Kapitoly článku:
Rodinná výzva II: Dětská sedačka
Zde jsme žádné velké rozdíly ani komplikace nečekali. Jak jsme se mýlili! Zatímco střed pole na tom byl přibližně stejně, některá auta snadností instalace dětské sedačky vynikala – a jedno se ukázalo být naprostou katastrofou.
Náš úkol by triviální: namontovat postupně do všech aut dětskou sedačku systému Isofix a subjektivně přitom ohodnotit přístupnost, snadnost samotného zacvaknutí do úchytů Isofix a dostupnost kotevních bodů Top Tether, do kterých se zahákne spona bezpečnostního popruhu sedačky.
Bezproblémový střed pole: Hyundai, Kia a s mírným odstupem také Opel; umístění Top Tether ve Fordu Focusu, Hondě Civic a Hyundai i30
Korejské duo Hyundai i30 / Kia Ceed má zadní sedadla řešená shodně, proto je vezmeme najednou. Dveře se nechají otevřít přiměřeně doširoka, úchyty Isofix jsou viditelné, nemusíte je složitě nahmatávat hluboko pod čalouněním.
Kotvící oka Top Tether jsme našli nikoliv na zadní straně opěradel jako u většiny konkurentů, ale na podlaze zavazadlového prostoru. To by mohl být problém, pokud potřebujete převážet předmět, který zabere většinu ložné plochy. S instalací ani demontáží sedačky problém nebyl, chytla se snadno na první nasunutí a stejně dobře šla i uvolnit.
Ve Fordu ani Hyundai se Isofix neschovává hluboko pod čalouněním; Honda zaslouží zvláštní pochvalu za extrémně široký úhel otevírání zadních dveří
Ford Focus je při manipulaci se sedačkou pocitově užší, úchyty Isofix jsou však umístěné výborně, i když na pohled vypadají schované. Stačí položit sedačku na sedák, zasunout dozadu, a zacvakne se v podstatě sama. Top Tether v polovině zadní strany opěradla je zcela standardní. Aby se ale dětská sedačka opřela celou plochou o opěradlo, museli jsme ve Focusu vytáhnout hlavovou opěrku.
Nejlepší přístup nabízí Honda
Bezproblémová montáž i demontáž sedačky nás čekala v Hondě Civic, která nás navíc potěšila vynikajícím přístupem díky extrémně širokému úhlu otevření zadních dveří. Pro usazování a vysazování dítěte je to mimořádný benefit a mnozí by ho mohli považovat za důležitější než samotnou montáž či demontáž sedačky.
Podstatně horší přístup přes úzké zadní dveře poskytuje Opel Astra. Jeho úchyty Isofix jsou navíc hodně utopené pod čalouněním, takže zejména při demontáži jsme si trochu odřeli klouby. Líbilo se nám ale umístění Top Tether ok vysoko na opěradle. Nijak oslnivě na tom není ani Toyota Auris. Má podobně úzké zadní dveře s malým úhlem otevření a podobně utopené úchyty. I zde byla zejména demontáž pracnější, než by se nám líbilo.
Francouzi zklamali
Při pohledu na široké zadní dveře jsme si hodně slibovali od Peugeotu, realita nás však zklamala. Důvod první – úchyty Isofix se nacházejí nepochopitelně vysoko, takže sedačku musíte při montáži nadlehčovat rukama. Jen si zkuste držet v omezeném prostoru tak těžkou a neskladnou věc a přitom se trefovat na kovová oka schovaná pod čalouněním. Zcela tragické a nedomyšlené je pak umístění Top Tether.
Nacházejí se v podlaze za zadními opěradly, přibližně ve stejných místech jako v Hyundai i 30 a Kie Ceed. Ale ouha! Samotné oko je ukryté pod podlahou. Nejdříve musíte provléct sponu štěrbinou v podlaze, poté podlahu nadzvednout, ponořit se do kufru a v nepřehledném, mizerně přístupném místě víceméně pohmatu zaháknout sponu do oka. Tohle konstruktéři Peugeotu vysloveně odflákli!
Konstruktéři Peugeotu to rodičům příliš neusnadňují: úchyty Isofix jsou podivně vysoko a pojistné oko musíte hledat pod podlahou zavazadelníku
Do 308 jsme ale sedačku přes všechny nesnáze dostali, což je víc, než můžeme říct o Renaultu Mégane. Už pohřbení úchytů Isofix hluboko v čalounění nevěstí nic dobrého – a vskutku, sedačka sveřepě odolává pokusům o zacvaknutí. Pravá (vnější) strana se ještě občas chytí, ale levá ne a ne. Pohmatem se nám zdá, jakoby úchyty měly špatnou rozteč, ale může jít o iluzi.
Po chvíli marného snažení mě jeden z pomocníků odhání s tím, že doma přehazuje sedačky pořád (což já ostatně také, ale to on nevěděl). Jeho sebejistý výraz se po desítkách sekund marného zápolení mění v údiv a poté ve viditelné rozhořčení. Nakonec to zkoušíme ještě společnými silami, opět však marně.
Nebudeme říkat, že sedačka do Renaultu Mégane namontovat nejde, protože to nevíme jistě. Budeme jen konstatovat, že naše zásoby zručnosti a trpělivosti na tuto výzvu nestačily.
Možná je to naší nešikovností, ale do Méganu jsme dětskou sedačku nedostali ani po několika minutách snažení; ostatní auta kladou na zručnost řidičů-otců menší nároky
Naprostý opak představují tři zástupci koncernu VW. Seat Leon, Škoda Octavia a Volkswagen Golf se v tomto neliší, proto je vezmeme všechny společně. Úchyty Isofix se v jejich případě neschovávají pod čalouněním, ale jsou umístěné v plastových zápustích opatřených plastovou krytkou. Tu snadno vycvaknete bez použití nářadí a stejně snadno ji zase nacvaknete zpět.
Instalace dětské sedačky je proto úžasně snadná. Prostě ji položíte na sedadlo háky k úchytům (jejichž umístění nemusíte hádat nebo zkoušet hmatem, máte rovnou na očích), zatlačíte kousek dozadu – a je to. Přístup je bez výhrad, zrovna tak umístění Top Tether ok na opěradlech. Při pohledu na fotografie vás možná napadne, že plastová pouzdra úchytů Isofix tlačí při sezení, ale není to tak.
Koncernoví příbuzní Leon ST, Octavia Combi i Golf Variant mají upevnění dětské sedačky řešené shodně – a s náskokem nejlépe v testu
Přinejmenším v otázce instalace dětské sedačky hraje koncernové trio jinou ligu než zbytek pole a s náskokem v této disciplíně vítězí.
Závěrečné hodnocení
V bodovém součtu dnešního dílu vychází opět nejlépe Octavia, což u disponovaných čtenářů nepochybně posílí jejich konspirativní vidění světa, ale tohle jsme předem netušili ani my. Ostatně spíš než o celkový výsledek doporučujeme zajímat se o každou disciplínu zvlášť – pro někoho může být snadná instalace sedačky rozhodující, protože ji často přehazuje z auta do auta, jinému na ní nemusí záležet vůbec. A test s kočárkem samozřejmě postrádá jakákoliv tvrdá data, leccos však naznačuje o reálné využitelnosti jednotlivých zavazadelníků pro přepravu neskladných břemen.
Testovaný vůz |
Kočárek |
Dětská sedačka |
Hodnocení v kategorii |
Škoda Octavia |
45 |
50 |
95 |
Honda Civic |
35 |
45 |
80 |
Kia Cee'd |
40 |
43 |
83 |
Peugeot 308 |
50 |
25 |
75 |
Hyundai i30 |
40 |
43 |
83 |
VW Golf |
35 |
50 |
85 |
Ford Focus |
43 |
40 |
83 |
Renault Mégane |
40 |
0 |
40 |
Toyota Auris |
38 |
38 |
75 |
Seat Leon |
35 |
50 |
85 |
Opel Astra |
38 |
38 |
75 |
Celkové pořadí se od minulého dílu téměř nezměnilo – i proto, že jsme oběma dnešním zkouškám přisoudili jen doplňkovou váhu. Peugeot 308 ovšem kvůli nešťastnému upínání dětské sedačky pár bodů ztratil a přišel tak o třetí místo, o které se posledně dělil s Kiou.
Není ale všem dnům konec, příští týden se může pořadí dramaticky promíchat. Dojde totiž na hodnocení motorů, jízdních vlastností a kultivovanosti. Už teď můžeme prozradit, že o překvapení nebude nouze.