Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

151
Fotogalerie

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Kapitoly článku:


Motor: Jednoznačně Mazda

Když postoupíme k technice, začíná to být opravdu zajímavé. Cenově nejdostupnější Mazda2 používá čtyřválec o objemu 1496 cm3, který nabídne 55 kW (75 k) dostupných při šesti tisících otáček a vrchol točivého momentu 135 Nm (při 3800 ot./min). Především hodnota točivého momentu stojí za pozornost. Nikdo ze zbývající dvojice podobné číslo nabídnout nedokáže.

Litrový tříválec MPI použitý ve Fabii sice také umí 55 kW (75 k), a to při 6200 ot./min, jeho vrchol točivého momentu ale skončí už na 95 Nm (3000-4300 ot./min). Jak se dalo očekávat, příliš pružná tato jednotka nebude, ale Škoda to kompenzuje kratšími převody, takže vám v praxi nakonec nebude Fabia připadat o tolik pomalejší.

fabia_mazda-94.jpgfabia_mazda-78.jpgfabia_mazda-41.jpg
Fabia nastoupila do tohoto souboje s malým tříválcem. Mazda nabízí stejný výkon z podstatně většího motoru a při jízdě to je znát. Nejsilnější je ale z této trojice Kia

Tedy alespoň v případě, že se nevydáte za hranice města. Kia Rio používá čtyřválec s objemem 1248 cm3. Ten je výkonnější než u zbývajících soupeřů. Jeho parametry činí 62 kW (84 k) při 6000 ot./min a 121 Nm dostupných při 4000 ot./min.   

V praxi se nejlépe jezdí s Mazdou2. Vzpomínám si, jak jsme na mezinárodní prezentaci testovali základní motor a považovali ho za výkonnější variantu. Patnáctistovka je velmi pružná, zatahuje už zhruba při 3500 ot./min a svůj zátah vystupňuje až k šesti tisícům. Točit tento motor je zábava, na straně druhé jeho větší rozsah použitelných otáček je při řízení velmi příjemný. Jednoduše řečeno, řidič velmi snadno zapomene na to, že řídí nejslabší verzi, která má pouze 55 kW.

Bylo by to všechno naprosto dokonalé, kdyby Mazda nenasadila dlouhatánské převody. Motor lze vytočit na 6500 ot./min, což při jízdě na dvojku znamená 110 km/h. Na trojku se v pohodě rozjedete na 160 km/h a pořád točíte pouze 6000 ot./min, tedy nejste na omezovači. Dlouhé převody trochu dynamiku sráží, ale výsledek je pořád vzhledem k ostatním soupeřům nadprůměrný.

fabia_mazda-114.jpgfabia_mazda-115.jpg
Největší motor znamená také nejvíce točivého momentu a největší pružnost. Mazda2 má ale oproti zbývající dvojici výrazně delší převody

Škoda Fabia 1.0 MPI jde na věc úplně jinak. Převody její pětistupňové manuální převodovky jsou podstatně kratší. Na dvojku zvládne 80 km/h, trojka se zastaví na 120 km/h. Mimo město nejezdí tato verze zdaleka tak přesvědčivě jako Mazda2, ale dokud se budete pohybovat v městských ulicích, nebude vám chybět absolutně vůbec nic. Fabia s tříválcem pod kapotou je do zhruba 100 km/h stále relativně svižné auto. Tříválec je navíc výborně utlumen.

fabia_mazda-122.jpgfabia_mazda-120.jpg
Tříválec ve Fabii není žádná tragédie. I tato verze zvládne svižnou jízdu, byť to samozřejmě není tak zajímavé svezení jako s Mazdou2

Také Kia Rio používá kratší převody než Mazda (na dvojku jede 90 km/h, na trojku 140 km/h), ale motor potřebuje vyšší otáčky k tomu, aby se dal pořádně do práce (zhruba od 4000 ot./min výše). Pak je zajímavější, živější a lépe reaguje na plyn než Mazda, ale než se tam dostane, není tak snaživý jako benzinová patnáctiskovka z Japonska. Ze všech tří soupeřů je také motor v Riu nejhůře odhlučněný.

Už po krátkých projížďkách se prezentovala základní Mazda2 jako auto, které zvládne mnohem více než pouze městské cestování. Vypadá to, že půjde o kompaktního univerzála. Uvidíme, zda to potvrdí také další části testu.

fabia_mazda-116.jpgfabia_mazda-118.jpg
Rio je opravdu nejživější, ale musíte motor pořádně vytočit. Na pružnost Mazdy ani přes svůj vyšší výkon a kratší převody Rio nemá

Velmi podobná spotřeba

Každý sice nabízí jiný motor, ale spotřeby se nakonec zas tak neliší. Litrová Fabia se ukázala jako nejúspornější možností pro jízdu v městských zácpách, když zvládla testovací trasu složenou z nemalé části také z poskakování v koloně za 6,4 l/100 km. Mazda i Kia hlásily o tři desetiny litru vyšší hodnoty. Jenže jakmile se vyjede mimo město, karta se obrací.

Litrový tříválec má s Fabií více práce. Brzdou provozu nebudete, to ani náhodou, nicméně motor se musí více snažit a navíc ho zpřevodování drží ve vyšších otáčkách. Při 130 km/h točí tříválec na pětku 4250 ot./min. Sympatické ovšem je, že navzdory takto vysokým otáčkám panuje v interiéru pořád příkladné ticho. Motor v podstatě neslyšíte.

Spotřebu mimo město jsme zkoušeli na trase dlouhé 70 km, přičemž drtivá většina byla dálnice, kterou jsme jeli rychlostí 130 km/h. Menší část ale připadla také na 80 km/h a pár kilometrů vedlo ještě po městě. Fabia v takovém režimu skončila na 6,8 l/100 km, Rio se dostalo o destinku výše.

fabia_mazda-119.jpgfabia_mazda-123.jpgfabia_mazda-133.jpg
Ve městě je nejúspornější litrový tříválec, jízdu mimo město zvládá nejlépe základní Mazda. Obecně ale platí, že navzdory rozdílným motorům je spotřeba dosti podobná

Kia nemá problémy s dálnicí, výkonnější motor je znát, ale paradoxně se jako lepší volba jevila Fabia. Přestože Rio točí na pětku při 130 km/h 3700 ot./min, v interiéru panuje větší hluk a hlavně do něj už proniká zvuk motoru. Není to tragédie, ale děje se tak ve větší míře než u Mazdy a Fabie.

Mimo město Mazda2 naplno ukázala, v čem je nejsilnější. Na pětku točí motor při 130 km/h pouze 3500 ot./min, ale díky tomu, že to je oblast maximálního točivého momentu, nenutí vás ani větší stoupání okamžitě přeřazovat na nižší rychlost. I Mazda je perfektně odhlučněna a navíc vykázala nejnižší spotřebu, když zvládla danou trasu za 6,4 l/100 km. 

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud