Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

151
Fotogalerie

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Kapitoly článku:


Design prodává, to je známé pravidlo, které nabírá na důležitosti, pokud si uvědomíme, že tato malá auta míří kromě jiných také na mladé zákazníky. Nejvíce takovým zájemcům vyjde vstříc Fabia, kde si můžete vybrat z velkého množství variant zahrnujících i různě barevná kola nebo dvoubarevnou karoserii. To asijská konkurence nabídnout neumí.

Nejhezčí je Mazda

Přesto jsme se ale v redakci velmi snadno a rychle shodli na tom, komu udělit titul nejhezčího automobilu. Nejvíce se nám líbí nová Mazda2. Svým způsobem je to už na první pohled absolutní protiklad k hranaté Fabii. Mazda sází na oblé linie a poměrně dlouhou kapotu. Auto vypadá velmi dynamicky i na základních plecháčích a především vypadá jinak. V záplavě Fabií se určitě neztratí.

fabia_mazda-25.jpgfabia_mazda-26.jpgfabia_mazda-27.jpg
Je hezčí Kia Rio, Mazda2 nebo Škoda Fabia? Nám se nejvíce líbí Mazda, ale ani ostatní modely nevypadají zle. Fabia navíc umí být i dvoubarevná

Zajímavá je ale také Kia, která už od začátku testu dokazuje, že na odpis ještě opravdu není. Své roky na trhu maskuje velmi úspěšně a na pohled nevypadá vůbec zastarale. Facelift, který pozměnil přední část, se povedl a ani o tomto automobilu nelze říci, že by snad byl designově nezajímavý nebo dokonce ošklivý.

Na pohled vypadá Kia jako největší, Mazda2 naopak působí jako nejkompaktnější, ale realita je úplně jiná. Dvojka je ze všech tří nejdelší (4060 mm) a nejvyšší (1495 mm). Kia Rio je naopak nejnižší (1455 mm) a spolu s Mazdou nabízí shodný rozvor náprav 2570 mm, což je přesně o deset centimetrů více než to, s čím přichází Fabia.

S šířkou karoserie je to poněkud komplikovanější, protože Mazda udává pouze šířku včetně zrcátek, Kia pro změnu nabídne pouze šířku karoserie bez zrcátek. Pro nás ale nakonec stejně bude nejdůležitější údaj o vnitřní šířce, který si měříme sami a ke kterému se velmi brzy dostaneme.

Fabia umí hrát na efekt

Škodě se u nové Fabia podařilo vytvořit interiér, který vypadá na první pohled velmi hodnotně. Až po bližším zkoumání člověk zjistí, že je zde tvrdých plastů snad až příliš a některé věci jako třeba výplně dveří, kde najdete jen absolutní minimum čalounění, působí opravdu levným dojmem. Mazda2 je v tomto směru pravý opak.

fabia_mazda-103.jpgfabia_mazda-104.jpg
Interiér Fabie vypadá na první pohled velmi hodnotně a je plný praktických detailů. Po bližším zkoumání ale najdete snad až příliš tvrdých plastů

Podle fotek se kabina může zdát jako obyčejná, částečně to je dáno také horší výbavou ve srovnání s Fabií, ale materiály jako takové jsou lepší. Mazda2 jako jediná z této trojice nabídne čalounění i na dveřích, což výsledný dojem trochu vylepší.

Zpracování bych hodnotil na deset bodů z deseti, nebýt drobného detailu v podobě pohyblivého středového tunelu. Stačí se trochu opřít nohou a konzole spojující panel klimatizace a řadicí páku se prohne. Jestli něco v Mazdě začne vrzat, tak to bude tahle část.

fabia_mazda-65.jpgfabia_mazda-66.jpg
Mazda2 naopak na první dojem asi příliš neuchvátí, ale pro řidiče je její interiér nejlepší. Škoda prohřešků ve zpracování 

Mazda2 pak pár bodů ztratí také za odkládací přihrádky, kterých nenabídne tolik jako Fabia a třeba loketní opěrka v první řadě sedadel zde zcela chybí, stejně jako možnost odložit nějakou drobnost v momentě, kdy se usadíte do druhé řady sedadel. Na místo přihrádky ve dveřích se nastěhoval reproduktor.

Prim nejlacinějšího interiéru získává přesně podle očekávání Kia Rio. Je ale potřeba zdůraznit, že o zas tak strašnou tragédii se nejedná a hlavně že celkové zpracování není vůbec špatné. Ostudou pro Rio ale budiž zpracování dveří. Mazda2 je má čalouněné částečně, Fabia dala čalounění alespoň na loketní opěrku ve dveřích, Rio vám jednoduše nedopřeje vůbec nic. Takže si ruku můžete odložit leda tak na tvrdý plast.

fabia_mazda-51.jpgfabia_mazda-53.jpg
Facelift interiér Ria oživil, ale nic nezměnil na faktu, že působí jako nejlacinější. Po stránce ergonomie je ovšem téměř vše v naprostém pořádku

Pracoviště řidiče: Třikrát a pokaždé jinak

Pokud se vrátíme na místo řidiče a rozhlédneme se kolem sebe, zjistíme, že každý z těchto modelů sází na trochu jiný styl. Jako nejprostornější vám bude připadat Rio, protože má na rozdíl od svých konkurentů nejdelší palubní desku a dokonce i malá trojúhelníkovitá okénka v rozích. Výsledek připomíná MPV.

Jinak je pracoviště řidiče Ria téměř v pořádku. Co by si Kia (i jiné automobilky) mohla odpustit, to je lesklý dekor na středovém panelu. Chápu, že to vypadá dobře, ale stačí pár dnů jízdy a máte takovou věc opatlanou, takže už tak dobře nevypadá. Když navíc potkáte slunce svítící z toho správného úhlu, a to je ta horší nevýhoda, bude se tato efektní věc neefektně lesknout.

fabia_mazda-29.jpgfabia_mazda-58.jpgfabia_mazda-83.jpg
Také na zpracování přístrojového štítu jde každá automobilka jinak. Kia a Škoda sází na jednoduché řešení, Mazda připravila výrazný rychloměr a hůře čitelný digitální otáčkoměr 

Jako relativně velké auto, i když trochu menší než Rio, vám bude připadat i Fabia. Důvodem je „otevřené“ zpracování palubní desky a nízký středový tunel, stejně jako docela hodně místa mezi sedadlem a dveřmi. Pocit prostoru naruší až případ, kdy si někdo sedne na sedadlo spolujezdce a naplno se ukáže to, jak jsou obě sedadla blízko u sebe.

Co se ergonomie týká, Škoda se zde nesnažila nic vymýšlet a vsadila na osvědčené věci. Pokud se budeme bavit o ergonomii jako takové, těžko najdeme u mladoboleslavského hatchbacku slabá místa. Nicméně ani Fabia nakonec není dokonalá. Zvykat si budete muset na nízko a poměrně dozadu umístěnou řadicí páku. Třeba taková Mazda má řadicí páku umístěnou daleko lépe.

Nejoriginálnější pracoviště řidiče má právě Mazda, která vám bude také připadat jako nejmenší. Řidič je více obestavený palubní deskou, středová konzole je větší. Z celku vystupuje ukazatel rychlosti, jinak vás při řízení nic rušit nebude. Digitální otáčkoměr je ale velmi malý, takže pokud z něj budete chtít něco odečíst, je potřeba se více soustředit.

Trochu cviku vyžadují i miniaturní tlačítka na ovladači audia. Je to ovšem taková nevýhoda v uvozovkách, protože v podstatě vše můžete obsloužit přímo z volantu. Jakmile si zvyknete na řekněme utaženější interiér, bude se vám Mazda2 líbit. Z naší trojice nabízí nejlepší spojení člověk-stroj. 

fabia_mazda-32.jpgfabia_mazda-31.jpgfabia_mazda-33.jpgfabia_mazda-59.jpgfabia_mazda-61.jpgfabia_mazda-62.jpgfabia_mazda-87.jpgfabia_mazda-84.jpgfabia_mazda-89.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud