Tvůrce legend jakými jsou RX-7 nebo MX-5 se tento měsíc dožívá devadesátých narozenin. Pořádná auta ale tak dlouho nevyrábí.
Devadesáté výročí vzniku firmy je myslím příhodná příležitost k tomu připomenout si nejdůležitější milníky historie Mazdy a skrze rozsáhlou fotogalerii nahlédnout do dějin nejvýznamnějších modelů i vývoje vzhledu grafické podoby výsostných znaků.
Společnost vznikla roku 1920, první firemní logo vzniklo teprve v roce 1936 a patentováno bylo teprve ve chvíli, kdy do výroby vstoupilo první, tříkolové vozidlo. Jméno značky bylo odvozeno od výrazu Ahura Mazda, jenž je v asijské mytologii jménem boha moudrosti, inteligence a harmonie. Výraz Mazda zároveň odpovídá poangličtělému znění jména zakladatele společnosti Jujira Matsudy. V grafické podobě prvního loga se objevil motiv z městského erbu domácí Hiroshimy a vycházel ze stylizované podoby trojice písmen M značící Mazda Motor Manufacturer, zatímco křídla po stranách měla vyjadřovat „rychlost a schopnost dosahovat nových výšin“.
Modernizovaná podoba loga Mazdy s dominantním „M“ se poprvé objevila na kapotě kupé řady R360 v roce 1959, kdy Mazda začala vyrábět skutečná osobní auta. Změna loga před půl století měla vyjádřit začátek nové etapy v existenci společnosti. O šestnáct let později Mazda v souvislosti s rozmachem exportu představila zcela nový emblém, jehož ústřední motiv je základem firemního znaku dodnes, i více než tři dekády poté. K prvním zásadním změnám značkového symbolu došlo nejprve v roce 1992, aby v červnu roku 1997 nabylo současné podoby. Do hry vrátilo motiv písmene „M“, ale jeho prolomení může připomínat také písmeno „V“, jehož význam Mazda vykládá jako výraz pro „růst a vylepšování“, a automobilka se jím pokusila naznačit veřejnosti začátek další etapy své existence.
Další posun ve vzhledu loga nastal v roce 2002 s nástupem firemní strategie Zoom Zoom směřující k produkci nové generace automobilů, jež se zaměřují více na potěšení z jízdy než do té doby. Drobných úprav doznal firemní znak před dvěma lety, od té doby se již nic nezměnilo. Během bezmála stoleté existence hirošimské společnosti se neměnilo zdaleka jen logo.
Soustředíme-li se na automobilovou produkci Mazdy, nelze si nevšimnout, že se v posledních dekádách významně rozšířila a zahrnuje dnes vozy všech významných tříd od supermini až po SUV. Nejzajímavější modely si můžete připomenout v připojené rozsáhlé galerii.
Vývoj loga Mazdy od roku 1936 do dnešních dnů
Výběr zajímavých momentek z historie Mazdy
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5