Mazda RX-8 má nakonec šanci žít díky roadsteru MX-5

I když sám šéf Mazdy řekl, že automobilka v současných plánech žádný větší sportovní model s motorem Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechtěla vyrábět. Tento typ pohonu patří k firemní tradici a inženýři Mazdy na něm údajně pořád pracují.

Problémem jsou samozřejmě peníze a návratnost investice do takového modelu. Mazda nemá v současné době na rozhazování, neboť vývoj technologií SkyActiv stojí spoustu peněz. Výsledky se už ale začínají dostavovat a blýská se na lepší časy.

Retro | Video | Technika | Mazda

Mazda: teprve před třiceti lety dostala automobilka jméno

Mazda by měla letos po dlouhé době vykázat velký zisk a to právě díky novým lehkým platformám, na kterých jezdí nová Mazda3 a Mazda6. I při sdílení vývoje roadsteru Mazda MX-5 s Fiatem se podařilo uspořit nějaké prostředky a návratnost investice by mohla přijít velmi brzy.

Navíc platforma roadsteru Mazda MX-5, jak informoval magazín Autocar, je poměrně variabilní a může posloužit ke stavbě většího sportovního auta s pohonem zadních kol. Tím vypadá budoucnost sportovního modelu (nebo dokonce modelů?) s motorem Wankel mnohem jasněji.

Motor Wankel má sice konstrukční nevýhody, které v době přísných emisních limitů převážily nad výhodami, ale vždycky, když se o něm někde vyjadřují konstruktéři Mazdy, se jim prý povedlo odstranit největší potíže a motor jim funguje velmi dobře. Několikrát se mluvilo o jeho návratu v roce 2017.

Technika | Sportovní auta | Mazda

Nová Mazda MX-5 dorazí s motorem 1.5 SKYACTIV a hmotností 1020 kg

Jeho nejpravděpodobnější aplikace jsou v moderních hybridních pohonech, ale prý může fungovat i samostatně a s přeplňováním. To by možná vysvětlovalo, proč lidé z Mazdy tak rádi používají termíny RX-7, RX-8 i RX-9. Že by se nám tu rýsovaly hned tři modely s tímto typem motoru?

V souvislosti s hybridním pohonem se mluvilo právě o modelu RX-9. Wankel funguje uspokojivě také jako tzv. range extender, tedy jednotka pro prodloužení dojezdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje třeba Audi. Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nejsou mrtvé. Jen se čeká na vhodnou příležitost. Nakonec stejně asi rozhodne průzkum trhu a preference zákazníků.

Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 165 000 Kč
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 104 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 76 270 km
Cena: 210 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků