Kapitoly článku:
- Úvod; Každý má šestnáctistovku – až na pár výjimek, Základní data
- Ford Focus Kombi, Honda Civic Tourer, Hyundai i30 kombi, Kia cee´d SW, Opel Astra ST
- Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour, Seat Leon ST, Škoda Octavia Combi, Toyota Auris Tournig Sports, Volkswagen Golf Variant
- Fotogalerie
Peugeot 308 SW
Současné francouzské kombi odvozené od modelu 308 je ze všech nejmladší. Představilo se letos v Ženevě, na český trh dorazilo přesně 29. května 2014. V mezičase stihl Peugeot 308 získat titul evropského auta roku 2014, čímž se také francouzská značka náležitě chlubí. I tento model má v kontextu další desítky soupeřů nemalé ambice na vítězství.
Testovat budeme provedení Active s motorem 1.6 BlueHDI (88 kW/120 k). Řeč je o silnější verzi dieselové šestnáctistovky, přičemž cena v této výbavě začíná na sumě 532 500 Kč. Ve výbavě Active najdete šestnáctipalcová litá kola, dvouzónovou klimatizaci, palubní počítač, dotykovou obrazovku (bez navigace) nebo výškově nastavitelná přední sedadla.
Testované auto dostalo navíc otvor pro převoz dlouhých předmětů pod zadní loketní opěrkou (2500 kč), elektricky sklopná vnější zrcátka (2500 kč), dělící síťku (2500 Kč), perleťový lak (18 000 Kč) a sadu zahrnující pakrovací asistent, couvací kameru, navigaci a mlhová světla (28 000 Kč).
Peugeot 308 SW je v tomto segmentu aktuálně nejmladší kombi na trhu, navíc ověnčené titulem evropského auta roku
Renault Mégane Grandtour
Naopak nejstarším modelem z celého segmentu je Renault Mégane Grandtour a zřejmě i díky tomu zároveň platí, že jde o jedno nejlevnějších kombi nižší střední třídy. Premiéru si současná verze odbyla už před pěti lety, ale stále se do důchodu nechystá. Jak už jsme napsali, do testu se nám dostalo provedení osazené motorem 1.5 dCi s výkonem 81 kW/110 k.
Mégane Grandtour můžete pořídit už za cenu nižší než 300 000 Kč. Testovaná patnáctistovka pak startuje v rámci akce s cenovkou 374 900 Kč a výbavou Life.
Renault Mégane Grandtour je služebně nejstarší, ale zároveň patří k tomu vůbec nejlevnějšímu, co si aktuálně můžete pořídit
Seat Leon ST
Kombi odvozené od Seatu Leon dorazilo z koncernových trojčat jako to úplně poslední koncem listopadu minulého roku. Technika je logicky identická s Octavií Combi a jak se dočtete v dalších dílech, i rozměrově na tom je Leon dost podobně, byť se to na první pohled ani náhodou nezdá.
Náš konkrétní exemplář dostal pod kapotu motor 1.6 TDI s výkonem 77 kW/105 k, v případě výbavy se bavíme o úrovni Style. První cena tohoto modelu činí 483 900 Kč. Auto má šestnáctipalcová kola, systém XDS, tempomat, kontrolu tlaku v pneumatikách, palubní počítač, automatickou klimatizaci...
Navíc náš exemplář nabídl třeba parkovací senzory za 7700 Kč, přední světla kompletně složená z diod (30 000 Kč), tónovaná okna za 5100 Kč a pár dalších drobností. Sečteno a podtrženo, za testovaný Leon ST byste zaplatili 546 400 Kč.
Leon coby dvouvaječné dvojče Škody Octavia vypadá úplně jinak, ale nabízí dost podobných, ne-li přímo stejných vlastností
Škoda Octavia Combi
Představovat Škodu Octavii Combi je absolutně zbytečné, napsáno bylo o mladoboleslavském bestselleru neuvěřitelné množství textu, takže rovnou k věci. Kombík odvozený od současné generace dorazil v květnu minulého roku spolu s provedením využívajícím pohon všech kol. Tehdy se ještě chlubil rekordním zavazadelníkem, než ho o tento rekord připravila Honda. My máme v testu verzi s motorem 1.6 TDI o výkonu 77 kW/105 k.
Mladoboleslavské kombi je ovšem absolutně nejdražší ze všech. Do testu přijela výbava Elegance, která startuje na částce 565 900 Kč. Jenže v ceníku se zaškrtávalo ve velkém. Adaptivní tempomat (17 000 Kč), hlídání jízdních pruhů (15 000 Kč), bi-xenonová světla (14 000 Kč), elektricky nastavitelná sedadla vpředu (30 000 Kč), nezávislé topení (24 500 Kč), kožené čalounění (47 500 Kč) a tak dále. Cena se nakonec zastavila až na částce 884 400 Kč.
Octavii Combi netřeba představovat. Testované provedení dostalo motor o výkonu 77 kW – koncernová trojčata tedy dorazila do testu s identickým čtyřválcem
Toyota Auris Tournig Sports
Další japonské kombi opět patří k tomu novějšímu, co je aktuálně k dispozici. Na trh dorazil tento model teprve minulý rok. A stejně jako většina ostatních modelů značky Toyota, i její kombi nižší střední třídy se může pochlubit zástavbou hybridního pohonu, což nikdo jiný v daném segmentu zatím nemá. Nás se ovšem týká diesel.
Testované provedení dostalo motor 1.4 D-4D a výbavu Trend. Cena tohoto vozu činí 460 900 Kč a na rozdíl od ostatních tady žádné další příplatkové prvky nenajdete. Přesto je zde vše potřebné: klimatizace, couvací kamera, tempomat, multimediální systém, palubní počítač nebo multimediální systém Toyota Touch.
Toyota Auris Touring Sports je nenápadné auto, které by mohlo překvapit. V testovaném provedení jde o vůz s nejslabším motorem
Volkswagen Golf Variant
Sedmá generace Volkswagenu Golf Variant se poprvé ukázala v Ženevě 2013 a i v tomto případě mluvíme o autě, o kterém toho bylo napsáno více než dost. Pod kapotou je opět motor 1.6 TDI s výkonem 77 kW/105 k. Naše konkrétní auto dostalo výbavu Comfortline, což znamená prostřední úroveň a cenu 506 900 Kč.
Dvouzónová klimatizace je samozřejmostí, stejně jako rádio, tempomat, vnější el. nastavitelná zrcátka nebo výškově nastavitelná sedadla. Auto stojí na patnáctipalcových litých kolech a i tady najdete uzávěrku předního diferenciálu XDS. Tedy přesněji řečeno její náhražku. Golf navíc dostal parkovací senzory, lepší rádio, mlhová světla a lepší sedadla vybavena u řidiče dokonce jakousi masážní funkcí. Cena se tak nakonec zastavila na částce 558 500 Kč.
Golf Variant se jeví jako jeden z favoritů našeho testu; uvidíme, jak v konfrontaci obstojí
Tak tedy vypadá startovní pole našeho velkého srovnávacího testu. Příští týden už půjde do tuhého. Budeme totiž srovnávat prostornost, praktičnost a variabilitu – tedy vlastnosti, o které jde u kombíků především.