Mercedes 190 (W110) „Heckflosse“ (1961): předchůdce třídy E

Předobrazem dnešní střední řady Mercedes-Benz třídy E se stal před více než 50 lety model W110. Ihned obdržel přezdívku „heckflosse“, kterou mu vydobylo tvarování zadních nárazníků s náznakem v té době populárních ploutví.
Seznam kapitol
  1. Prapůvod dnešní třídy E, Auto postavené kolem interiéru, Ploutve pro snazší couvání
  2. Rozpoznávací znaky, Modernizace v roce 1965, Technické údaje

Prapůvod dnešní třídy E

Řada W110 s levnějšími, čtyřválcovými motory se veřejnosti představila v dubnu roku 1961 v podobě sedanů 190 a 190D a nahradila typy W120 a W121. V půli roku 1965 došlo k její dílčí modernizaci, kdy se zároveň značení změnilo na 200 a 200D (písmeno D značilo použití vznětových motorů, jejichž rozšíření i do dražších vozů je zásluhou také značky Mercedes-Benz).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První vozy řady M-B W110 měly blinkry na horní hraně předních blatníků, vlevo v jednom celku se zpětným zrcátkem

Ve stejné době se v nabídce objevilo šestiválcové provedení 230, ale vozy řady W110 se pak vyráběly jen do roku 1968, kdy na jejich místo v továrně v Sindelfingenu nastoupila zcela nová generace W115 se základními typy 220 a 220D. Přesto je dnes „heckflosse“ v rámci hierarchie značky Mercedes-Benz považován za průlomový model.

Zajímavosti | Design | Retro | Mercedes-Benz | Premiéry | Fascinace

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 po špičkové renovaci Väth

Stanovil totiž dodnes platná kritéria stuttgartské střední třídy, navíc šlo o vůbec první Mercedes, jenž byl v rozsáhlé míře zkoušen nárazovými testy, aby posádce poskytl co nejlepší ochranu v případě havárie. Byla to doba velkého rozmachu značky Mercedes-Benz, kdy její výrobky začaly zaplavovat nové trhy včetně těch amerických. Během pouhých devíti let tedy vznikl bezmála milion vozů řady W110. Ale vraťme zpět na začátek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K dispozici mohl být na palubě i telefon

V roce 1956 dostal šéfkonstruktér Fritz Nallinger za úkol navrhnout „vůz střední třídy“. Ve dnech 13., 17. a 18. září téhož roku probíhala ve Stuttgartu intenzivní jednání o jeho podobě. Nallinger dostal jasné propozice: automobil má působit nadčasově a lehce italsky, ale při zachování jasné náležitosti k značce Mercedes-Benz.

Auto postavené kolem interiéru

Vůz měl disponovat bezpečnou karoserií s jakousi ochrannou klecí kolem posádky a jeho vznik bude probíhat „zevnitř ven“, tedy od interiéru ke karoserii. Podle těchto požadavků se rozběhl vývoj ve všech odděleních Mercedesu. Tým Josefa Müllera se pustil do výběru a úprav stávajících pohonných jednotek, Rudolf Uhlenhaut se svými kolegy se zaměřili na rekonstrukci podvozku včetně vývoje zcela nové brzdové soustavy a Karl Wilfert se pustil do stavby bezpečné karoserie.

Bez zajímavosti není, že v jeho týmu tehdy začínal dnes již proslulý stylista Bruno Sacco, který se stal v roce 1974 šéfkonstruktérem u Daimleru a až do svého odchodu (1999) byl zodpovědný za vzhled každého osobního i užitkového Mercedesu. Základní tvary nového vozu byly načrtnuty v průběhu roku 1957 a již v lednu roku následujícího na silnice vyjely první, ručně postavené zkušební prototypy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz 200D z roku 1965

Během několika měsíců najely dohromady přes 3 miliony kilometrů v rozmanitých provozních podmínkách. Tyto zkušební jízdy nezůstaly stranou zájmu zvídavých novinářů, které nezmátly falešné svítilny ani matoucím dojmem působící oválné masky chladičů. Z doby těchto jízdních zkoušek proto pochází celá řada více či méně kvalitních špionážních snímků, na kterých se výhradně tmavě zeleně lakované prototypy objevovaly nejčastěji ve společnosti vozů Mercedes-Benz z tehdejší běžné produkce.

Ještě na počátku roku 1959 koncern Daimler vehementně popíral spekulace o přípravě nové modelové řady, nicméně v lednu toho roku pánové Nallinger, Uhlenhaut, Müller a Wilfert usedli za volanty prototypů a vyrazili na společnou zkušební jízdu ze Stuttgartu přes Alpy do Naples, aby osobně odzkoušeli, zda jsou vozy W110 připraveny pro sériovou výrobu. Stroje se osvědčily a nic nebránilo jejich premiéře již na frankfurtském autosalonu v následujícím roce.

Ploutve pro snazší couvání

Nové Mercedesy W110 v sobě pojily vlivy tehdejších italských karosářů, zejména Pininfarinových staveb Fiat 1800/2100 či Peugeotu 404, nicméně ani vlivy dominantní americké školy nezůstaly nepovšimnuty a projevily se zejména ve zvýrazněných „ploutvích“ na hranách zadních blatníků a chromovaných doplňcích. Pravdou ale zůstává, že se Wilfertově týmu podařilo nejen skloubit evropské a americké styly, ale zároveň je doplnit specifickými rysy značky Mercedes-Benz v dokonalé a vyvážené harmonii.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání zadníchz částí karoserie: vlevo původní provedení z roku 1961, vpravo modernizovaná verze z roku 1967

O „ploutvích“ přitom zástupci Mercedesu tvrdili, že jde o prvky primárně usnadňující řidiči orientaci při couvání, nicméně podobnost s rysy amerických vozů byla až příliš patrná. Výroba vozů Mercedes-Benz 190 a 190D byla zahájena v červnu roku 1961. Zvláště u řidičů taxislužeb se nové stroje těšily výraznému zájmu, oproti starším vozům 190D se vyznačovaly výkonnějším vznětovým motorem OM621, ale především citelně prostornějším prostorem pro cestující a jejich zavazadla.

Testy | Mercedes-Benz

Test Mercedes-Benz 250 D: extratřída i po letech

Zvenčí, především tedy z profilu, nebylo vozy 190 od verzí 220 vůbec snadné rozeznat. Sdílely dokonce i stejná lisovaná plechová kola s jednoduchými lakovanými poklicemi. Pokud byla karoserie opatřena dvoubarevným lakem, byly poklice obvykle zbarveny v odstínu odpovídajícímu horní části karoserie. Poměrně citelně se však lišila příď, jednoduché paraboly světlometů i prosté nárazníky do značné míry připomínaly vozy předchozí generace.

Za příplatek se dodávala přední mlhová světla montovaná přímo pod hlavní světlomety a po roce 1962 byl jejich tvar mírně zaoblen. První vozy měly boční blinkry umístěny na předních blatnících a zpětná zrcátka přichycena k nim, po roce 1963 se však zrcátka přesunula na dveře, takže byla řidiči snadněji po ruce. U pozdějších vozů W110 se pak blinkry přestěhovaly do míst pod předními světly.

Následující kapitola
Mercedes Vito 2.148
Rok výroby: 2006
Stav: 341 928 km
Cena: 105 000 Kč
Mercedes Vito 2.2
Rok výroby: 2010
Stav: 125 833 km
Cena: 307 000 Kč
Mercedes Třídy B 1.699
Rok výroby: 2009
Stav: 73 802 km
Cena: 195 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 8 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků