Výhodou je, že předem přesně víte, s jakými kostičkami budete hrát, což přípravu na odjezd zjednodušuje.

Výhodou je, že předem přesně víte, s jakými kostičkami budete hrát, což přípravu na odjezd zjednodušuje.

208
Fotogalerie

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Interiér, prostor, zavazadelník

Kapitoly článku:


Jak jsme měřili rozměry

Prostor, je věc, která nás zajímá ze všeho nejvíc. Následující hodnocení vychází z námi naměřených údajů. Rychle se ukázalo, že zde existuje velký problém. Pokud chcete měřit podélný prostor a výšku pro hlavu, nemáte pevný bod, který by byl pro všechna auta stejný a od kterého byste se mohli odrazit. Měřit od palubní desky nemá cenu (každá je jiná), stejně jako měřit výšku od podlahy (na podlaze nesedíme).

Proto před každým měřením nastavil kolega Dalibor, který psal mj. články o správném sezení v autě, pozici za volantem podle sebe, čímž stanovil onen postrádaný pevný bod. Dbal přitom na to, aby měl v dosahu všechny ovládací prvky a viděl pokud možno na co největší část přístrojů (to se týká zejména Peugeotu 308). Dalibor měří 180 cm.

Vnější rozměry testovaných vozů v milimetrech:

Testovaný vůz Délka Šířka Výška Rozvor
Ford Focus Kombi 4 556 1 823 1 505 2 648
Honda Civic Tourer 4 535 1 770 1 465 2 595
Hyundai i30 kombi 4 485 1 780 1 500 2 650
Kia Cee'd SW 4 505 1 780 1 485 2 650
Opel Astra ST 4 698 1 814 1 535 2 685
Peugeot 308 SW 4 585 1 804 1 470 2 730
Renault Mégane Grandtour 4 567 1 804 1 507 2 703
Seat Leon ST 4 535 1 819 1 454 2 636
Škoda Octavia Combi 4 659 1 814 1 465 2 686
Toyota Auris Touring Sports 4 560 1 760 1 475 2 600
Volkswagen Golf Variant 4 562 1 799 1 481 2 635

Rozměry vpředu: Když největší je pouze velký

Kdybychom měli dát jen na dojem, byla by favoritem ve všech disciplínách týkajících se rozměrů bez debat Octavia Combi. Když sedíte za jejím volantem, vnímáte množství prostoru kolem sebe. Je to hodně velký rozdíl třeba oproti Hondě Civic Tourer. Přesto platí, že se nám co do šířky interiéru celá kategorie vešla do rozmezí čtyř centimetrů (146-150 cm). A překvapivě nejširší není Octavia. Širší je VW Golf i Opel Astra a nakonec i Leon se Octavii vyrovná, což byste určitě podle dojmů netipovali.

S otázkou prostoru pro hlavu je to složitější. Měřili jsme prostor od sedadla v nejnižší možné pozici po strop. Zde vidíte jako celkem jasného vítěze Seat Leon, který o plných deset centimetrů porazil rozměrově větší Octavii. To však vyplývá spíše z umístění sedadel vůči karoserii. Pravda je ale taková, že když přesednete z Leonu do Octavie, máte pocit, jako kdybyste seděli na židli v kuchyni u stolu.

Škoda Octavia tak pouze budí dojem nejprostornějšího auta, ve finále ale vedle sebe má hodně zdatných konkurentů. Nejméně prostoru (příčně i na výšku) nabídne podle očekávání Honda Civic. Auto je velmi nízké, příčný prostor výrazně omezují plastové výlisky ve dveřích, které navazují na palubní desku. 

Testovaný vůz Šířka v úrovni loktů Prostor od sedáku po strop vpředu  Délka sedáku vpředu  Výška opěradla vpředu
VW Golf 150 cm 100 cm 49 cm 64 cm
Opel Astra 149 cm 99 cm 51 cm 62 cm
Hyundai I30 148 cm 98 cm 51 cm 65 cm
Kia Cee'd 148 cm 103 cm 52 cm 63 cm
Peugeot 308 148 cm 101 cm 53 cm 62 cm
Seat Leon 148 cm 109 cm 52 cm 65 cm
Škoda Octavia 148 cm 99 cm 50 cm 64 cm
Renault Mégane 147 cm 98 cm 47 cm 60 cm
Toyota Auris 147 cm 98 cm 50 cm 60 cm
Ford Focus 146 cm 101 cm 52 cm 64 cm
Honda Civic 146 cm 97 cm 47 cm 58 cm

Vzadu bez překvapení

Pokud se podíváme na druhou řadu sedadel, a tedy hodně sledovaný podélný prostor ve druhé řadě, zde se překvapení nedočkáme. Nejvíce místa pro nohy nabízí Škoda Octavia. Mezi sedákem a opěradlem 180 cm vysokého řidiče bylo naměřeno 30 cm. Naopak nejméně místa najdou zadní cestující v Opelu Astra (17 cm).

Samozřejmě by ale tato čísla nebyla zcela vypovídající, kdybychom nepřidali údaj o délce zadního sedáku. Není zcela bez zajímavosti, že právě u Octavie nám vyšel zadní sedák jako nejkratší. Jistou představu nám pak může dát teoretická hodnota získaná součtem obou rozměrů. Ovšem pozor, je potřeba zdůraznit slovo „teoretická“. Není zde totiž zohledněn sklon zadního sedáku a svou roli bude hrát také jeho přesný tvar. Proto berme udávaná čísla a pořadí spíše jako orientační.

Graf_podelnyprostor.png

Ne tak ovšem u příčného prostoru a prostoru pro hlavu. Tyto rozměry už jsou jasně dané. Jako nejširší vzadu se ukázala překvapivě Kia Cee'd. Nejméně místa vzadu pak nabízí v příčném směru Focus.

Prostor pro hlavu je velmi vyrovnaný. Z průměru v negativním smyslu vybočil pouze Auris. Pro přesnost dodejme, že u i30, která dostala do výbavy velké střešní okno, jsme měřili po strop, nikoliv ke sklu nebo krycí roletce.

Testovaný vůz Šířka v úrovni loktů vzadu Teoretický prostor Podélný prostor
Kia Cee'd 146 cm 73 cm 24 cm
Honda Civic 145 cm 69 cm 23 cm
Škoda Octavia 145 cm 75 cm 30 cm
Hyundai i30 144 cm 74 cm 26 cm
Seat Leon 144 cm 71 cm 25 cm
Renault Mégane 143 cm 69 cm 22 cm
VW Golf 143 cm 71 cm 22 cm
Opel Astra 142 cm 66 cm 17 cm
Peugeot 308 142 cm 73 cm 25 cm
Toyota Auris 142 cm 69 cm 21 cm
Ford Focus 141 cm 71 cm 22 cm
Testovaný vůz Délka sedáku Výška opěradla Výška od sedáku po strop
Kia Ceed 49 cm 60 cm 97 cm
Honda Civic 46 cm 65 cm 93 cm
Škoda Octavia 45 cm 66 cm 97 cm
Hyundai i30 48 cm 64 cm 96 cm
Seat Leon 46 cm 64 cm 94 cm
Renault Mégane 47 cm 61 cm 94 cm
VW Golf 49 cm 68 cm 96 cm
Opel Astra 49 cm 62 cm 96 cm
Peugeot 308 48 cm 66 cm 95 cm
Toyota Auris 48 cm 62 cm 91 cm
Ford Focus 49 cm 57 cm 97 cm

Nejvíc ale stejně řeknou obrázky. Podívejte se, jak se našim figurantům sedělo na zadních sedadlech testovaných vozů:

kombi_033.jpgkombi_034.jpgkombi_035.jpgkombi_036.jpgkombi_037.jpgkombi_038.jpgkombi_039.jpgkombi_040.jpgkombi_041.jpgkombi_042.jpgkombi_043.jpg
Praktická ukázka prostoru na zadních sedadlech. Levý figurant měří 189 cm, prostřední má 173 cm a ten černý vpravo je vysoký 193 cm. Podle jejich hodnocení se ve třech vzadu nejlépe sedí ve Škodě Octavii, Kie Cee'd a VW Golfu

K hodnocení druhé řady sedadel přidejme ještě poznámku o rozměrech vstupního otvoru zadních dveří. Měřili jsme maximální šířku a maximální výšku. Zde trochu překvapivě zabodoval Renault Mégane s výškou 98 cm a šířkou 86 cm. Podobně na tom je také Octavia (95 cm, 86 cm) a Volkswagen Golf (95 cm, 84 cm). Naopak nejhorší je Honda Civic (94 cm, 72 cm) a Opel Astra (96 cm, 71 cm). Jde o maximální hodnoty. Konkrétní tvar dveří najdete na přiložených fotografiích.

Testovaný vůz Maximální šířka druhých dveří Maximální výška druhých dveří
Renault Mégane 86 cm 98 cm
Škoda Octavia 86 cm 95 cm
VW Golf 84 cm 95 cm
Kia Cee'd 77 cm 98 cm
Seat Leon 77 cm 93 cm
Toyota Auris 77 cm 98 cm
Ford Focus 76 cm 97 cm
Hyundai i30 77 cm 98 cm
Peugeot 308 74 cm 95 cm
Honda Civic 72 cm 94 cm
Opel Astra 71 cm 96 cm
kombi_045.jpgkombi_046.jpgkombi_047.jpgkombi_048.jpgkombi_049.jpgkombi_050.jpgkombi_051.jpgkombi_052.jpgkombi_053.jpgkombi_054.jpgkombi_055.jpg
Rozměry jsou jedna věc, ale v praxi záleží také na tvarech dveřního otvoru a úhlu otevření dveří

Doporučujeme

Články odjinud