Automobilka Mazda na autosalonu v New Yorku uvedla další detaily ke svým novým pohonným jednotkám řad SKY.
Japonská Mazda zahájila svoji ofenzívu na poli moderních motorů s konvenčním vnitřním spalováním, a to jak zážehových, tak vznětových. Připravila dvě paralelní nové řady těchto pohonných jednotek s názvy SKY-G, resp. SKY-D a první informace jsme vám přinesli již vloni po jejich prvním uvedení na autosalonu v domácím Tokiu. Nyní své novinky prezentovala též v New Yorku a zatím se zdá, že tyto motory budou zprvu k dispozici pouze na americkém trhu. Ale bylo by poněkud podivné, kdyby jich měla být Evropa ušetřena, zvláště když mezi nimi najdeme agregát spalující naftu.
O mnoho více informací o nich ze země vycházejícího slunce se začátkem jara nepřišlo, ale pár přece jen. A tak pojďme stručně shrnout vše známé.
První vlaštovky z tohoto chovu by se na silnicích měly objevit příští rok a půjde o zážehové jednotky SKY-G. Například dvoulitrová verze má být v porovnání s podobným motorem Mazda ze stávající nabídky až o 15 % hospodárnější a vozu třídy Mazda3 má z hlediska spotřeby paliva zajistit podobné provozní náklady jako u menšího typu Mazda2.
Zasloužit se o to mají především zcela nový blok válců konstruovaný pro maximální omezení třecích ztrát a optimální víření směsi, přímé vstřikování benzínu či účinnější soustava proměnného časování ventilů. O úsporu dalších 5 % paliva se má postarat automatická převodovka SKY-Drive, jež vyniká omezením tření a prokluzu díky novému měniči s minimální olejovou náplní. Výrobce slibuje, že odezva na pokyny řidiče má být téměř stejně dobrá jako u moderních dvouspojkových skříní s automatizovaným řazením.
Teprve v roce 2012 se má v sériových autech objevit řada nových vznětových motorů SKY-D. Motor bude od základu zcela nový, opět s nově konstruovaným blokem válců pro omezení třecích ztrát. Piezoelektrické vstřikovače už jsou dnes v této třídě naftových motorů standardem, dvoustupňové přeplňování, jímž bude SKY-D též disponovat, se pak standardem pomalu stává.
Motor bude zprvu instalován do vozů střední třídy, u nás tedy hlavně Mazdy 6, u které již známe její budoucí kombinovanou spotřebu. Ta má dosahovat hodnoty 5,5 l/100 km, což by bylo číslo srovnatelné se současnými hybridy a zároveň představuje 20 % zlepšení hospodárnosti v porovnání se současným motorem Mazda 2,2 D.
Mazda chce navíc nové motory doplnit dalšími mechanickými úpravami, hlavně snižováním hmotnosti a odporu vzduchu. Pokračovat by tak měla v cestě nastolené Mazdou 2, která dnes patří mezi nejlehčí vozy ve svém segmentu. To vše by mělo zajistit snížení spotřeby paliva napříč modelovou řadu o 30 procent (porovnání úrovně v letech 2015 a 2008).
Jak se to Mazdě bude dařit v praxi, uvidíme již brzy....
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5