav: 183 158 km
Cena: 50 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků