Auta jsou jen stroje, tudíž jsou i poruchová. Občas se něco „rozsype“. Otázka dne zní, jak bychom se k tomu měli stavět.
Příklad Toyoty, která byla v těchto dnech očištěna z valné části nařčení řidičů v USA, že její vozy způsobily havárie, je poučný. Opět ukázal, jak snadno (a rádi) lidé skáčou na lep. Jak silná jsou média. A často nezodpovědná.
Drama před kamerami
Před jedenácti měsíci otevřela moderátorka Katherine Couricová večerní zpravodajskou relaci televizní stanice CBS příběhem Jima Sikese. Ten prohlásil, že v jízdě ztratil kontrolu nad svojí Toyotou Prius. I když brzdil, vůz se řítil dále. Záhy se prokázalo, že vše, co Sikes uvedl, byl výmysl. Tento realitní makléř se potýkal s velkými finančními problémy. Objevily se domněnky, že celý humbuk kolem své havárie vyvolal uměle, aby od Toyoty získal velké peníze jako odškodnění.
Toto odhalení ale lavinu nezastavilo, příběh „zrychlující Toyoty“ s chutí přebíralo stále více novinářů, začal žít vlastním životem. Zvláště když přibylo několik dalších vážných nehod řidičů ve vozech Toyota. Jedenáctiměsíční vyšetřování vedené National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) však prokázalo, že na vině těchto havárií nebyly problémy s elektronikou, jak se mnozí domnívali, ale nesprávně instalované či použité koberečky na podlaze a o ně zadrhávající pedály. NHTSA to prokázala ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA. Za nehody tak mohli buď prodejci nebo řidiči.
Další akceleraci příběh nabral, když se vyboural Mark Saylor - on a tři členové jeho rodiny ve vypůjčeném Lexusu ES 350 zahynuli. Reportérka CBS Sandra Hudgesová pustila do vysílání srdceryvné volání řidiče na linku 911, když se řítil více než stopadesátikilometrovou rychlostí vstříc smrti. Už ale nedodala, že na vině byl opět kobereček. Ve voze byl totiž jiný, který tam nepatřil, pro model Lexus RX. Vše ještě akcelerovalo, když Hughesová ve své další reportáži zmínila, že problému se začala věnovat The National Academy of Science. Ta připravovala studii o nechtěném zrychlování. Ovšem Hughesová už nedodala, že se studie věnuje všem automobilkám, nikoli jen Toyotě.
Popletené pedály
Závěry této studie dnes ještě nejsou známy. Ovšem málokdo předpokládá, že by se dobrala jiných závěrů, než NHTSA. Problémy kolem „nechtěného zrychlení“ jsou totiž studovány už roky. A závěry byly vždy ty samé. Na vině byli řidiči. Někteří lidé prostě v krizové situaci „zamrznou“, zpanikaří. Upřímně věří tomu, že šlapou na pedál brzdy, přitom šlapou na pedál plynu. Ostatně zažil jsem podobnou scénku sám, když na křižovatce ulic Milady Horákové a Patočkovy v Praze dostala řidička smyk na sněhu a začala se s vozem točit. Když už se zdálo, že je z nejhoršího venku, auto skoro stálo, najednou vystřelilo nepochopitelně vpřed a skončilo ve zdi. Přitom kdyby ta řidička nedělala nic, vše skončilo v pohodě, měla kolem sebe spoustu místa.
Nejhorší na celém případu Toyoty bylo, že ho také pomáhali roztáčet i takzvaní „bezpečnostní křižáci“, lidé z vlivné organizace Safety Research and Strategie. Možná v dobré víře, možná s postranními úmysly. To nikdo neví. Ale co se ví, že se chovali podivně. Sean Kane třeba s chutí vtipkoval o „odbornících“ z vládních agentur. Přitom asi zapomněl, že NASA, která se na vyšetřování také úzce podílela, kromě jiného poslala astronauty na Měsíc.
Už to tady bylo…
Celý humbuk kolem Toyoty připomíná silně jiný příběh, ten se týkal pneumatik značky Firestone, odehrál se před jedenácti lety. Objevilo se „odhalení“, že za sérií nehod byly zodpovědné pneumatiky Firestone. Po dlouhém vyšetřování se ale ukázalo, že na vině byly zcela banální příčiny - pneumatiky u havarovaných vozů byly buď podhuštěné nebo staré. A i tehdy se novináři příliš nestarali o to, co říkalo vedení Firestone. Stejně jako nyní v případě Toyoty.
Otázka dne tedy zní, proč je naopak dopřáváno sluchu „odborníkům“ plácajícím nesmysly a když je prokázáno, že se mýlili nebo přímo lhali, tak jim je slovo uděleno znovu. Přitom je očividné, že tak činí kvůli vlastnímu prospěchu. Za svá senzační vyjádření jsou totiž placeni. U médií je odpověď na otázku, proč tak činí, celkem zřejmá, každá taková „zpráva“ zvýší sledovanost, zdvihne prodeje.
Na závěr se musím ještě vrátit k tomu, že auta byla, jsou a budou vždy poruchová. Slovy jednoho ze zákonů Murphyho - Má-li se něco pokazit, tak se to pokazí. Otázka jiná je, jak se o tom píše a zdali ti, jichž se to týká, k tomu přistupují odpovědně.