Podle našeho měření je ale situace zcela opačná. Testovaná Mazda (modrá křivka) byla naopak rychlejší, přičemž s rostoucí rychlostí se rozdíl zvětšoval

Podle našeho měření je ale situace zcela opačná. Testovaná Mazda (modrá křivka) byla naopak rychlejší, přičemž s rostoucí rychlostí se rozdíl zvětšoval

Svého českého soupeře Mazda nakonec porazila také při testování brzd. Superb (červená křivka) ztrácel metry postupně, nemalou část ale nakonec odevzdal těsně před zastavením. Podobné věci se děly také třeba u dříve testovaného Volkswagenu Passat

Svého českého soupeře Mazda nakonec porazila také při testování brzd. Superb (červená křivka) ztrácel metry postupně, nemalou část ale nakonec odevzdal těsně před zastavením. Podobné věci se děly také třeba u dříve testovaného Volkswagenu Passat

174
Fotogalerie

Mazda6 Wagon AWD vs. Škoda Superb Combi 4x4: Otázka priorit

Kapitoly článku:


Dojmy z interiérů

Čísla hovoří jasně, ale o koupi auta rozhodují i subjektivní dojmy. Mazda6 své heslo o koni a jezdci promítla také do interiéru. Pocitově se zde sedí níže, posaz je sportovnější, pozice za volantem přirozenější a řidič je všemi ovladači více obklopen. Když si sem přesednete ze Škody Superb, máte najednou pocit stísněnosti, ale to je jen klam, který rychle pomine.

Superb je ryze praktický a v interiéru nic moc nevymýšlí. Palubní deska je zcela rovná, takže kabina vypadá vzdušnější. Jak už jsme si ale řekli, rozměrově se v první řadě oba soupeři moc neliší. V podstatě je to stejný případ, jaký předvedla Octavia ve srovnání se Seatem Leon. V Superbu se také sedí výše a nebudu přehánět, když napíšu, že z pozice řidiče se k vám začne pomalu, ale jistě vkrádat pocit z řízení dodávky. Minimálně pokud zrovna pendlujete mezi boleslavskou chloubou a japonským autem roku v ČR pro rok 2014.

_DSC0363.jpg_DSC0358.jpg_DSC0349.jpg_DSC0385.jpg_DSC0382.jpg_DSC0375.jpg
Superb je ergonomicky téměř bezchybný, uspořádání palubní desky dělá dojem vzdušnějšího interiéru. Mazdě taktéž není co vytknout, její orientace na řízení je ale patrná i uvnitř. Z místa řidiče to BUDE paradoxně menší Mazda, která vám dá pocit většího vozu

Ve Škodě jste za volantem více napřímení, máte většinu auta za sebou, sedíte blíže přední nápravě (to jsou všechno věci, které vám také promluví do pocitu z řízení) a kapota jako taková je poměrně malá. Je to paradox, ale větší Superb Combi působí na řidiče ve srovnání s Mazdou6 jako menší auto. Mazda navíc ještě přidá pocit větší robustnosti. Znovu je otázkou vašich priorit, co vám je příjemnější. Lepší pocit z řízení v Mazdě je vykoupen menším prostorem a také horším výhledem ven.

Mazda6 má ještě jednu výhodu. Testovaný naftový čtyřválec je kultivovanější a to i tehdy, pokud motor pracuje pod zátěží. Ne že by koncernové TDI bylo extra hlučné, ale když má trochu zabrat, v interiéru to bezpečně poznáte.

Akustickou pohodu v Superbu také narušují rázy plynoucí z přejezdů nerovností a to je věc, kterou Mazda zvládá podstatně lépe. Jenže zatímco ve Škodě hlučí podvozek pouze na špatné silnici, v japonském kombíku hlučí pořád. Odhlučnění podvozku obecně je jednou z výraznějších nevýhod testované Mazdy. Při běžném cestování po zachovalých silnicích je Superb uvnitř o poznání tišší (pokud zrovna nezrychlujete).

_DSC0258.jpg_DSC0259.jpg_DSC0260.jpg_DSC0261.jpg_DSC0276.jpg_DSC0289.jpgVelké rozdíly panují u motorů, byť to v cenících vypadá tak, že obě jednotky nabízejí shodných 110 kW (150 k). Čtyřválec Mazdy je tišší a kultivovanější, nepotřebuje dolévat močovinu a všeobecně má větší chuť do práce. Superb může naopak nabídnout trochu nižší spotřebu

Není 150 koní, jako 150 koní

Podle základních údajů se zdá, že jsou oba motory v podstatě stejné. V každém ceníku najdete jako maximum 110 kW (150 k), přítomnost šestistupňového manuálu a pohon všech kol pracující s mezinápravovou spojkou. Jenže není 150 koní jako 150 koní. Vždyť už na začátku jsme psali, že když dva dělají totéž...

Škoda se spoléhá na koncernový dvoulitr opatřený jedním turbem s parametry 110 kW (150 k) a 340 Nm. Mazda6, přestože také dává k dispozici tabulkově relativně slabých 110 kW (150 k), už pracuje s dvakrát přeplňovaným motorem, který má navíc o dvě deci více a může profitovat z vyššího točivého momentu. Upřímně mne mrzí, že jsme nestihli během testu vyrazit na válcovou zkušebnu. Porovnat průběhy obou jednotek by jistě bylo velmi zajímavé.

_DSC0319.jpg_DSC0340.jpg
Při jízdě vytahuje Mazda své trumfy, které jsou podobně těžkého kalibru, jako tomu bylo v případě Superbu u vnitřního prostoru. Dvakrát přeplňovaný a objemnější čtyřválec jede v každém spektru otáček lépe než koncernový dvoulitr

Pocitově není o lepší volbě nejmenších pochyb. Mazda totiž jede v každém spektru otáček lépe. Motor rychleji zabere, má silnější střední pásmo a skončí své představení později než agregát od koncernu VW. Když nic jiného, tak nabídne i podstatě rychlejší odezvu na plyn.

Možná, že nakonec faktické rozdíly ve výkonu a maximálním točivém momentu nejsou tak propastné, právě rychlejší odezva ale zapříčiní výrazně lepší pocit z řízení. Mazda vám bude připadat jako rychlejší, respektive Superb jako takový poněkud líný. Nic na tom nezmění ani aktivace režimu jízdy Sport, která odezvu na plyn motoru TDI dále přiostří. Jenže Mazda i tak pořád reaguje lépe. 

V následující kapitole se můžete přesvědčit o skutečnosti, že pocity větší dynamiky při řízení Mazdy6 nebyly jen náš subjektivní dojem. Při porovnání dynamiky testovaných automobilů bylo japonské kombi opravdu rychlejší. 

_DSC0284.jpg_DSC0275.jpg_DSC0273.jpg_DSC0288.jpg_DSC0286.jpg_DSC0290.jpg

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud