195
Fotogalerie

Mazda: teprve před třiceti lety dostala automobilka jméno

Značka Mazda je stálicí na světových trzích, ovšem až v roce 1984 se dočkala tohoto jména. Toto výročí je příjemnou příležitostí zavzpomínat na zásadní zvraty a modely v dějinách tohoto výrobce.

Kapitoly článku:


Počátky jména Mazda

Název Mazda byl odvozen ze jména Ahura Mazda, boha harmonie a moudrosti ze starověké Persie (v sanskrtu Asura-Medha), nicméně oficiální zdroje tvrdí, že původem daného označení je poangličtělé jméno Jujira Matsudy, zakladatel společnosti. Tak či onak, firma byla založena roku 1920 v japonské Hirošimě jako Toyo Cork Kogyo. O sedm let později bylo toto jméno zjednodušeno na Toyo Kogyo.

Krátce po přejmenování se tato společnost dostala na pokraj bankrotu, z jehož hrozby ji vyprostily až intervence místní banky Hiroshima Saving a místních podnikatelů. V roce 1931 se strojírenský podnik Toyo Kogyo poprvé blýsknul první tříkolkou Mazda-Go, jež položila základ celé škále třístopých vozů následujících let.

Mazda Go 1.jpgMazda Go 2.jpgMazda historie 002.JPG
První tříkolky Mazda-Go

Stěžejním prvkem firmy Toyo Kogyo se koncem třicátých let stal zbrojní průmysl, císařskou armádu zásobovala až do konce druhé světové války puškami vzor 99. K výrobě dopravních prostředků se navracela, stejně jako řada společností v Evropě a USA, velmi postupně a jejím vůbec prvním skutečným osobním automobilem se stal v roce 1959 minivůz R360.

První automobily a Wankel

Mazda R360 bylo dvoumístné kupátko s rozvorem jen 1753 mm a hmotností jen 380 kg. Vzadu spočíval vzduchem chlazený dvouválec s objemem 356 ccm a výkonem 16 koní (12 kW), jež mohlo mít čtyřstupňovou manuální, nebo dvoustupňovou samočinnou převodovku. Pérování všech kol zajišťovaly pryžové bloky a torzní tyče.

Mazda logo 1.JPGMazda logo 2.JPGMazda logo 3.JPG
Pod těmito logy se první vozy Mazda vyráběly

V šedesátých letech automobilka Toyo Kogyo zahájila svoji anabázi s motory s rotačním pístem typu Wankel, přičemž žádná jiná automobilka se jimi nakonec nezabývala tak dlouho. Prvním sériovým modelem s motorem tohoto druhu byla řada Cosmo, jež byla vyráběna v letech 1967 až 1996 v celkem čtyřech sériích (ta poslední, JC, měla jako jediná Mazda nikoli dvourotorový, ale třímotorový motor!).

Mazda R360 1.jpgMazda R360 2.jpgMazda R360 3.jpg
R360, první skutečný automobil z Hirošimy

Řada Cosmo svojí technickou výlučností pomohla značce Mazda proniknout do povědomí zákazníků po celém světě a usadit se na všech klíčových exportních trzích. Teprve v roce 1984, tedy přesně před třiceti lety, byla automobilka formálně pojmenována Mazda, ačkoli se fakticky pod tímto jménem naprostá většina vyrobených vozů prodávala.  

Do náruče Fordu

Snad i z důvodu enormních finančních investic do vývoje Wankelova motoru se značka Mazda dostala v průběhu sedmdesátých let do problémů. Jistým druhem spásy se pro Mazdu stal rok 1979, v němž koncern Ford Motor Company koupil její sedmiprocentní podíl. Tento krok se stal základem pro intenzivní marketingovou i vývojovou spolupráci, jež měla pokračovat další dvě dekády.

Mazda historie 119.JPGMazda historie 120.JPGMazda historie 124.JPG
Mazda Cosmo: začátek jedné tradice

Za příklad poslouží Ford Probe, jenž vznikal v továrně Mazdy v michiganském Flat Rocku spolu s vozy Mazda 626 a MX-6, s nimiž sdílel mechanický základ, naopak Ford Mazdě umožnil vyrábět vozy 121 prakticky identické s Fiestami. Málo se ví, že se Mazda výrazně angažovala ve vývoji Fordu Explorer, ovšem její derivát Mazda Navajo byl na rozdíl od Exploreru prodejním fiaskem a pouze krátkou etapou.

Mazda historie 139.JPGMazda historie 140.JPGMazda historie 149.JPGMazda historie 142.JPGMazda historie 143.JPGMazda historie 144.JPGMazda historie 145.JPGMazda historie 146.JPGMazda historie 147.JPG
Mazda RX-7 nastupuje

Mazda pokračovala ve vývoji Wankelova motoru, ale také jako první do sériových osobních automobilů zavedla tzv. pětitaktní přeplňovaný šestiválec podle patentu Ralpha Millera. V Evropě se tyto jednotky objevovaly v luxusních sedanech Xedos 9 a jejich princip se v době nástupu hybridních soustav v posledních letech dočkal renesance v podobně koncipovaných, avšak atmosféricky plněných agregátů pracujících v tzv. Atkinsonově cyklu.

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud