Kapitoly článku:
Jak jsme měřili rozměry
Prostor, je věc, která nás zajímá ze všeho nejvíc. Následující hodnocení vychází z námi naměřených údajů. Rychle se ukázalo, že zde existuje velký problém. Pokud chcete měřit podélný prostor a výšku pro hlavu, nemáte pevný bod, který by byl pro všechna auta stejný a od kterého byste se mohli odrazit. Měřit od palubní desky nemá cenu (každá je jiná), stejně jako měřit výšku od podlahy (na podlaze nesedíme).
Proto před každým měřením nastavil kolega Dalibor, který psal mj. články o správném sezení v autě, pozici za volantem podle sebe, čímž stanovil onen postrádaný pevný bod. Dbal přitom na to, aby měl v dosahu všechny ovládací prvky a viděl pokud možno na co největší část přístrojů (to se týká zejména Peugeotu 308). Dalibor měří 180 cm.
Vnější rozměry testovaných vozů v milimetrech:
Testovaný vůz |
Délka |
Šířka |
Výška |
Rozvor |
Ford Focus Kombi |
4 556 |
1 823 |
1 505 |
2 648 |
Honda Civic Tourer |
4 535 |
1 770 |
1 465 |
2 595 |
Hyundai i30 kombi |
4 485 |
1 780 |
1 500 |
2 650 |
Kia Cee'd SW |
4 505 |
1 780 |
1 485 |
2 650 |
Opel Astra ST |
4 698 |
1 814 |
1 535 |
2 685 |
Peugeot 308 SW |
4 585 |
1 804 |
1 470 |
2 730 |
Renault Mégane Grandtour |
4 567 |
1 804 |
1 507 |
2 703 |
Seat Leon ST |
4 535 |
1 819 |
1 454 |
2 636 |
Škoda Octavia Combi |
4 659 |
1 814 |
1 465 |
2 686 |
Toyota Auris Touring Sports |
4 560 |
1 760 |
1 475 |
2 600 |
Volkswagen Golf Variant |
4 562 |
1 799 |
1 481 |
2 635 |
Rozměry vpředu: Když největší je pouze velký
Kdybychom měli dát jen na dojem, byla by favoritem ve všech disciplínách týkajících se rozměrů bez debat Octavia Combi. Když sedíte za jejím volantem, vnímáte množství prostoru kolem sebe. Je to hodně velký rozdíl třeba oproti Hondě Civic Tourer. Přesto platí, že se nám co do šířky interiéru celá kategorie vešla do rozmezí čtyř centimetrů (146-150 cm). A překvapivě nejširší není Octavia. Širší je VW Golf i Opel Astra a nakonec i Leon se Octavii vyrovná, což byste určitě podle dojmů netipovali.
S otázkou prostoru pro hlavu je to složitější. Měřili jsme prostor od sedadla v nejnižší možné pozici po strop. Zde vidíte jako celkem jasného vítěze Seat Leon, který o plných deset centimetrů porazil rozměrově větší Octavii. To však vyplývá spíše z umístění sedadel vůči karoserii. Pravda je ale taková, že když přesednete z Leonu do Octavie, máte pocit, jako kdybyste seděli na židli v kuchyni u stolu.
Škoda Octavia tak pouze budí dojem nejprostornějšího auta, ve finále ale vedle sebe má hodně zdatných konkurentů. Nejméně prostoru (příčně i na výšku) nabídne podle očekávání Honda Civic. Auto je velmi nízké, příčný prostor výrazně omezují plastové výlisky ve dveřích, které navazují na palubní desku.
Testovaný vůz |
Šířka v úrovni loktů |
Prostor od sedáku po strop vpředu |
Délka sedáku vpředu |
Výška opěradla vpředu |
VW Golf |
150 cm |
100 cm |
49 cm |
64 cm |
Opel Astra |
149 cm |
99 cm |
51 cm |
62 cm |
Hyundai I30 |
148 cm |
98 cm |
51 cm |
65 cm |
Kia Cee'd |
148 cm |
103 cm |
52 cm |
63 cm |
Peugeot 308 |
148 cm |
101 cm |
53 cm |
62 cm |
Seat Leon |
148 cm |
109 cm |
52 cm |
65 cm |
Škoda Octavia |
148 cm |
99 cm |
50 cm |
64 cm |
Renault Mégane |
147 cm |
98 cm |
47 cm |
60 cm |
Toyota Auris |
147 cm |
98 cm |
50 cm |
60 cm |
Ford Focus |
146 cm |
101 cm |
52 cm |
64 cm |
Honda Civic |
146 cm |
97 cm |
47 cm |
58 cm |
Vzadu bez překvapení
Pokud se podíváme na druhou řadu sedadel, a tedy hodně sledovaný podélný prostor ve druhé řadě, zde se překvapení nedočkáme. Nejvíce místa pro nohy nabízí Škoda Octavia. Mezi sedákem a opěradlem 180 cm vysokého řidiče bylo naměřeno 30 cm. Naopak nejméně místa najdou zadní cestující v Opelu Astra (17 cm).
Samozřejmě by ale tato čísla nebyla zcela vypovídající, kdybychom nepřidali údaj o délce zadního sedáku. Není zcela bez zajímavosti, že právě u Octavie nám vyšel zadní sedák jako nejkratší. Jistou představu nám pak může dát teoretická hodnota získaná součtem obou rozměrů. Ovšem pozor, je potřeba zdůraznit slovo „teoretická“. Není zde totiž zohledněn sklon zadního sedáku a svou roli bude hrát také jeho přesný tvar. Proto berme udávaná čísla a pořadí spíše jako orientační.
Ne tak ovšem u příčného prostoru a prostoru pro hlavu. Tyto rozměry už jsou jasně dané. Jako nejširší vzadu se ukázala překvapivě Kia Cee'd. Nejméně místa vzadu pak nabízí v příčném směru Focus.
Prostor pro hlavu je velmi vyrovnaný. Z průměru v negativním smyslu vybočil pouze Auris. Pro přesnost dodejme, že u i30, která dostala do výbavy velké střešní okno, jsme měřili po strop, nikoliv ke sklu nebo krycí roletce.
Testovaný vůz |
Šířka v úrovni loktů vzadu |
Teoretický prostor |
Podélný prostor |
Kia Cee'd |
146 cm |
73 cm |
24 cm |
Honda Civic |
145 cm |
69 cm |
23 cm |
Škoda Octavia |
145 cm |
75 cm |
30 cm |
Hyundai i30 |
144 cm |
74 cm |
26 cm |
Seat Leon |
144 cm |
71 cm |
25 cm |
Renault Mégane |
143 cm |
69 cm |
22 cm |
VW Golf |
143 cm |
71 cm |
22 cm |
Opel Astra |
142 cm |
66 cm |
17 cm |
Peugeot 308 |
142 cm |
73 cm |
25 cm |
Toyota Auris |
142 cm |
69 cm |
21 cm |
Ford Focus |
141 cm |
71 cm |
22 cm |
Testovaný vůz |
Délka sedáku |
Výška opěradla |
Výška od sedáku po strop |
Kia Cee’d |
49 cm |
60 cm |
97 cm |
Honda Civic |
46 cm |
65 cm |
93 cm |
Škoda Octavia |
45 cm |
66 cm |
97 cm |
Hyundai i30 |
48 cm |
64 cm |
96 cm |
Seat Leon |
46 cm |
64 cm |
94 cm |
Renault Mégane |
47 cm |
61 cm |
94 cm |
VW Golf |
49 cm |
68 cm |
96 cm |
Opel Astra |
49 cm |
62 cm |
96 cm |
Peugeot 308 |
48 cm |
66 cm |
95 cm |
Toyota Auris |
48 cm |
62 cm |
91 cm |
Ford Focus |
49 cm |
57 cm |
97 cm |
Nejvíc ale stejně řeknou obrázky. Podívejte se, jak se našim figurantům sedělo na zadních sedadlech testovaných vozů:
Praktická ukázka prostoru na zadních sedadlech. Levý figurant měří 189 cm, prostřední má 173 cm a ten černý vpravo je vysoký 193 cm. Podle jejich hodnocení se ve třech vzadu nejlépe sedí ve Škodě Octavii, Kie Cee'd a VW Golfu
K hodnocení druhé řady sedadel přidejme ještě poznámku o rozměrech vstupního otvoru zadních dveří. Měřili jsme maximální šířku a maximální výšku. Zde trochu překvapivě zabodoval Renault Mégane s výškou 98 cm a šířkou 86 cm. Podobně na tom je také Octavia (95 cm, 86 cm) a Volkswagen Golf (95 cm, 84 cm). Naopak nejhorší je Honda Civic (94 cm, 72 cm) a Opel Astra (96 cm, 71 cm). Jde o maximální hodnoty. Konkrétní tvar dveří najdete na přiložených fotografiích.
Testovaný vůz |
Maximální šířka druhých dveří |
Maximální výška druhých dveří |
Renault Mégane |
86 cm |
98 cm |
Škoda Octavia |
86 cm |
95 cm |
VW Golf |
84 cm |
95 cm |
Kia Cee'd |
77 cm |
98 cm |
Seat Leon |
77 cm |
93 cm |
Toyota Auris |
77 cm |
98 cm |
Ford Focus |
76 cm |
97 cm |
Hyundai i30 |
77 cm |
98 cm |
Peugeot 308 |
74 cm |
95 cm |
Honda Civic |
72 cm |
94 cm |
Opel Astra |
71 cm |
96 cm |
Rozměry jsou jedna věc, ale v praxi záleží také na tvarech dveřního otvoru a úhlu otevření dveří