Mazda SKY: nové motory podrobněji

Automobilka Mazda na autosalonu v New Yorku uvedla další detaily ke svým novým pohonným jednotkám řad SKY.

Japonská Mazda zahájila svoji ofenzívu na poli moderních motorů s konvenčním vnitřním spalováním, a to jak zážehových, tak vznětových. Připravila dvě paralelní nové řady těchto pohonných jednotek s názvy SKY-G, resp. SKY-D a první informace jsme vám přinesli již vloni po jejich prvním uvedení na autosalonu v domácím Tokiu. Nyní své novinky prezentovala též v New Yorku a zatím se zdá, že tyto motory budou zprvu k dispozici pouze na americkém trhu. Ale bylo by poněkud podivné, kdyby jich měla být Evropa ušetřena, zvláště když mezi nimi najdeme agregát spalující naftu.

O mnoho více informací o nich ze země vycházejícího slunce se začátkem jara nepřišlo, ale pár přece jen. A tak pojďme stručně shrnout vše známé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

První vlaštovky z tohoto chovu by se na silnicích měly objevit příští rok a půjde o zážehové jednotky SKY-G. Například dvoulitrová verze má být v porovnání s podobným motorem Mazda ze stávající nabídky až o 15 % hospodárnější a vozu třídy Mazda3 má z hlediska spotřeby paliva zajistit podobné provozní náklady jako u menšího typu Mazda2.

Zasloužit se o to mají především zcela nový blok válců konstruovaný pro maximální omezení třecích ztrát a optimální víření směsi, přímé vstřikování benzínu či účinnější soustava proměnného časování ventilů. O úsporu dalších 5 % paliva se má postarat automatická převodovka SKY-Drive, jež vyniká omezením tření a prokluzu díky novému měniči s minimální olejovou náplní. Výrobce slibuje, že odezva na pokyny řidiče má být téměř stejně dobrá jako u moderních dvouspojkových skříní s automatizovaným řazením.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Teprve v roce 2012 se má v sériových autech objevit řada nových vznětových motorů SKY-D. Motor bude od základu zcela nový, opět s nově konstruovaným blokem válců pro omezení třecích ztrát. Piezoelektrické vstřikovače už jsou dnes v této třídě naftových motorů standardem, dvoustupňové přeplňování, jímž bude SKY-D též disponovat, se pak standardem pomalu stává.

Motor bude zprvu instalován do vozů střední třídy, u nás tedy hlavně Mazdy 6, u které již známe její budoucí kombinovanou spotřebu. Ta má dosahovat hodnoty 5,5 l/100 km, což by bylo číslo srovnatelné se současnými hybridy a zároveň představuje 20 % zlepšení hospodárnosti v porovnání se současným motorem Mazda 2,2 D. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mazda chce navíc nové motory doplnit dalšími mechanickými úpravami, hlavně snižováním hmotnosti a odporu vzduchu. Pokračovat by tak měla v cestě nastolené Mazdou 2, která dnes patří mezi nejlehčí vozy ve svém segmentu. To vše by mělo zajistit snížení spotřeby paliva napříč modelovou řadu o 30 procent (porovnání úrovně v letech 2015 a 2008).

Jak se to Mazdě bude dařit v praxi, uvidíme již brzy....

Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 99 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 140 000 Kč
Mazda CX-5 2.191
Rok výroby: 2012
Stav: 123 004 km
Cena: 419 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků