Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Dvoutisícové zdražení Fabie se zážehovými motory (1.0 MPI Active nyní začíná na 243.900 Kč) zase tak hrozné není.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

Překvapí však navýšení cen naftových agregátů o 8.000 korun. Nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) vychází na 361.900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397.900 korunách částečně i proto, že jej nepořídíte ve výbavě Active.

151
Fotogalerie

Mazda2 1.5 Skyactiv-G vs. Škoda Fabia 1.0 MPI vs. Kia Rio 1.25 CVVT

Na český trh nedávno dorazila nová generace Mazdy2. Jak obstojí v souboji s českým bestsellerem v podobě Škody Fabia? A jak do toho všeho promluví omlazená Kia Rio?

Kapitoly článku:


Přibližně před měsícem byla oficiálně uvedena na český trh nová generace Mazdy2. Všem už tenkrát bylo jasné, že tento model nebude bojovat o ty nejvyšší pozice ve statistikách prodejnosti, ale že bude hrát roli zajímavé alternativy k u nás tolik zbožňované Fabii. No jo, jenže v čem přesně je Mazda2 zajímavější než zmíněná Škoda? Budou to očekávané jízdní vlastnosti, nebo něco úplně jiného? Postavili jsme proto obě auta vedle sebe, abychom to vyzkoušeli na vlastní kůži.

Do plánovaného srovnání nám ale zasáhla jedna neočekávaná záležitost, a sice Kia, která přišla s nabídkou na test modelu Rio. Tento korejský hatchback se na českém trhu zas až tak velké pozornosti z nějakého zvláštního důvodu netěší, přestože jinde v Evropě se prodává velmi dobře. A navíc má za sebou decentní facelift, takže proč ho nevzít do party. Třeba ukáže, že je přehlížen neprávem.

fabia_mazda-145.jpgfabia_mazda-146.jpg
Nová Mazda2 nemá ambice porazit Škodu Fabia v prodejních statistikách, ale chce být zajímavou alternativou. A tuhle roli hraje opravdu dobře. Rio láká především na nízkou cenu

Tentokrát, na rozdíl od mnohých jiných testů, nezkoušíme auta v těch nejlepších variantách. Mazda i Kia dorazily se základními motory, Fabia osazená litrovým tříválcem pak s druhým nejslabším motorem své nabídky. Srovnání to proto bude velmi zajímavé, protože každá automobilka si představuje pojem „základní motor“ trochu jinak.

Testovaná Fabia používá litrový tříválec MPI s výkonem 55 kW, Mazda2 má také motor s výkonem 55 kW, ovšem jde o čtyřválec s objemem litr a půl. Něco mezi nabízí Kia, která sází ve své nejdostupnější variantě také na čtyřválec, který ovšem dostal velikost litr a čtvrt, respektive výkon 62 kW. Jak jsou všechny motory rozdílné, jednu věc mají společnou - v každém případě se bavíme o nepřeplňovaných jednotkách.

fabia_mazda-151.jpgfabia_mazda-148.jpg
Tužší karoserie a úspěšná technika Skyactiv. Mazda2 vypadá slibně už od prvního pohledu do informačních materiálů

Mazda2: Kapesní Skyactiv

Novou generaci Mazdy2 jsme si už podrobně představili v rámci prvních jízdních dojmů, takže to vezmu stručně. Novinka je ve srovnání s předchozí generací lehčí, ale nabídne o 22 % tužší karoserii. Automobilka slibuje prostornější interiér. Jako důkaz můžeme uvést třeba o dva centimetry více prostoru pro kolena ve druhé řadě. Měnily se celkové proporce vozu, přední náprava se posunula o osm centimetrů vpřed.

Hlavní věc, na kterou bude Mazda2 sázet, je technika Skyactiv. Není pochyb o tom, že v tomto směru má na co navazovat. Technologie Skyactiv si odnesly řadu ocenění a osvědčily se už v mnoha jiných modelech značky. Třeba Mazda6 zaujala české novináře tak moc, až jí přidělili titul Auto roku 2014, kde ve finále porazila favorizovanou Škodu Octavii. V kontextu České republiky jde téměř o historický moment, ze kterého bylo mnoho lidí velmi překvapeno, ne-li přímo rozčarováno. 

Problémem by mohla být cena na českém trhu. Mazda2 se vyrábí v Japonsku a doprava něco stojí. U těch nejvyšších výbav na tom dvojka není o mnoho hůře než plně vybavená Fabia, možná je na tom dokonce i lépe, ale u testovaných základních variant je její cena vyšší. Naše auto má kromě jiného klimatizaci, kožený volant a tempomat. Jedná se o výbavu Challenge, která stojí 314 900 Kč.

fabia_mazda-19.jpgfabia_mazda-15.jpg
Kia Rio není žhavou novinkou, ale má za sebou facelift. Na pohled určitě nevypadá jako staré auto ani ve srovnání s novou Fabií nebo Mazdou2

Kia Rio: Po faceliftu hezčí

Ano, také Kia má ve své nabídce konkurenta pro Škodu Fabii, přestože se o něm tolik nemluví. Aktuální třetí generace Ria se představila na českém trhu v létě roku 2011, minulý rok se na autosalonu v Paříži prezentoval facelift. Ten přinesl upravený design exteriéru, nová litá kola ve velikostech 15 až 17 palců, nové barvy (Urban Blue, Digital Yellow), vylepšený interiér a bohatší výbavu.

Kia Rio není na rozdíl od svých soupeřů žhavou novinkou, takže by nemusela být považována za atraktivní. Jenže také tento automobil umí pěkně zahrát na city kupujících, protože se nabízí za velmi zajímavou cenu. Testovaná verze s výbavou Comfort startuje na částce 259 980 Kč. To je zhruba na úrovni první ceny Fabie, ale Rio je už od pohledu větší a hlavně nabídne silnější základní motor.

fabia_mazda-9.jpgfabia_mazda-6.jpg
Fabii vám určitě představovat nemusíme. Dobře ji známe z různých testů a hodně je už vidět také v běžném provozu

Škoda Fabia: Tu známe

Fabii vám už představovat nebudeme, protože o ní bylo napsáno takové množství článků, že vedle toho všechna pokračování příběhů Harryho Pottera dohromady vypadají jako kratičký komix. Základní hatchback už prošel srovnávacím testem s novou i20, koho by zajímal kombík, ten si může přečíst test verze s motorem 1.2 TSI (66 kW).

Škoda příliš nechce půjčovat základní výbavy. Tento hatchback s motorem MPI je už třetí Fabia, kterou jsme měli v redakci a opět dorazila s nejvyšší výbavou Style. V kombinaci s litrovým tříválcem za takové auto zaplatíte 289 900 Kč. Vzhledem k tomu, kolik stojí Mazda, to vypadá na velmi solidní cenovku.

fabia_mazda-22.jpgfabia_mazda-28.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud