Mercedes 24/100/140 PS: s geny od Porscheho

Reprezentační vozy představené v roce 1924 poháněly šestiválcové motory se zdvihovým objemem 4,0 nebo 6,2 litru.

V roce 1922 opustil Paul Daimler po rozporu s dozorčí radou společnost DMG a na jeho místo nastoupil Ferdinand Porsche, který předtím působil u značky Austro Daimler. Jeho prvním konstrukčním počinem ve Stuttgartu byly nové luxusní vozy Mercedes.

Reprezentační vozy představené v roce 1924 byly poháněny šestiválcovými motory se zdvihovým objemem 4,0 nebo 6,2 litru. Oba modely se lišily také rozvorem (kvůli většímu motoru bylo nezbytné prodloužit rozvor o 120 mm, hmotnost podvozku vzrostla o 100 kilogramů), celkovou délkou a odlišným zpracováním detailů karoserie.

Progresivní konstrukce motoru

Základní technická koncepce nových šestiválcových motorů vycházela z typu AD 617, který Porsche zkonstruoval ještě u společnosti Austro Daimler. Mezi společné rysy patřila například lehká kliková skříň ze siluminu (slitina Al-Si) se suchými litinovými vložkami válců, klikový hřídel s pouhými čtyřmi ložisky a odnímatelná hlava válců s vačkovým hřídelem poháněným svislým hřídelem na straně spojky, který ovládal prostřednictvím vahadel ventily uspořádané v řadě.

Klepněte pro větší obrázek

Přestože byly cenově dostupnější čtyřlitrové modely samozřejmě žádanější, pro image výrobce měl mnohem větší význam prestižní typ Mercedes 24/100/140 PS (po fúzi v červnu 1926 Mercedes-Benz 24/100/140 PS). Jeho motor byl při potřebě maximálního výkonu přeplňován mechanickým dmychadlem typu „Roots“, které bylo připojováno lamelovou spojkou. Řidič tak měl k dispozici nejvyšší výkon 103 kW (140 k), bez „dopingu“ muselo stačit 74 kW (100 k).

Vůz pro společenskou smetánku

V letech 1926 až 1928 stál podvozek typu 24/100/140 PS 19 250 říšských marek (RM), zatímco nejdražší uzavřená limuzína Pullman s 6/7 sedadly stála 27 275 RM. Přímo z výroby byly dodávány rovněž pětimístné a sedmimístné otevřené cestovní vozy včetně variant s odnímatelnou střešní nástavbou Pullman a 6/7místná kupé, nicméně celá řada podvozků dostala karoserii od prestižních nezávislých karosáren, neboť tento Mercedes patřil ve své době mezi nejluxusnější vozy určené pro nejvyšší vrstvy tehdejší společnosti.

Klepněte pro větší obrázek 

Speciální limuzínu Pullman s vysokou střechou si nechal vyrobit například říšský prezident Paul von Hindenburg, který měl ve vozovém parku rovněž kabriolet Pullman. Mezi prominentní zákazníky patřil také švédský král Gustav, španělský král Alonso, skladatel Richard Strauss či průmyslník Oscar R. Henschel.

V roce 1928 se z typu 24/100/140 PS stal typ 630, jehož typové označení odpovídalo přibližně zdvihovému objemu motoru (skutečný objem byl ovšem jen 6240 cm3). Za příplatek 2000 říšských marek se pod jeho kapotu montoval výkonnější motor z modelu K (118 kW/160 k). Toto provedení bylo až do října 1930, kdy se objevil „Velký Mercedes“, vlajkovou lodí v nabídce osobních vozů společnosti Daimler-Benz AG. Výroba verze o výkonu 103 kW (140 k) byla ukončena již v roce 1929. Celkem bylo v letech 1924 až 1930 vyrobeno 1197 reprezentačních vozidel této řady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Citan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 77 076 km
Cena: 185 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků